• glassmonster

Hur blir jag av med förstoppningen...

Hej alla! Söker lite tips angående förstoppnig.. Här är min historia: Har haft förstoppning i drygt en vecka nu. De tre första dagarna var sjukt jobbiga då jag hade riktigt ont i magen till och från (slapp smärtan några timmar under dagen varje dag i alla fall.) Är inte heller helt förstoppad utan kunnat bajsa lite nästan varje dag, med eller utan läkemedel, men det ger sig inte helt. Hur mycket hård skit kan man ha i tarmarna??? Provade efter ett par dagar först 1 dulcolax- tablett under natten, gav ingen större effekt. Fegade och tog igen bara en till tablett natten efter det också, och den gav inte heller så mycket. Tog samma dag två microlax, men insåg att jag är/var förstoppad ännu längre upp än vad en sån kan nå. Dagen efter det provade jag klyx två dagar i rad och båda gav bättre resultat än tidigare läkemedel, men nu efter en vecka har jag fortfarande inte fått ut allt. Har också sen dagen jag tog första dulcolax-tabletten ätit massa katrinplommon, gröt på fiberhavregryn med riktigt mycket linfrön, psylliumfrön och kokosolja och med massa kanel på varje dag, ätit lite kiwi som en sköterska på 1177 tipsade om och massvis med fiberrika mackor med messmör. Är riktigt trött på detta nu och har ont i ländrygg och lite molande värk i magen som kommer och går under dagar och nätter. Är det någon som har upplevt samma eller har några tips?? Ska jag prova en till klyx? Testa två dulcolax-tabletter? Hur mycket mer läkemedel vågar man ta egentligen? Ska jag fortsätta äta laxerande mat och hålla ut några dagar till? Är så tacksam för svar!

• Svar på tråden Hur blir jag av med förstoppningen...
  • Nyfiken gul

drick drick drick drick och drick mera!

Vatten är bäst - äter du fiberrikt MÅSTE du dricka MER än vad du gör i vanliga fall - Annars bygger du bara på förstoppningen.

ÄT INTE stoppande mat som vitt bröd, pasta, fet mat - skippa ALLA  typer av mjölkprodukter i några dagar. INGET godis eller snacks på något sätt. 

Svart kaffe hjälper - utan vare sig socker eller mjölk

Drick så mycket du bara orkar och hjälp till med klyx. 

kanske ett vanligt lavemang också kan vara på sin plats.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Queenie70

KIWI var ett guldtips jag fick av min BM, dra i dig två tre stycken så får du skita nästa dag. Päron är också bra.

• Queenie70

Lite kiwi hjälper inte. Du måste dra i dig 2,3 el 4 stycken innan du somnar.

• Nyfiken gul

just ja - ett bra påpekande är att du givetvis MÅSTE följa doseringen på det du ändå stoppar i dig för att få bort förstoppningen.

Ta ett helt klyx om det står så
    Ta hela tuben med lavemang om det står så
    Ta en hel kub med frukt o fiber om det står så på förpackningen
    Drick minst 2 muggar kaffe om det är den rekommendationen du får
    Ta 2-3 kiwifrukter om det är det antalet du får berättat för dig 
    Drick dom 2 liter vatten du får rekommenderat och inte bara ett glas 
    Ta 1 påse torkade fikon och inte bara gnaga på ett halvt 

osv

Följ verkligen till punkt och pricka det du får föreslaget av sjukvården och övriga 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • RosaGrisen

Laxoberal (tror jag det heter) finns på en lite flaska på Apoteket. 10 droppar på kvällen för effekt nästa morgon/förmiddag. Det har jag fått ta vid ett par tillfällen under min graviditet när magen stannat av lite. Det mest effektiva jag testat

• erudike

Tack för bra tips :) min mage har stannat totalt med graviditeten sjuk frustrerande nu fick ja lite nya tip får vimse om vi kan hålla igång mage.

ge mig sinnesro att aceptera se ja inte kan förändra, mod att förändra de ja kan,och förstånd att inse skillnaden.
Svar på tråden Hur blir jag av med förstoppningen...