• Anonym (Magsår)

Vad göra med hemska syskon när förälder dör?

När min pappa gick bort för några år sedan, blev jag tvungen att träffa min hemska bror på begravningen. Han hade ingen bra kontakt med vår pappa och uppförde sig som skit på begravningen. Han såg till att alla pappas saker avyttrades och att jag som hade bäst kontakt med honom inte fick ett enda minne av pappa.  

Jag och min bror har aldrig haft bra kontakt- han har aldrig haft bra kontakt med någon alls i familjen- men nu cirklar han runt vår mamma som en gammal gam. Hon börjar förstås också bli gammal och kommer inte att leva för evigt.

Jag är livrädd för den dagen då det blir dags att ta hand om hennes begravning- det kommer att bli ett helvete.

Hur hanterar man sån´t här? Jag skulle helt ärligt vilja vara på andra sidan jordklotet när det blir dags för den bouppteckningen, för om inte vår mamma testamenterat sina saker kommer det att bli krig. Hon har fina konstverk från andra släktingar som jag tycker borde skänkas till något museum- en del av deras andra saker står redan där. Jag tänker att om sakerna delas upp blir samlingen inte komplett, och hamnar de hos brorsan så kommer jag aldrig att få se dem och vice versa. Fast det lär ju inte var mycket jag kan göra åt den saken, hon göt ju som hon vill. Men skulle jag få något, så kommer å andra sidan brorsan jaga livet ur mig. 

• Svar på tråden Vad göra med hemska syskon när förälder dör?
  • Anonym (anno)

Om du nu har så bra kontakt med din mamma så är det väl en bra ide att prata med henne. Berätta att du är orolig att det kommer bli problem sedan och att hon ska skriva ett testamente om hon har några önskemål om vad som skall hända efter hennes död.

• Anonym (Magsår)
    Anonym (anno) skrev 2014-04-20 23:22:14 följande:
    Om du nu har så bra kontakt med din mamma så är det väl en bra ide att prata med henne. Berätta att du är orolig att det kommer bli problem sedan och att hon ska skriva ett testamente om hon har några önskemål om vad som skall hända efter hennes död.
    Jag anser att vi har ganska bra kontakt nu, men det finns två problem- det ena är att hon visar texken på begynnande senilitet, och det andra är att hon dessvärre tydligen inbillar sig att allt kommer att lösa sig. Ett problem är att hon förnekat hela min uppväxt att min bror misshandat mig- både fysiskt och psykiskt. Vi har pratat om det här, och ibland verkar hon förstå- men rätt som det är slår allt över och hon kan bli arg på mig - tror det handlar om mycket dåligt samvete. 

Jag hatar min bror, kan tyvärr inte säga det på ett finare sätt. För inte så länge sedan fick jag veta att han slagit i henne att vi hade en bra kontakt. Han är ett riktigt tvättäkta psycho.
  • sextiotalist

Men om dina föräldrar var gifta och du och din bror är helsyskon, så sitter din mamma i orubbat bo.
    Är det inte så, så ta hjälp av ett eget ombud

• Dixie
    sextiotalist skrev 2014-04-21 10:06:45 följande:

Men om dina föräldrar var gifta och du och din bror är helsyskon, så sitter din mamma i orubbat bo.
    Är det inte så, så ta hjälp av ett eget ombud

men det står väl ingenstans att föräldrarna var gifta? 
  • Anonym (.)

Men hur skulle din bror kunna få allt efter din mamma?
    Jag hade rådgjort med en jurist om jag var du.

Beklagar verkligen att du har ett sånt psyko till bror. Det måste vara fruktansvärt.

• sextiotalist
    Dixie skrev 2014-04-21 10:10:20 följande:
    men det står väl ingenstans att föräldrarna var gifta? 
    Det förutsatta jag inte, jag skrev om de var gifta så satt mamman i orubbat bo, om inte så skulle hon skaffa ett ombud
  • Anonym (Magsår)

Nej, de var skilda. Ja, ett eget ombud- om man har råd- blir nog bäst. Men en sak som är svår eller omöjlig att komma ifrån är att min bror försöker komma åt mitt barn via mitt ex, om han vill driva igenom något. Fast om jag har ett ombud så kanske det skulle gå att komma slå tillbaka för en gångs skull. 

• Dixie
    Anonym (Magsår) skrev 2014-04-21 11:04:46 följande:
    Nej, de var skilda. Ja, ett eget ombud- om man har råd- blir nog bäst. Men en sak som är svår eller omöjlig att komma ifrån är att min bror försöker komma åt mitt barn via mitt ex, om han vill driva igenom något. Fast om jag har ett ombud så kanske det skulle gå att komma slå tillbaka för en gångs skull. 

Ditt barn kommer ju inte att ärva (så länge du lever) så din bror har ju ingen direkt nytta av att komma åt ditt barn.
  • Anonym (Magsår)
    Dixie skrev 2014-04-21 14:16:52 följande:

Ditt barn kommer ju inte att ärva (så länge du lever) så din bror har ju ingen direkt nytta av att komma åt ditt barn.
    Jo, han kan försöka tvinga mig att avstå från arv.
  • Dixie
    Anonym (Magsår) skrev 2014-04-21 21:09:10 följande:
    Jo, han kan försöka tvinga mig att avstå från arv.

Jo, men det kommer ju inte att hända om du inte vill det......
  • Anonym (Magsår)
    Dixie skrev 2014-04-21 21:37:44 följande:

Jo, men det kommer ju inte att hända om du inte vill det......
    Så här är det- eller har varit under många år: så fort vår mamma visar att hon gillar mitt barn, börjar brorsan intrigera. då kommer en stämningsansökan som ett brev på posten, från pappan till mitt barn. Då drar han igång umgänges-och vårdnadstvist. Min bror skulle t.o.m. ställa upp och vittna om hur dålig mamma jag då plötsligt är.
    Kopplingen till arv är kanske inte så uppenbar- men för mig är det det. Han ser mitt barn som konkurrent. 
  • elle9

Använd bouppteckningsman. Begravningsbyrån fixar en och det kostar några tusenlappar, som ska betalas av dödsboet. När det gäller att planera en begravning är det också något som samtliga arvingar har rätt att delta i. Alla begravningskostnader ska också betalas av dödsboet. Börja inte fjanta med att någon annan ska betala och därmed bestämma allt. Läs på om dina rättigheter så behöver du inte bli överkörd en gång till.

• elle9

Och din bror gjorde fel om ham avyttrade er pappas grejor mot din vilja. Ni var två jämställda dödsbodelägare. Håller din mor på att bli dement måste hon ha en god man när hon inte kan sköta sin ekonomi längre. Det bör bli en opartisk tredje person.

• Anonym (Magsår)
    elle9 skrev 2014-04-21 23:04:35 följande:
    Och din bror gjorde fel om ham avyttrade er pappas grejor mot din vilja. Ni var två jämställda dödsbodelägare. Håller din mor på att bli dement måste hon ha en god man när hon inte kan sköta sin ekonomi längre. Det bör bli en opartisk tredje person.
    Det här är en väldigt svår historia- vår mamma vill under inga omständigheter ens bli utredd angående detta- hon skulle kanske kunna bli bättre om hon blev medicinerad. Vad jag vet så är det ju vi syskon som måste ta tag i saken om en god man behöver kopplas in. Vem skulle annars göra det? Men vi kommer aldrig att kunna komma överens om en sådan sak. 
Svar på tråden Vad göra med hemska syskon när förälder dör?