• majja83

vattkoppor!

Har en fråga angående vattkoppor, om mitt barn får vattkoppor bär ja då med mig viruset å kan smitta andra då? ( jag hade ee när jag var liten) . Nån som vet? Tacksam för svar snarast!

• Svar på tråden vattkoppor!
  • Långbenopluto
    majja83 skrev 2014-04-21 21:26:21 följande:
    Fast jag redan har haft vattkoppor?

Det spelar ingen roll, du kan få bältros ändå.
  • majja83

Aha! Har försökt att läsa mig fram men får inget riktiga begrepp om hur å så om detta... hur länge brukar de hålla på. Tänkte på dagis å så.

• Långbenopluto
    majja83 skrev 2014-04-21 21:34:04 följande:
    Aha! Har försökt att läsa mig fram men får inget riktiga begrepp om hur å så om detta... hur länge brukar de hålla på. Tänkte på dagis å så.

Du kan behöva vabba ca 7-14 dagar, det är så olika. Men när alla koppar är torra och barnet är pigg kan barnet gå till förskolan igen.
  • majja83

Är de lätt att få läkarintyg om så skulle behövas med tanke att man bara få vabba 7 dagar utan intyg

• Långbenopluto
    majja83 skrev 2014-04-21 21:41:04 följande:
    Är de lätt att få läkarintyg om så skulle behövas med tanke att man bara få vabba 7 dagar utan intyg

Jättelätt
  • svarta

Fast man blir inte smittad med bältros. Bältros är vattkoppsviruset som blir återaktiverat i kroppen.

• Dixie
    Korpen skrev 2014-04-21 21:25:02 följande:
    Ja, eftersom du riskerar få bältros som vuxen av detta virus.

Bältros får TS i så fall av sitt eget vattkoppsvirus som ligger latent i kroppen, hon får inte bältros för att dottern har det!
Svar på tråden vattkoppor!