• Junibarn

Behöver råd, krisläge!!

Hej! Jag sitter i ett krisläge och måste flytta omgående med mina barn. I och med flytten blir jag av med mitt arbete(anställd av mannen) 
    Jag är inte med i någon a-kassa. Idag äger vi ett radhus ihop med lån på 1,6. Huset är värderat till 2,4.

Det är jättesvårt att få tag i hyreslägenheter här i stan men jag har blivit erbjuden en som kostar 8600:- månaden. Har kollat på säljes och då funnit en 3:a tex med månadskostnaden 6700:- men jag lär väl knappast få lån.
    Jag kommer ha barnen skrivna hos mig så deras pappa kommer få betala underhåll och jah kommer söka bostadsbidrag.

Hjälp vad gör man. Hur ska jag gå vidare? Snälla alla kloka, ekonomiskt sinnade hjälp mig. Kom med tips och råd till en som står totalt handfallen.

• Svar på tråden Behöver råd, krisläge!!
  • dfuoih

Det kanske finns billigare hyreslägenheter lite utanför stan? 8600/mån är ju inte direkt billigt om man inte har någon direkt inkomst.

• The TARDIS

Du får väl vända dig till socialen. Varför har du inte sett till att vara med i en a-kassa eller liknande?

• Junibarn

Helt klart tokkorkad miss att inte vara med i a-kassan såhär med facit i hand men…hela tiden vetat att jag haft jobb.
    Supersvårt med hyres överallt här :-/ och även utanför stan är det dyra...

• The TARDIS

Skulle nog rekommendera dig att prata med socialen och se om de kan hjälpa dig.

• Frontline
    The TARDIS skrev 2014-04-21 01:55:24 följande:
    Du får väl vända dig till socialen. Varför har du inte sett till att vara med i en a-kassa eller liknande?
    The TARDIS skrev 2014-04-21 02:01:44 följande:
    Skulle nog rekommendera dig att prata med socialen och se om de kan hjälpa dig.

Ja för socialen är ju den perfekta inkomstkällan...

Varför i helvete ska man jobba och slita för när man bara kan gå till socialen...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • The TARDIS
    Frontline skrev 2014-04-21 02:13:21 följande:

Ja för socialen är ju den perfekta inkomstkällan...

Varför i helvete ska man jobba och slita för när man bara kan gå till socialen...
    Nu tolkar du saker och ting som fan tolkar bibeln.
    Jag har inte påstått att soc skall ersätta ett arbete. Det är något du fått om bakfoten. Men eftersom TS inte är med i en a-kassa, eller troligtvis inte kan få ett stöd på annat sätt, vilket jag tolkar TS inlägg som, så är socialen ett första steg för att försöka få till en tillvaro. Givetvis menar jag inte att TS inte skall söka ett jobb/leva på soc i resten av sitt liv.

Tänk lite längre.
  • Frontline
    The TARDIS skrev 2014-04-21 02:18:56 följande:
    Nu tolkar du saker och ting som fan tolkar bibeln.
    Jag har inte påstått att soc skall ersätta ett arbete. Det är något du fått om bakfoten. Men eftersom TS inte är med i en a-kassa, eller troligtvis inte kan få ett stöd på annat sätt, vilket jag tolkar TS inlägg som, så är socialen ett första steg för att försöka få till en tillvaro. Givetvis menar jag inte att TS inte skall söka ett jobb/leva på soc i resten av sitt liv.

Tänk lite längre.
    Är man så gammal som TS verkar vara så ska man i vilket fall vara med i en A-Kassa vilket inte verkar vara fallet här..
    Är man inte det så är man inte bara dum utan jävligt dum allt fungerar inte i evighet så en försäkring är ju bra att ha..
  • The TARDIS
    Frontline skrev 2014-04-21 02:28:15 följande:
    Är man så gammal som TS verkar vara så ska man i vilket fall vara med i en A-Kassa vilket inte verkar vara fallet här..
    Är man inte det så är man inte bara dum utan jävligt dum allt fungerar inte i evighet så en försäkring är ju bra att ha..
    Det är lätt att vara efterklok. TS har ju faktiskt sagt att hon gjorde en tokmiss. Livet kan skita sig, och man gör misstag.
  • Frontline
    The TARDIS skrev 2014-04-21 02:32:35 följande:
    Det är lätt att vara efterklok. TS har ju faktiskt sagt att hon gjorde en tokmiss. Livet kan skita sig, och man gör misstag.
    Fast en sådan miss gör man inte...

Har själv ett garanterat jobb men vem fan vet vad som händer så jag är ju givetvis med i en A-Kassa lik förbannat..
  • The TARDIS
    Frontline skrev 2014-04-21 02:35:56 följande:
    Fast en sådan miss gör man inte...

Har själv ett garanterat jobb men vem fan vet vad som händer så jag är ju givetvis med i en A-Kassa lik förbannat..
    Nu handlade ju inte tråden om dig, eller om DITT liv, eller hur DU gör/skulle ha gjort. TS gjorde en miss och ber om råd. Lätt att döma andra när man inte gått i deras skor.
  • Frontline
    The TARDIS skrev 2014-04-21 02:42:48 följande:
    Nu handlade ju inte tråden om dig, eller om DITT liv, eller hur DU gör/skulle ha gjort. TS gjorde en miss och ber om råd. Lätt att döma andra när man inte gått i deras skor.
    Dömer ut folk som inte kan se om sig under tiden man har ett jobb...
    Du frågade själv tidigare varför dom inte har varit med i en A-kassa eller liknade för så vad är skillnaden?
  • Junibarn

Tardis tack för din förståelse!

Ja frontline…vi kan ju älta i en oändlighet att jag är korkad som inte gått med i a-kassan men så är det. Nog om det!

• The TARDIS
    Frontline skrev 2014-04-21 02:48:37 följande:
    Dömer ut folk som inte kan se om sig under tiden man har ett jobb...
    Du frågade själv tidigare varför dom inte har varit med i en A-kassa eller liknade för så vad är skillnaden?
    Jag frågade, ja. Det innebär inte att jag sitter och dömer personen för det. Det är en viss skillnad på att fråga och att döma.
  • Stokke

Bodelning, äger ni radhuset tillsammans har du rätt till halva värdet minus lånen och omkostnader vid försäljning.

• Squiggle
    Junibarn skrev 2014-04-21 01:46:40 följande:
    Hej! Jag sitter i ett krisläge och måste flytta omgående med mina barn. I och med flytten blir jag av med mitt arbete(anställd av mannen) 
    Jag är inte med i någon a-kassa. Idag äger vi ett radhus ihop med lån på 1,6. Huset är värderat till 2,4.

Det är jättesvårt att få tag i hyreslägenheter här i stan men jag har blivit erbjuden en som kostar 8600:- månaden. Har kollat på säljes och då funnit en 3:a tex med månadskostnaden 6700:- men jag lär väl knappast få lån.
    Jag kommer ha barnen skrivna hos mig så deras pappa kommer få betala underhåll och jah kommer söka bostadsbidrag.

Hjälp vad gör man. Hur ska jag gå vidare? Snälla alla kloka, ekonomiskt sinnade hjälp mig. Kom med tips och råd till en som står totalt handfallen.

På vilka grunder blev du uppsagd? 
    Om du var tillsvidareanställd finns två giltiga skäl till uppsägning - antingen arbetsbrist (saknas uppdrag eller arbetsuppgifter) eller personliga skäl (att arbetstagaren har misskött sitt arbete).
  • Ramborg

Du kommer att få ut 3-400 000 när ni sålt radhuset, om det omfattas av sambolagen. Du får vänta med att flytta tills du kan betala hyran med de pengarna. Och vara ettrig med att söka jobb.

42.
  • MachoCulture

1. Lagen om Anställningsskydd lär gälla även för Dig.

Om du får lön av mannen = lite underhåll

Ingen lön av mannen = stort underhåll - typ 10,000 kr per barn
    o månad - han är ju direktör - jfr med anna anka som blev dumpad
    av paul o inte jobbar

Svar på tråden Behöver råd, krisläge!!