• Dumboo

Tips gå fint i koppel

`Hej jag precis som rubriken lyder. Har en vove på snart 2 år. Och bodde på landet tidigare och inte upplevt detta tidigare. Men sen vi flytta in i byn så drar han super mycket. Så jag dras med. Så hur kan jag få honom gå fint i koppel. Skulle faktiskt också vilja kunna gå löst med honom ( vet att de är inte tillåtet att ha hundar löst nu) Men tänkte sen. Kan ju va rätt skönt när man går i skogen och ha honom lös :). Så tips för kunna gå fint i koppel poch gå löst sen? Tacksam för tips av erfarna :)

• Svar på tråden Tips gå fint i koppel
  • Dexter dot com

Börja med att köpa en vgwsele så du har kontroll på hunden och den slipper snebelasta kroppen genom sitt dragande.
    Det finns flera metoder att jobba efter för att få bort dragandet i kopppel men personligen är jag övertygad om att hunden gör det den tycker är roligast. Just nu tycker hunden du är astråkig och alla lukter, andra hundar mm är roligare.
    Gör dig rolig, den som busar , tränar, hittar på balansövningar, kontakt övningar och nosövningar under promenaderna....att bara gå tycker dom flesta hundar är rätt trist och stoppar då gärna nosen i backen eftersom ägaren inte aktiverar den.
    Inkallning bygger på samma sak. Ska du kunna ha hunden lös måste du vara så lockande och skoj att hunden faktiskt väljer dig före harar, rådjur, andra hundar osv och det krävs att man är ruskigt rolig ;)

• Enter Sandman

Håller med ovanstående, kan också rekommendera att du går en kurs i grundlydnad på nån hundklubb så får du mer tips som är mer riktade till just er förhoppningsvis.
    En sak jag gör är att jag gör mig till en opålitlig matte.
    Alltså att när jag har en hund, ofta en unghund som din är, är att när hunden blir för ohörsam och tar sig lite för stora friheter, då drar jag, jag vänder och går åt ett annat håll, eller jag gör en rusning upp bakom ett träd så får hunden leta rätt på mig och när den gör det så blir det stora pusskalaset och mycket ömkande för att bekräfta hur hemskt det varit att vi vart ifrån varandra.
    På det sättet får jag hundar som håller koll på mig istället för tvärtom.
    Har man en hund som man inte kan lita på eller där man inte vill ha hunden lös men det ändå är rätt mycket plats, som på ett fritidsområde där det finns folk och andra hundar men inte direkt vare sig skog eller stadsmiljö, där sätter jag på en 15 meter lång lina, på det viset har hunden rörelsemån och jag har fortfarande koll, det kan vara lite bökigt först men man lär sig snabbt hantera linan.
    Vad är det för ras du har?

• Enter Sandman

När du kallar in hunden tänk på hundens sinnen och använd dom.

Hörsel: En mjuk glad röst gärna lite ljusare än vanligt, uppfattar hunden som positiv som berömmer och uppmuntrar rätt beteende. Så fort hunden vänder mot dig ska den har beröm, då gör den ju rätt, vänta inte tills den är färdig utan uppmuntra under tiden, i synnerhet i början.

Synen: Stå inte still och kalla in i början, då är du dötråkig. Spring lite bakåt, bort från hunden gärna lite i sicksack, sånt är nästan oemotståndligt för en hund att inte vilja följa efter.

Lukten, ha med dig något som luktar mums i en hunds näsborrar som du bara bjuder på i dom här sitautionerna.
    Till att börja med kan det vara små, små korvbitar, sen kan du variera och gradvis införa även annat, men gott ska det lukta.

Smaken: Det ska inte bara lukta gott, det ska smaka gott i munnen också när man kommer fram till matte/husse,

Känseln: En mjuk hand som smeker pälsen samtidigt som munnen och näsan är full av dofter och gosmak och rösten är mjuk och berömmande, då är det bra gott att komma till matte/husse.
    Och det är det du vill att det ska vara så hunden väljer dig.

Börja jobba med det här där det är lugnt och hunden inte utsätts för andra störningar, gradvis för du in svårare miljöer och sitautioner och straffa aldrig, aldrig en hund som kommer till dig, oavsett hur irriterad du än är på hunden, det är fullkomligt kontraproduktivt och kan göra att hunden nästa gång duckar för dig.
    Om hunden är fullkomligt ignorant och skiter i dig, så kan du gå fram till honom och läsa lusen av honom, men aldrig när han faktiskt väljer att komma till dig.

Träna ofta, ofta, och inte bara när du ska koppla upp, för då lär han sig förknippa inkallningen med slut på friheten och det gör ju honom inte mer benägen att komma.
    Kalla in och ha mys och så släpp igen, och gör om och gör och gör om, många gånger varje promenad.

Lycka till.

• Enter Sandman

Just nu har jag en Jack Russell i hushållet och alla som känner till den rasen vet att det är små duracellkaniner,envisa som alla terriers motor som få andra.
    Hon skulle helst rusa fram i kopplet.
    Vad jag gör är att jag ser till att hon får möjlighet att springa sig trött då och då men i kopplet vill jag att hon går fint.
    När hon blir för jäklig på att dra då stannar jag,då gör jag halt och så står vi där, hon behöver inte ställa sig i perfekt position på min vänstra sida.
    Men jag vill att hon slutar rusa fram och börjar lyssna och fokusera på mig, när hon är lugn och gör det för det gör dom förr eller senare om inte annat för att dom undrar vad man håller på med.
    Då går vi vidare, då startar vi om igen och gör ett nytt försök att gå fint framåt.
    Så hanterar jag hennes dragande.

• Hallonbåt02

byt håll varje gång hunden börjar dra,  vissa hundar förstår direkt andra får man fortsätta med några gånger.
    En lugn metod där det inte behövs hjälpmedel mer än en neutral röst som uppmuntrar hunden varje gång den gör rätt.

• realisten
    Hallonbåt02 skrev 2014-04-21 17:13:18 följande:
    byt håll varje gång hunden börjar dra,  vissa hundar förstår direkt andra får man fortsätta med några gånger.

En lugn metod där det inte behövs hjälpmedel mer än en neutral röst som uppmuntrar hunden varje gång den gör rätt.

Den metoden funkar inte på alla hundar tycker jag av erfarenheter så är den dock väldigt lyckad på brukshundar men när man har en amstaffblandning eller liknade i kopplet så är den rätt lönlös tycker jag...
  • Hallonbåt02
    realisten skrev 2014-04-21 21:47:15 följande:

Den metoden funkar inte på alla hundar tycker jag av erfarenheter så är den dock väldigt lyckad på brukshundar men när man har en amstaffblandning eller liknade i kopplet så är den rätt lönlös tycker jag...
    Jag har DRAGhundar och den metoden har fungerat utmärkt för mig när jag vill lära dem att gå i koppel, när det är halsband på så går vi fint men är det selen på så är det drag som gäller ;)
    En amstaff är en smart hund som man kan lära  till att gå fint  om man har tålamodet Flört
  • realisten
    Hallonbåt02 skrev 2014-04-22 21:54:18 följande:
    Jag har DRAGhundar och den metoden har fungerat utmärkt för mig när jag vill lära dem att gå i koppel, när det är halsband på så går vi fint men är det selen på så är det drag som gäller ;)

En amstaff är en smart hund som man kan lära  till att gå fint  om man har tålamodet 

Ja ja tycker metoden är bra hag med och funkar bra men med min hund jag har nu funkade det inte alls jag va tvungen att träna på ett helt annat sätt spm funkade bra typ lote en kombination av allting lixom:) Däremot tränade jag en schäfer för några år sedan och då behövde jag inte vända många gånger innan den hängde med:)
  • Hallonbåt02
    realisten skrev 2014-04-22 22:02:39 följande:

Ja ja tycker metoden är bra hag med och funkar bra men med min hund jag har nu funkade det inte alls jag va tvungen att träna på ett helt annat sätt spm funkade bra typ lote en kombination av allting lixom:) Däremot tränade jag en schäfer för några år sedan och då behövde jag inte vända många gånger innan den hängde med:)
Svar på tråden Tips gå fint i koppel