• ostin69

Hjälp, behöver råd..

Behöver råd, andras åsikter. Snabb resumé, son, 14 år, heltidsboende hos mig. Far, inte boende på fastlandet, hör av sig regelbundet till sonen. Träffar sonen så ofta han kan. Fader har haft/har problem med mognad och förmåga att kunna se saker från någon annans håll. Till saken, bröllop i sommar, nära släkting, tackat Ja. Plötsligt hör sonens far av sig, och vill ta med honom till Grekland, roligt, absolut. Problemet är, bröllopet är mitt i Greklandsresan. Borde jag säga"-Ok", borde jag säga, "-Nope, det kommer inte på fråga"? Sonen kommer i kläm, just nu, jag känner mig väldigt överkörd. Ingen förvarning, fadern erkänner själv att han "-borde, sagt till tidigare, men.."

..den av er som är utan synd skall kasta första stenen..
  • Svar på tråden Hjälp, behöver råd..
  • puss

sonen åker till grekland och du går på bröllopet.

*puss puss puss puss*
  • Natulcien

Vilket vill sonen helst vara med på? En Greklandsresa låter ju onekligen lite roligare för en 14-åring än ett bröllop..?

• ostin69

Alltså, vi står varann nära, både i familjen och släkten. Han såg verkligen fram emot bröllopet, på en skala 1-10 så var det 10 i vilja, till både Grekland och bröllop. Jag tycker, Grekland finns kvar, men folk gifter sig faktiskt, förhoppningsvis (förstå mig rätt), inte hela tiden..

• ostin69

Vi, fadern och jag, försökte diskutera problemet, eller vad man ska kalla det, i telefon, men det kändes inte som om han ens ville mötas på halva vägen. Dessutom går han via sonen, hela tiden. Vissa saker, tycker jag att de vuxna pratar om först, innan man talar med barnen.

• Dixie

Men har en 14 åring så roligt på ett bröllop? Vad vill sonen själv?

• Natulcien
    ostin69 skrev 2014-04-20 19:29:45 följande:
    Alltså, vi står varann nära, både i familjen och släkten. Han såg verkligen fram emot bröllopet, på en skala 1-10 så var det 10 i vilja, till både Grekland och bröllop. Jag tycker, Grekland finns kvar, men folk gifter sig faktiskt, förhoppningsvis (förstå mig rätt), inte hela tiden..
    Ni får väl resonera om saken. Ett bröllop är å andra sidan över på ett par timmar, medan en resa räcker i nån vecka.
    Han kan inte vara med på bröllopet först och åka ner till Grekland sen då?
  • puss
    ostin69 skrev 2014-04-20 19:33:04 följande:
    Vi, fadern och jag, försökte diskutera problemet, eller vad man ska kalla det, i telefon, men det kändes inte som om han ens ville mötas på halva vägen. Dessutom går han via sonen, hela tiden. Vissa saker, tycker jag att de vuxna pratar om först, innan man talar med barnen.

varför är det ett problem? vad vill sonen? vad är problemet?
    *puss puss puss puss*
  • ostin69

Från början, både och, nu, Grekland, men vara med på bröllop via Skype..

• Natulcien
    ostin69 skrev 2014-04-20 19:33:04 följande:
    Fast killen är ju 14 år. Varför ska ni diskutera saken? Låt sonen välja.
  • Natulcien
    ostin69 skrev 2014-04-20 19:34:48 följande:
    Från början, både och, nu, Grekland, men vara med på bröllop via Skype..
    Låter ju som en god idé om det är vad sonen vill.
  • ostin69

Fast, jag försöker fostra dom på det sättet också, att har man bestämt en sak, så håller man sig till det. Absolut, ska han, som 14-åring få vara med och säga sin åsikt, men vi föräldrar har veto..

• puss
    ostin69 skrev 2014-04-20 19:38:56 följande:
    Fast, jag försöker fostra dom på det sättet också, att har man bestämt en sak, så håller man sig till det. Absolut, ska han, som 14-åring få vara med och säga sin åsikt, men vi föräldrar har veto..

har man bestämt en sak gör man det efter de förutsättningar som ges. ändras förutsättningarna bör man vara nyanserad nog att omvärdera sitt beslut.
    *puss puss puss puss*
  • ostin69

Jag är bara så besviken, jag tycker verkligen inte att man går bakom ryggen på en förälder och pratar om t ex resor med barnet/barnen.

• puss
    ostin69 skrev 2014-04-20 19:41:33 följande:
    Jag är bara så besviken, jag tycker verkligen inte att man går bakom ryggen på en förälder och pratar om t ex resor med barnet/barnen.

ja det är dumt gjort.
    *puss puss puss puss*
  • hejhej34

enligt mig så skulle jag tycka det var 1000 gånger roligare att fara till grekland ;) och ett bröllop kanske inte är så viktigt, eller?

• ostin69
    puss skrev 2014-04-20 19:40:17 följande:
    har man bestämt en sak gör man det efter de förutsättningar som ges. ändras förutsättningarna bör man vara nyanserad nog att omvärdera sitt beslut.
    *puss puss puss puss*

Håller med dig, på sätt och vis. Såg bara fram emot, att resa med sönerna till bröllopet. Sedan är det en liten grej till, fadern dricker för mycket ibland, det lär ju inte bli två "torra" veckor i Grekland, detta är något som har varit ett stort problem för några år sedan. Det var kaos ibland, men sonen ville efter ca fyra år, prova på, att ha kontakt med sin far igen, på den vägen är det..
  • ostin69

Håller med dig, på sätt och vis. Såg bara fram emot, att resa med sönerna till bröllopet. Sedan är det en liten grej till, fadern dricker för mycket ibland, det lär ju inte bli två "torra" veckor i Grekland, detta är något som har varit ett stort problem för några år sedan. Det var kaos ibland, men sonen ville efter ca fyra år, prova på, att ha kontakt med sin far igen, på den vägen är det.. PS,blev lite tokigt nu, vet inte riktigt hur detta fungerar ännu.DS

• ostin69

Hoppas det. Har bara en riktigt dålig känsla i magen..

puss skrev 2014-04-20 19:53:37 följande:
    det kommer gå bra.
    *puss puss puss puss*

Svar på tråden Hjälp, behöver råd..