• lelle14

    dyra växter

    varför är akvarieväxter så dyra i butikerna? En liten grön plutt med några rötter kostar ju minst 50kr. ska man fylla ett akvarium så kostar det ju en tusenlapp minst. En mycket dyr hobby :/ skaffa aldrig akvarium...

  • Svar på tråden dyra växter
  • MtillMoJ

    Finns många som har akvarium som delar sina plantor och säljer mycket billigare än affärer. Du får hitta någon akvariesida och bli medlem!

  • Radhuspinglan

    Jag köpte på erbjudande; 5 för 100:-. När de växte så klippte jag och planterade de avklippta bitarna, vilka slog rot och började växa lika fint. Mitt tips! ;)

  • lelle14

    Alltså jag har ju råd att köpa dom, tycker bara att dom borde va billigare med tanke på hur små dom är :) därför tänker jag bojkotta butikerna

  • Radhuspinglan
    lelle14 skrev 2014-04-21 19:51:39 följande:
    en? :) behövs massor :D

    De växer superfort! Jag köpte som sagt 5 st för 100 kr. Klippte och odlade själv. Har aldrig köpt fler än 5 växter.
  • cattus

    Beror också på vilken kvalitet det är. Många av de billigaste har inga rötter utan är bara avklippta och stoppade i krukan. De dyrare har ordentliga rötter och är anpassade för akvarium.
    Många köper tyvärr sumpväxter som dessutom dör efter ett par månader då de inte är anpassade för att leva helt under vatten.
    Växtodling är en hel vetenskap numera. Läs mer på www.tropica.com

  • Radhuspinglan
    Radhuspinglan skrev 2014-04-21 22:04:24 följande:
    De växer superfort! Jag köpte som sagt 5 st för 100 kr. Klippte och odlade själv. Har aldrig köpt fler än 5 växter.

    De växter jag har nu, är typ 50:e generationen till "5 st för 100 kr-växterna". Köpta, BILLIGT, på ArkenZoo - Odenplan, Sthlm.
  • lelle14
    Radhuspinglan skrev 2014-04-24 19:28:05 följande:

    De växter jag har nu, är typ 50:e generationen till "5 st för 100 kr-växterna". Köpta, BILLIGT, på ArkenZoo - Odenplan, Sthlm.
    Härligt =) bara 55 mil till stockholm....jag kör direkt.
  • Växtakvarienörd

    Bli medlem på Plantswap.se där kan man köpa billiga växter ibland skänkes också växter mot frakt. På tradera har jag hört att det finns mycket billiga akvarieväxter för den som förstår sig på sidan. Mitt sista tips om man vill köpa växter från affär är att lägga en beställning på akvarieplantor.se. De har bra utbud, kvalitet och frakten funkar fint.

    Väljer man rätt växter behöver man inte så många att börja med för de är lätta att föröka. Börja med Hornsäv, Vanilliseria, Hygrophilia polysperma eller Vattenpest. De växer snabbt går föröka genom att toppa och stoppa toppen i substratet. 

    Lycka till

  • Radhuspinglan
    lelle14 skrev 2014-04-25 21:11:09 följande:
    Härligt =) bara 55 mil till stockholm....jag kör direkt.

    Lär väl finnas nått ArkenZoo även där du bor? Eller i närheten?
  • cattus
    Växtakvarienörd skrev 2014-04-25 21:35:22 följande:

    Bli medlem på Plantswap.se där kan man köpa billiga växter ibland skänkes också växter mot frakt. På tradera har jag hört att det finns mycket billiga akvarieväxter för den som förstår sig på sidan. Mitt sista tips om man vill köpa växter från affär är att lägga en beställning på akvarieplantor.se. De har bra utbud, kvalitet och frakten funkar fint.

    Väljer man rätt växter behöver man inte så många att börja med för de är lätta att föröka. Börja med Hornsäv, Vanilliseria, Hygrophilia polysperma eller Vattenpest. De växer snabbt går föröka genom att toppa och stoppa toppen i substratet. 

    Lycka till


    Vallisneria går inte att toppa, den förökar sig med sidosticklingar.
Svar på tråden dyra växter