• merixson

8 veckors bebis fått tbx eksem trots medicinering.

Min son är 8 veckor och fick för ett tag sen "eksem" vi trodde de var plitor men efter ett tag blev det extremt så vi sökte hjälp, läkaren sa att de inte var plitor utan mkt smärtsamma eksem som blivit stafylokocker. Vi gick där ifrån med antibiotika och en kräm som skulle lindra, skulle även ge honom Alvedon mot smärtan. 
    Nu har vi avslutat behandlingen för två dagar sen och igår blossade utslagen upp igen och han blev jätteröd så jag ringde in till 1177 och dom tyckte de var konstigt att de kommit tillbaka.
    Dom sa även att vi skulle ringa imorgon för att komma in så de skulle få titta på han.
    Iaf skulle vilja ha tips på vad ni skulle kunna tänka er vad de skulle kunna vara?
    Innan han började med antibiotika kladdade hans ögon ofta igen (trång tårkanal sa dom på bvc) men de försvann när han fick antibiotika men har nu kommit tbx! sa de till 1177 och dom sa att de kunde vara ett samband...
    Hans eksem blossar upp till och från, de är alltid kvar men kan hålla en "normal" färg eller vad man kan säga, sen när han blir ledsen så blir han JÄTTERÖD eller efter att han har ätit (ammar).
    kan själv tänka mig att han har nån matallergi men borde allergisymtom försvinna av antibiotika?

Känner att jag behöver stöd och idéer vad de skulle kunna vara fram tills vi kommer dit imorgon.
    Är tacksam för alla trevliga svar!
    (ursäktar om jag skriver konstigt eller fel :))

• Svar på tråden 8 veckors bebis fått tbx eksem trots medicinering.
  • Janatiq

Ge dig inte och begär svar på dina frågor av läkaren! Be dem ta prover. Ammar du fortfarande så testa i minst 2 veckor att inte själv äta nåt med mjölkprotein. Badda ögonen, från utsidan av ögot och innåt med ljummet vatten vid behov. Byt ofta barnets handduk, gärna varje dag om inte oftare. Det borde göra att kladdet i ögonen minskar eller rent av försvinner.

Fick du kortisonkräm, t.ex. mildison, smörj då med det efter att du smörjt med någon fet kräm så som locobase. Gör detta morgon och kväll tills du ser att det är bättre. Trappa sedan ner Mildisonkrämen, sluta inte tvärt, då kommer det snabbt tillbaka.

Men viktigast, se till att få svar av läkarna. Ett blodprov kan lätt tas genom ett stick i fingret för att kolla mjölkproteinallergi.

Lycka till!

• amiofo

Varför får han dem är min första fundering. Bästa är ju att ta reda på orsaken. Matallergi, vad använder ni för tvättmedel, tvål m.m

Har ni djur hemma

• merixson

vi har inga djur hemma och har ett "bra" tvättmedel. dom tog blodprov och dom skrapade med en typ tops på huden som dom skulle ta prover på. men jag fick aldrig några svar på vad de var, dom skulle ringa mig men de har de ej gjort. så ska även ta de med dom imorgon..
    men frågan är ju om de är mjölkallergi då borde väl symtomen vart kvar när han fick antibiotikan? han går även upp jättebra i vikt, ca 500g per vecka.
    jag torkar hans ögon med bomullspads en ny till varje öga. men de e ju konstigt att jag inte behövt torka ögonen på 10 dagar då han fick medicin...

• Tibell

Har du någon bild på hur det ser ut ?
    Har själv tre barn med allergier så skulle kunna se om jag känner igen eksemen !

• aurora1827

Det kan vara svårt att hålla isär vad som påverkats av antibiotika, vad som påverkats av krämen, och vad som kanske har påverkats av något helt annat.

Eksemen kan ju komma av en allergi, sedan kan det bli stafylokockinfektion ovanpå det - antibiotikan ta bort stafylokockerna, krämen tar bort eksemen, men slutar man med krämen tvärt och eksemen beror på allergi så blossar eksemen upp ännu kraftigare. 

Ögonen - om kroppen är upptagen med en infektion kan den inte hantera en allergisk reaktion lika bra. Om ett barn blir förkylt kan det tex reagera kraftigare mot saker som det bara är lite allergiskt mot - just nu exempelvis pollenexplosion på björk. Ögonen kan komma både av en annan allergisk reaktion (eksem) ELLER en infektion (stafylokocker), det behöver inte bero på samma sak båda gångerna. 

Rörigt alltså. 

Som grädde på moset - mjölkallergitester är väldigt opålitliga med små barn. Enda säkra sättet är att testa själv. Vår läkare vägrade testa före två års ålder...

Oavsett antibiotikans inblandning i det hela skulle jag testa de två vanligaste bovarna när det gäller "blossande eksem" - mjölk och citrus. Det är ganska billigt att testa, läkarnas kunskaper på de här områdena är vitt skiftande och ibland riktigt dåliga.

• merixson

hej igen! 

varit hos läkaren nu och hon tyckte de varit konstigt att de kommit tillbaka så nu ska jag vara mjölkfri i två veckor för att se om de e de. dock ska vi vänta med de tills odlingen på hans ögon kommit tbx.
    vill egentligen inte lägga ut bild på han men samtidigt vill jag ju veta om nån tycker eksemen ser ut som "mjölkeksem"...

vad kan man inte äta när man är mjölkproteinallergisk?

den här bilden är från innan han började medicineras..

den här bilden är tagen 2 dagar efter vi slutade med medicinen..

• Solrosens

Oh stackars! Det vi trodde var eksem visade sig vara mjölkprotein allergi. Det innebär inte enbart mjölkfri utan ett förbud mot en hel del produkter. Tex vassle innäbär att där finns proteinet, i ströbröd likaså, många är inbakade i innehållsförteckningarna.

• helene 355
    merixson skrev 2014-04-23 16:03:17 följande:

hej igen! 

varit hos läkaren nu och hon tyckte de varit konstigt att de kommit tillbaka så nu ska jag vara mjölkfri i två veckor för att se om de e de. dock ska vi vänta med de tills odlingen på hans ögon kommit tbx.
    vill egentligen inte lägga ut bild på han men samtidigt vill jag ju veta om nån tycker eksemen ser ut som "mjölkeksem"...

vad kan man inte äta när man är mjölkproteinallergisk?

den här bilden är från innan han började medicineras..

den här bilden är tagen 2 dagar efter vi slutade med medicinen..

du kan äta jättemycket, havremjölk, rismjölk, grädde på kokos, finns olika sorter. Oatlys matgrädde. mjölkfritt smör finns eller testa något mandelsmör eller sånt om man tål nötter. finns creme fraiche aktigt gjor tpå soya men ej testat det, även ost gjort på något annat (ej testat) havremjölk/rismjölk och kokosgrädden är jättepopulärt här hemma.
Svar på tråden 8 veckors bebis fått tbx eksem trots medicinering.