• Widundret

Så jag gjorde en peeling av olivolja, MEN... ?!?!?

Okej, så jag tänkte inte riktigt först.

Jag gjorde en peeling av olivolja och floursocker, smetade in skiten i ansiktet och allt gick bra. Men nu känns det som att allt sitter kvar! Trots att jag försökt skölja ansiktet hur mycket som helst. Att låta oljan sjunka in i huden kan väl inte vara så bra? Jag vill ju inte få fler finnar pga fetare hy.... :(

Någon med råd? 

• Svar på tråden Så jag gjorde en peeling av olivolja, MEN... ?!?!?
  • Widundret
    Korpen skrev 2014-04-21 21:26:09 följande:
    Finns nog inte så mycket att göra nu... olja i anskitet är inte så bra.
    Men faaan. Känner mig så dum. 
    Varför tipsar alla om det då om det gör hyn sämre? :(
  • Mintast

Olivolja och florsocker blir ju en smet, inte en peeling.

Blanda med salt eller strösocker istället.

Rengör ansiktet ordentligt nu för att undvika problem.

• Lussekatta

På kroppen är olivolja super men i ansiktet nää, torka av med en torr handduk Bordeväl ta bort det sista.

• Widundret
    Mintast skrev 2014-04-21 21:31:42 följande:
    Olivolja och florsocker blir ju en smet, inte en peeling.
    Blanda med salt eller strösocker istället.
    Rengör ansiktet ordentligt nu för att undvika problem.
    Jag blandade i lite strösocker också, men jag är lite noob så jag tackar för alla tips!

Försöker ju rengöra, men det känns som om det aldrig blir rent...
  • Widundret

Haha, jag tänkte inte alls. :(

Nån som vet något jag kan göra för att "lindra" och minska risken för problem nu då? Om nu rengöringen inte funkar alltså?

• MotherLizzz

Olja i ansiktet är visst bra om man är torr. Men med florsocker vet jag inte... Tvätta med vatten eller någon rengöringscreme om du tycker det är fett. Men man blir ju "fet" av olja. Jag har det varje natt. Men är inte fet på dagen ändå. Tvättar mej varje morgon med ansiktstvätt å toner.

• Widundret
    MotherLizzz skrev 2014-04-21 21:42:04 följande:
    Olja i ansiktet är visst bra om man är torr. Men med florsocker vet jag inte... Tvätta med vatten eller någon rengöringscreme om du tycker det är fett. Men man blir ju "fet" av olja. Jag har det varje natt. Men är inte fet på dagen ändå. Tvättar mej varje morgon med ansiktstvätt å toner.
    Ja, men det var det jag insåg när jag precis skrubbat in det i ansiktet, då förstod jag att "det här är nog inget för mig som är finnig och ibland fet i hyn, utan snarare något för de med torr hy"
  • MotherLizzz
    Widundret skrev 2014-04-21 21:49:38 följande:
    Ja, men det var det jag insåg när jag precis skrubbat in det i ansiktet, då förstod jag att "det här är nog inget för mig som är finnig och ibland fet i hyn, utan snarare något för de med torr hy"

Nej då är det ju inget för dej men kanske du skulle testat med en ansiktsmask för fet hy då för att stabilisera ansiktet?
  • Anova

Låt det bara sjunka in.. Jag använder alltid oljor i ansiktet och just olivolja som sminkborttagning (superbra!).
    Kanske inte din hy är en olivoljetyp. Det finns "torrare" oljor som du kan köpa om du vill göra din egen scrub. Jojobaolja eller mandelolja fungerar bra.

Jag är 36 och ser ut som en tonåring i ansiktet, inga rynkor här inte

• Widundret

Jag gjorde en ansiktsmask nu med honung och kanel (fick tips från en vän) och jag hoppas att det balanserar ut det hela. :s 

• MotherLizzz
    Widundret skrev 2014-04-21 22:34:28 följande:
    Jag gjorde en ansiktsmask nu med honung och kanel (fick tips från en vän) och jag hoppas att det balanserar ut det hela. :s 

Kändes det bättre?
  • erica91

Olivolja är inte bra för huden. Olivolja har alldeles för stora molekyler för att ens kunna tränga in i huden. Den lägger sig som en hinna på hyn och gör ingen skillnad...alls.

Man ska bara ha produkter i ansiktet som är avsett för just ansiktet. Men inte under ögonen, samma visa där med molekylerna, ju tunnare hy desto mindre molekyler måste det vara för att det ska kunna komma långt ner för att kunna återfukta riktigt.

Prova med någon peeling för att försöka få bort oljan. Lycka till! Hoppad det går bra för dig!!

• Indianica

Jag gör peeling av sesamolja och brun farin, funkar superbra. Dte var mindre bra att du tog florsocker för dte har ju som inga korn i sig.

• UniqueSnowflake
    Widundret skrev 2014-04-21 21:23:16 följande:
    Okej, så jag tänkte inte riktigt först.

Jag gjorde en peeling av olivolja och floursocker, smetade in skiten i ansiktet och allt gick bra. Men nu känns det som att allt sitter kvar! Trots att jag försökt skölja ansiktet hur mycket som helst. Att låta oljan sjunka in i huden kan väl inte vara så bra? Jag vill ju inte få fler finnar pga fetare hy.... :(

Någon med råd? 
    olivolja, florsocker och lite mjöl... Låter som om du skulle göra smarriga friterade munkar?

Köp en ansiktsmask som ska vara återfuktande istället.
  • LängtansBlåaBlomma

Om du tagit pyttelite olivolja och masserat in hade det funkat bra även för dig med fet hy. Prova honung annars som rengöring, blir jättelent efteråt!

• UniqueSnowflake

Mer för öljig hy, TITTA, jag kan googla!

3. Honey and Lemon Cleanser:

Honey and lemon both are commonly available ingredients. The best part about this homemade cleanser is that you can store it for some days in refrigerator. For oily skin, the combination of honey and lemon is excellent. While the citric acid of lemon makes an ideal cleansing agent, honey works hard to remove all impurities from the skin.

How to make honey and lemon cleanser: Making honey-lemon cleanser at home is quite easy. You need to mix honey and lemon into 70:30 ratios. You can add a few drops of water as well to dilute the same. Pour the mixture into an airtight jar and keep it away from sunlight. Apply this mixture before going to sleep every night. The method of application is same like the olive oil cleanser.

4. Cucumber and Tomato Cleanser:

You may not have heard their benefits as cleanser, but cucumber and tomatoes are the best efficient cleansing agents available all around. You can pick up these two substances when you want something extra in addition to cleansing. Tomato is a nice ingredient for removing black circles and healing eye bags. On the other hand, cucumber is an excellent cooling agent that offers your face an extra freshness every time. They remove impurities from skin, and control the greasiness as well.

How to make: Make a paste of cucumber and tomato. Apply this paste on face and leave for fifteen minutes. Rinse off with plenty of water and enjoy the difference!

Try these simple, effective homemade facial cleansers for oily skin and you will surely notice unbelievable results in few weeks.

Mer på denna sida:
    www.stylecraze.com/articles/homemade-cleansers-for-oily-skin/

Svar på tråden Så jag gjorde en peeling av olivolja, MEN... ?!?!?