• Sibirius

Bli sjökapten, och sedan lots. Hur går jag tillväga?

Hej! Jag har ett år på mig att bestämma mig om jag ska plugga till sjökapten i Sverige eller i USA. Jag vill efter min utbildning jobba som sjökapten i USA och sedan bli en så kallad maritime pilot. Därför känns det bättre att studera i USA då det känns som jag blir attraktivare för den amerikanska jobbmarknaden. Hur skulle ni ha gjort? Om jag ska studera i USA så blir jag tvungen att ta CSN lån på uppemot 150 00kr, är det värt det? Om jag studerar i Sverige så vet jag inte vilken position man får i ett fartyg. I den amerikanska utbildningen blir man officer eller 3rd mate direkt efter utbildningen förutsatt att man hittar jobb. Är det någon som har erfarenhet av linneskolans eller chalmers sjökaptensutbildning?

• Svar på tråden Bli sjökapten, och sedan lots. Hur går jag tillväga?
  • kma

Hej Min pappa är sjökapten och lots. Han mönstrade på ett fartyg i Göteborg när han var 18. Vet inte hur länge han jobbade men sen pluggade han på sjöbefälskolan i Stockholm i tre år tror jag. Sen jobbade han återigen jorden runt och var förste styrman. Efter det jobbade han på Viking line och sen blev han lots och det jobbar han med nu. Så ett tips är ju att kolla med sjöbefälskolan om den finns kvar? Det var ju ett tag sen pappa gick där :)

• Anskuli

Kom ihåg att det krävs en hel del tid till sjöss innan du får ut ditt kaptensbrev! Har för mig att man måste segla 36 månader som styrman och det är ju enbart tiden till sjöss som räknas, vilket innebär att det tar bra mycket längre än tre år. För att bli styrman krävs 12 månader (handledd?) praktik till sjöss.

• Anskuli

Åtminstone finska befäl är annars mycket eftertraktade utomlands! Vi har många bekanta som jobbar i USA.

• snedtak