• aleydis

vad är definitionen av nät-troll?

Apropå nya programmet troll-jägarna på TV3 funderar jag på deras definition av troll.

Jag trodde att troll var någon som fabricerar och hittar på. Men Aschberg använder sig av ordet om folk som trakasserar på nätet . Vad tänker ni?

• Svar på tråden vad är definitionen av nät-troll?
  • Lindsey Egot the only one

För mig är det olika beroende på var man befinner sig. Men troll är ju elaka och vill härska och förstöra så visst är Aschberg definition rätt. Men här på FL har det en annan definition när någon hittar på ett fiktivt scenario och försöker lura folk att det är sant. Men ett FL troll försöker ju inte härska och söndra utan roa folk med sina nyckfullheter.

• Arbetsvegan

Internettroll ser man massor av på familjeliv. det är såna som muckar gräl och/eller skriver provokativa trådar. De är aldrig ute efter person utan bara osande debatter.

Aschberg jagar i första hand stalkers och näthatare. Det riktar sig mot person och det görs i syfte att skada och/eller såra. Det är många som har reagerat på det felaktiga namnet.

Det troll och stalkers hittar på kan vara lögn eller så är det inte det.  Alla fabricerar vi lite till mans, man skriver inte exakt ålder, ort etc.  Med andra ord är det helt ok att ljuga men inte ok att kalla andra lögnare. Det är heller inte läsarens uppgift att avgöra om  något är sant eller inte såtillvida att det inte är helt uppenbart som att påstå att jorden är platt. Det här är det största misstaget folk i allmänhet gör - tror att lögn=troll och att läsarens uppgift är att sätta dit lögnare.

• Gert

Jag undrar vad en näthatare är. Är det en som skriver obekväma sanningar? Avpixlat är en hatsida enligt Aschberg. Demokrati kanske inte gäller på nätet lika lite som det gäller irl.

• Lindsey Egot the only one
    Arbetsvegan skrev 2014-04-20 14:21:16 följande:

Internettroll ser man massor av på familjeliv. det är såna som muckar gräl och/eller skriver provokativa trådar. De är aldrig ute efter person utan bara osande debatter.

Aschberg jagar i första hand stalkers och näthatare. Det riktar sig mot person och det görs i syfte att skada och/eller såra. Det är många som har reagerat på det felaktiga namnet.

Det troll och stalkers hittar på kan vara lögn eller så är det inte det.  Alla fabricerar vi lite till mans, man skriver inte exakt ålder, ort etc.  Med andra ord är det helt ok att ljuga men inte ok att kalla andra lögnare. Det är heller inte läsarens uppgift att avgöra om  något är sant eller inte såtillvida att det inte är helt uppenbart som att påstå att jorden är platt. Det här är det största misstaget folk i allmänhet gör - tror att lögn=troll och att läsarens uppgift är att sätta dit lögnare.

Men troll är ju någon som vill härska, slå sönder och som njuter av det. Det räcker ju när man ser tomtar och troll så ser man hur trollet beter sig. Korkat men hänsynslöst som vill förstöra för andra för de gynnar deras egoboost.
  • Arbetsvegan
    Gert skrev 2014-04-20 14:26:00 följande:
    Jag undrar vad en näthatare är. Är det en som skriver obekväma sanningar? Avpixlat är en hatsida enligt Aschberg. Demokrati kanske inte gäller på nätet lika lite som det gäller irl.
    Nej demokrati gäller inte internet nej. Det existerar heller knappt någon yttrandefrihet.

Bägge saker handlar till syvende om myndigheters inblandning och att man förväxlat yttrandefrihet (frihet från myndighetsutövning) med att man alltid vill ha rätt att säga allt till alla oavsett hur elakt det är.  Det man "glömmer" är att netikett som är vedertaget men inte lagstadgat. Det ger dig i viss mån rätt att uttrycka dig vad du tycker men inte hur som helst.

Näthat är hat man sprider över internet, oftast görs det anonymt. Nästan alltid sådant man vågar säga via ett tangentbord men inte F2F. Säger inte det egentligen sig självt bara av namnet?
  • Arbetsvegan
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-04-20 14:28:42 följande:
    Men troll är ju någon som vill härska, slå sönder och som njuter av det. Det räcker ju när man ser tomtar och troll så ser man hur trollet beter sig. Korkat men hänsynslöst som vill förstöra för andra för de gynnar deras egoboost.
    Nej så behöver det inte vara. Syftet troll har är att få igång bråk och då kan härskartekniker vara ett medel. Men allra oftast vid härskartekniker är det bara vanliga människor med taskig retorik.
  • Narrisen

Ett nättroll ger sig ut för att vara en hycklare, likt privatstyrda forum tror att de har rätt att göra som de vill....

"Ingen hade en aning om att trollet enbart spelade matchen för ha chans att göra ett mål, innan det var för sent...."
  • Talis qualis
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-04-20 14:28:42 följande:
    "Tomtar och troll" har inte ett skit med "trollande" på nätet att göra...

Uttrycket kommer från fiske typen "trolling" och uppstod för det var vanligt att personer slängde ut uppenbara betten i maillistor och hoppades att någon skulle nappa. 

Att här i Sverige framförallt är så blåsta att vi sedan tror det är något som har med fantasifigurer med knölpåk att göra är tyvärr inget annat än ett bevis på att många inte har varken speciellt stor kunskap eller vett kontrollera och ifrågasätta information.
  • Talis qualis
    Talis qualis skrev 2014-04-20 14:43:07 följande:

Uttrycket kommer från fiske typen "trolling" och uppstod för det var vanligt att personer slängde ut uppenbara betten i maillistor och hoppades att någon skulle nappa. 

Att här i Sverige framförallt är så blåsta att vi sedan tror det är något som har med fantasifigurer med knölpåk att göra är tyvärr inget annat än ett bevis på att många inte har varken speciellt stor kunskap eller vett kontrollera och ifrågasätta information.
    kanske borde förtydliga att betet är vad som kallas "flamebait" i sammanhanget... 
  • Arbetsvegan
    Narrisen skrev 2014-04-20 14:38:55 följande:
    Ett nättroll ger sig ut för att vara en hycklare, likt privatstyrda forum tror att de har rätt att göra som de vill....

"Ingen hade en aning om att trollet enbart spelade matchen för ha chans att göra ett mål, innan det var för sent...."
    Kanske för att de kan och får göra som de vill? Hur tänkte du, att forum ska vara statligt reglerade?
  • Godnatt

Achberg blandar ihop saker och ting. Programmet heter på svenska Näthatarjägarna.

Att trolla någon via Internet kan tvärtom vara ett spex och en grund till ett gott skratt, t.ex. de senaste trollerierna mot dagstidningar eller trolleriet mot de nigerianska bedragarna.

Promota din sida, skriv en artikel på fria-katalogen.se
  • Gert
    Arbetsvegan skrev 2014-04-20 14:44:22 följande:
    Kanske för att de kan och får göra som de vill? Hur tänkte du, att forum ska vara statligt reglerade?
    Fråga Miljöpartiet. De har säkert en lag till det.
  • athanatos
    Talis qualis skrev 2014-04-20 14:43:07 följande:

Precis, en typisk trollaktivitet vore att starta en tråd som heter "idag ska jag slå barnen", sen väntar man bara in dom som tar det på allvar.
    Handlar enbart om att få uppmärksamhet, har inte ett dugg med att härska och slå sönder att göra.
  • Narrisen
    Arbetsvegan skrev 2014-04-20 14:44:22 följande:
    Att jag gör som jag vill, betyder inte att jag är ett nättroll...
  • Arbetsvegan
    Narrisen skrev 2014-04-20 14:49:30 följande:
    Att jag gör som jag vill, betyder inte att jag är ett nättroll...
    Nä det hoppas jag inte. Jag frågade appropå det du skrev"likt privatstyrda forum tror att de har rätt att göra som de vill...."
  • Talis qualis
    athanatos skrev 2014-04-20 14:46:39 följande:
    Precis, en typisk trollaktivitet vore att starta en tråd som heter "idag ska jag slå barnen", sen väntar man bara in dom som tar det på allvar.
    Handlar enbart om att få uppmärksamhet, har inte ett dugg med att härska och slå sönder att göra.
    Ja. lite analogt med en busringning egentligen...
  • Narrisen
    Arbetsvegan skrev 2014-04-20 14:51:51 följande:
    Nä det hoppas jag inte. Jag frågade appropå det du skrev"likt privatstyrda forum tror att de har rätt att göra som de vill...."
    Jag förtydligar enbart definitionen, jag själv förklarade....
Svar på tråden vad är definitionen av nät-troll?