• vitsippan80

Någon mer med bindvävssjukdom?? spec mödravård??

Hej på er
    Jag har två fina barn och väntar nu mitt tredje.
    Jag ligger under utredning i att jag har någonslags bindvävssjukdom, vilket upptäcktes när ja var gravid. Hudläkaren ringde och sa att jag måste gå på spec mödravård och vidare skickas nu till rematologen för att kolla vidare... ad det än må vara så känner jag mig väldigt orolig och ensam i detta.. ad innebär spec mödravård tro?? Får ja inte gå hos min vanliga nu tro? urs å fy....vill ju bara njuta av min fam... men det är ju skönt att de tar det på allvar och utreder mig och har koll på bebben givetvis.

Någon som har någon erfarenhet?? Hellst en bra sådan då....
    Kram på er

• Svar på tråden Någon mer med bindvävssjukdom?? spec mödravård??
  • annieh

Jag hoppas att någon kan svara på detta, för jag har också nyligen blivit utredd med resultatet att jag har en bindvävssjukdom. Jag har inga barn än men planerar att skaffa inom ett par år och jag är så klart jätteorolig hur detta ska påverka mig och barnet?

• Tigmatropos

Bindvävssjukdomar behöver inte betyda katastrof. Tvärtom en av våra vanligaste folksjukdomar är hypermobilitetssyndom, vilket kort och gott gör en överrörlig, bindväven blir skör och man kan drabbas av värk. Ofta feldiagnosticeras man med fibromyalgi om man söker för denna värk och läkaren inte kollar om man är överörlig.

Har man en bindvävssjukdom kan man ha svårt att gå hela tiden ut, det är vanligt att man föder för tidigt om bindväven är försvagad så att kroppen helt enkelt inte orkar hålla inne ungen. 

Det som är viktigt inför förlossningen är att man får träffa en kardiolog som kollar så att hjärtat är okej. Det är rätt vanligt med diverse små defekter, men det kan dyka upp allvarliga hjärtfel som kan innebära fara när man föder. Ofta har man dock bara t.ex. sk "strömningsbiljud", vilket är ofarligt.

Mer specifik information kan jag inte ge utan att veta specifik bindvävssjukdom.

• annieh

I mitt fall handlar det med största sannolikhet om hypermobilitetssyndrom.

• Tigmatropos

Då har du absolut inget att oroa dig över Glad låter som om dom tar det säkra före det osäkra bara. Det är bara att tacka och ta emot. Själv har jag en syskondiagnos, och den brukar inte heller vara komplex vid grav/förlossning. Tvärt om, vi brukar slippa spricka då huden brukar vara mer töjbar.

• vitsippan80

Hej!

Jag har haft utredning om sle, en bindvävssjukdom med organpåverkan. då har ja några antikroppar som kan vara skadligt för bebben. ja har fått kolla bebisens hjärtljud varje v, allt har varit bra. så ska ja på extra ul i v 33. Det verkade som att jag bara har dle ljust nu, vilket kan utvecklas till sle. det är väl dessa antikroppar som kan ställa till det för bebisen. får veta mer då ja ska till hud igen och på extra ul. lite diffust ljust nu!

kram på er

• Tigmatropos

Ah just det, bindvävssjukdomar är visst ett mycket större område än jag trodde. SLE är en reumatisk sjukdom mer specifikt, men jag vet inte hur det påverkar fostret tyvärr. Jag har bara kunskap över hypermobila bindvävssjukdomar (hypermobilitetssyndrom, Ehlers Danlos syndrom, Marfan syndrom, Osteogenesis Imperfekta, Larsens syndrom med flera).

Svar på tråden Någon mer med bindvävssjukdom?? spec mödravård??