• kajsaemma

Sängkläder till en Troll bedside crib?

Någon som har en Troll bedside crib?
    Jag har tänkt beställa en sån säng och funderar nu över vilka sängkläder jag ska köpa, madrassen är 89*39cm.
    Vilken storlek på underlakan har ni köpt och vart finns det att köpa? Det enda lilla lakanet jag hittat är 90*79cm.
    Hur stort täcke behövs/ryms?
    Vilken typ av kudde har ni använt till en nyfödd? :)

• Svar på tråden Sängkläder till en Troll bedside crib?
  • Frontline

Går det inte att vika under lakanet under en sådan madrass?

Ett litet täcke funkar bra och ingen kudde behövs...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • cremedelacreme
    Frontline skrev 2014-04-21 00:38:22 följande:

Fast jag har hört tvärtom: inget täcke (pga kvävningsrisk) men kudde (för att stödja nacken)....

Vi har en sådan säng och har köpt en sovpåse, några pyjamas och en kudde för spjälsäng/vagn. Lakan har jag sytt egna. Om sovpåse inte gillas av knoddis tänker jag använda filtar, tror täcke är alldeles för varmt för en sån liten en....
  • kajsaemma
    Frontline skrev 2014-04-21 00:38:22 följande:

Jo det går att vika lakanet under men jag undrar om det finns ett lakan som är lite längre och lite mindre brett, fast det kanske inte spelar så stor roll.

Så bebisen ska inte ha nån kudde?
  • Frontline
    cremedelacreme skrev 2014-04-21 00:46:24 följande:

Fast jag har hört tvärtom: inget täcke (pga kvävningsrisk) men kudde (för att stödja nacken)....
    Vi har en sådan säng och har köpt en sovpåse, några pyjamas och en kudde för spjälsäng/vagn. Lakan har jag sytt egna. Om sovpåse inte gillas av knoddis tänker jag använda filtar, tror täcke är alldeles för varmt för en sån liten en....
    Vi har själva haft en minimalt liten kudde till barnen men det är inget som behövs...
    Att det skulle vara för varmt med ett täcke beror ju lite på hur värmen just är i rummen, vi har det rätt så svalt i alla sovrum så ett täcke är ju skönt att ha helt klart...
    Kvävningsrisken med ett täcke är inget vi har haft i beräkningen då den mest egentligen har funkat som en stor snuttefilt...
  • kajsaemma
    cremedelacreme skrev 2014-04-21 00:46:24 följande:

Jag har också hört att man inte ska använda täcke men alla säger ju olika.

Ett tunt täcke tänkte jag nog iallafall köpa.

Sovpåse ska jag kolla upp!

Är ni nöjda med sängen?
  • KattenH81

Har min lilla sovandes i sin just nu! Hon är tre mån nu och ligger alltid i sitt babynest i sängen. Har dock den billigare varianten från jollyroom men ser typ likadan ut, dock utan den vikbara väggen (man monterar helt av en sida istället).

Har även jag sytt egna lakan. Köpte ett vanligt och delade det i fyra delar. Gällande sängkläder är sådana till vaggor/vagnar ganska bra i storlek.

Lilltjejen har dock ingen kudde i nestet dock tunt täcke (eg en fjärdedels normalstor fleecefilt fast i bomullspåslakan). Fleece direkt på bebisen tycker jag inte om - blir ofta megavarmt men är ju ett plastigt material.

• kajsaemma
    KattenH81 skrev 2014-04-21 02:41:17 följande:

Har min lilla sovandes i sin just nu! Hon är tre mån nu och ligger alltid i sitt babynest i sängen. Har dock den billigare varianten från jollyroom men ser typ likadan ut, dock utan den vikbara väggen (man monterar helt av en sida istället).

Har även jag sytt egna lakan. Köpte ett vanligt och delade det i fyra delar. Gällande sängkläder är sådana till vaggor/vagnar ganska bra i storlek.

Lilltjejen har dock ingen kudde i nestet dock tunt täcke (eg en fjärdedels normalstor fleecefilt fast i bomullspåslakan). Fleece direkt på bebisen tycker jag inte om - blir ofta megavarmt men är ju ett plastigt material.

Jag har funderat på att köpa ett babynest, synd bara att de är så dyra, de jag hittar kostar runt 800kr..

Då kanske det blir så att jag syr lakan själv, jag är ingen baddare på att sy men lakan borde jag ju fixa, speciellt om man köper ett stort och delar i 4 delar, då är det ju inte så avancerat ;)

Har du en normalhög säng som babysängen står vid? Vi har en kontinentalsäng och ska försöka komma på nått sätt för att "spänna" fast den med babysängen, annars får vi skjuta allt mot väggen..

Hur har du gjort?
  • KattenH81

Jag sydde nest själv, kom då ner i pris till kanske 300kr för material. Var lite klurigt men har man inte bråttom så! Jag lade till 10cm på längden o 5cm på bredden för att ge det extra livslängd. Hade med det redan på BB.

Nestet är den absolut bästa baby-prylen vi haft/har. Åker vi o övernattar nånstans har vi med det så hon alltid har sin trygga säng med!

Vi har också riktig hög säng. Har ställt barnsängen dikt an och eftersom vi har så litet sovrum så är hennes säng fast mellan min sida o fönsterbrädan.

Förresten, madrass till sängen- jag köpte Ikeas alldeles för stora men klippte till själv. Köpte även deras barnkudde, sprättade upp en sömn som gick som ett U och sydde två nya rakt i mitten över kortsidan. Klippte sen mellan dem och fick på så sätt två små kuddar som passade i måtten till vagg-sägfkläder. Sängkläder fick jag nog gratis med prenumeration av Vi föräldrar.

• The Fugly

Vi köpte lakan till vagga men det är precis på gränsen att det räcker. Funkar dock! Vi har även vagnkudde men inget täcke utan en liten babyfilt.

Svar på tråden Sängkläder till en Troll bedside crib?