• snedtak

Vad är viktigast för dig när du köper kött?

Angående en debattartikel i Svenska Dagbladet* om kött är jag nyfiken på vad Familjelivs användare tycker är viktigt när de köper kött. Det finns förmodligen undersökningar på området och känner ni till någon så får ni gärna länka. Däremot tänkte jag att det kan vara intressant att diskutera varför man väljer som man gör

* www.svd.se/opinion/brannpunkt/billigt-kott-kan-gora-oss-sjuka-pa-sikt_3480850.svd

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad är viktigast för dig när du köper kött?
  • NorrlandsGud

Priset! Att det är billigt!

Resten skiter man väl i. Djuren ska ju ändå slaktas.

• La Lola

Priset helt klart (att det är billigt).

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Frontline

Ju billigare desto bättre...
    Struntar i från vilket land det kommer jag ska ju inte prata med köttet om man säger så...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Hjortron

Helt klart att det är svenskt ekologiskt eller vilt, alltså uppfödningsförhållandena. Det är en stor bonus om det är närproducerat. Är inte köttet eko avstår jag alla gånger, inga problem.

• Catti41

Jag äter hellre vegetariskt än dåligt. Kvalitet är helt avgörande. Även eko gräsbetande djur kan ge kött av sämre kvalitet (eller som sedan förstörs sv efterbehandlingen) men risken är betydligt mindre. Finns ingen anledning att äta kött om det inte är bra kött, och bra kött är oftast svenskt vilt el från välbehandlade djur.

• Grappa

Först kommer uppfödningsförhållanden, därefter ekologiskt ursprung.

När våra barn är vuxna kommer de titta på oss som om vi vore UFOn och undra hur vi kunde köpa kött och mat utan krav på framställningen tror jag.

• Dexter dot com

Prio 1 för mig är att djuren haft ett bra liv! Visst kostar det lite mer men jag äter hellre pannkaka 1 dag extra i veckan för att ha råd att köpa kött från djur som ej plågats.

Svar på tråden Vad är viktigast för dig när du köper kött?