• dotson

Starta upp varmkompost - hur gör man?

Förra året började vi kompostera hushållsavfall. Vi höll på fram till sep/okt och sedan dess har vi inte rört den.

Vad gör vi nu med komposten? Ska man tömma den och använda det som förmultnat? Måste man göra något med det eller är det bara att skopa ut på gräsmattan?

Nån som vet?

• Svar på tråden Starta upp varmkompost - hur gör man?
  • Ensam hemma

Ni hade kunnat fortsätta lägga material i komposten hela vintern. Titta efter hur materialet ser ut. Beroende på när ni började förra året så kan det vara en del färdigt. Jag sållar med en "brödback", och det som inte går igenom hålen lägger jag tillbaka igen. Se till att ha lite grovt i botten så det blir luftcirkulation. Om det finns maskar så lägg tillbaka dem i behållaren.

Jorden är väldigt näringsrik, så blanda in den i blomlister, i grönsakslandet eller väldigt tunt på gräsmattan.

Det blir fortare kompost om man inte lägger i grovt material utan finfördelar större saker, se också till att vattna om det verkar torrt alternativt ha i torv om det är blött. Rör om då och då.

• nozpa

Vi tömde våran igår. Var ganska fint, sållade genom något nät som vi köpte förra året. Nu är trädgårdslanden kanonfina.
    Vi har slängt i under hela vintern med. Vi undviker att slänga vissa saker så som äggskal, ben osv då det "aldrig" förmultnar. Slänger i lite gräsklipp då o då. Håller det bra där i.

• Ensam hemma
    nozpa skrev 2014-04-28 14:08:10 följande:
    Vi tömde våran igår. Var ganska fint, sållade genom något nät som vi köpte förra året. Nu är trädgårdslanden kanonfina.
    Vi har slängt i under hela vintern med. Vi undviker att slänga vissa saker så som äggskal, ben osv då det "aldrig" förmultnar. Slänger i lite gräsklipp då o då. Håller det bra där i.
    Om man får stora mängder gräs går det utmärkt att lägga det som "marktäckning" i grönsakslandet också. Gräset innehåller mycket kväve och man får automatiskt mindre ogräs.
  • nozpa
    Ensam hemma skrev 2014-04-28 16:51:09 följande:
    Om man får stora mängder gräs går det utmärkt att lägga det som "marktäckning" i grönsakslandet också. Gräset innehåller mycket kväve och man får automatiskt mindre ogräs.
    Jo jag vet, brukar bara lägga i jordgubbslandet. Tycker det ser så fult ut i de andra. Tyvärr är det inte effektivt mot kirskålen. Den värsta av alla j*vla ogräs. :P
  • Ensam hemma
    nozpa skrev 2014-04-28 20:57:57 följande:
    Jo jag vet, brukar bara lägga i jordgubbslandet. Tycker det ser så fult ut i de andra. Tyvärr är det inte effektivt mot kirskålen. Den värsta av alla j*vla ogräs. :P
    Jag har tur för jag har inte kirskål och inga mördarsniglar har heller synts till.
  • nozpa
    Ensam hemma skrev 2014-04-28 21:23:34 följande:
    Jag har tur för jag har inte kirskål och inga mördarsniglar har heller synts till.
    Sniglarna är vi förskonade från. Har sett 1, och det kan varit en rackare som förvillat sig. Hur som, han fick dödens dö och sedan har det inte setts till fler. Men kirskålen har fått oss att så igen ett par land, en förlossning att starta och otaliga timmar av frustration i trädgårdslanden. Vi börjar få liiiite pli på den nu dock. :)
Svar på tråden Starta upp varmkompost - hur gör man?