• Anonym (nea)

handlingsförlamad av stressen

Jag har alltid varit ganska lättstressad men brukar ändå oftast prestera bättre under stress, så det har egentligen inte varit ett problem förrän nu. Nu går jag andra året på universitetet och vet helt ärligt inte hur jag ska ta mig igenom dessa sista månader innan sommaren.

Denna vecka har jag två tentor (på grund av en tenta jag missade då jag var magsjuk), en gruppredovisning och en uppsats som ska lämnas in. Jag blir så stressad när jag tänker på det att jag blir helt handlingsförlamad, kan inte börja med något alls. Jag klev upp för ca 1.5 timme sedan och skulle börja plugga, men har hittills bara suttit i köket, druckit kaffe och stirrat in i väggen. Kan inte förmå mig att ens öppna boken. Jag har ont i magen, hjärtklappning till och från och har ångest hela tiden. Är dessutom konstant sur och grinig mot min sambo vilket förstör mycket i vårat förhållande. Bryter ihop och gråter ett par gånger om dagen.   

Ovanpå allt detta har en nära anhörig precis gått bort och jag tränger bort alla känslor för att det inte ska bli för mycket. Jag vill gärna få sörja men just nu har jag inte orken till det. Snart är det begravning och jag vet inte hur jag ska hantera det.

Så nu undrar jag om någon har några tips på hur jag ska tänka eller göra. Någon som varit i samma situation, och hur löste ni det i sådana fall?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-22 07:55
    Måste bara tillägga att den ena tentan är en spärrkurs vilket gör att jag inte får fortsätta efter sommaren om jag inte klarar den nu. Det finns inga fler chanser till omtenta. Detta gör inte saken bättre.

• Svar på tråden handlingsförlamad av stressen
  • Anonym (M)

Fokusera endast på spärrtentan. Skit i att du missat det andra eller vad du får för betyg, det viktiga är ju att du kommer vidare! Alla har det stressigt och är sjuka ibland.

Om du har bra lärare så prata med dem och förklara läget, annars "missa" det bara och foka på spärrtentan. Dela upp innehållet fram till dagen för tentan så du tar lite varje dag, och se till att kunna det övergripande.

• Dixie
    Anonym (M) skrev 2014-04-22 08:20:46 följande:
    Fokusera endast på spärrtentan.

Håller med - det viktigaste är ju att du klarar den!

skriv en lista på det du behöver göra - och sedan kan du checka av det du har gjort, det blir lite mer tydligt vad du har att göra!

Lycka till! - och logga ut från FL
  • Anonym (nea)
    Anonym (M) skrev 2014-04-22 08:20:46 följande:
    Fokusera endast på spärrtentan. Skit i att du missat det andra eller vad du får för betyg, det viktiga är ju att du kommer vidare! Alla har det stressigt och är sjuka ibland.
    Om du har bra lärare så prata med dem och förklara läget, annars "missa" det bara och foka på spärrtentan. Dela upp innehållet fram till dagen för tentan så du tar lite varje dag, och se till att kunna det övergripande.

Tack för svaret!

Men ja, det är ju såklart sant. Har svårt att välja bort saker då jag är lite av en perfektionist när det gäller sånt. Bryr mig inte speciellt mycket om betyg men vill känna att jag åtminstone gjort så gott jag kan. 

Dock menade jag inte bara denna vecka utan jag har känt såhär ganska länge. Skjuter upp saker eftersom jag inte klarar av att ta tag i det, och det resulterar såklart i ännu mer stress.  

• Anonym (nea)
    Dixie skrev 2014-04-22 08:39:49 följande:

Håller med - det viktigaste är ju att du klarar den!

skriv en lista på det du behöver göra - och sedan kan du checka av det du har gjort, det blir lite mer tydligt vad du har att göra!

Lycka till! - och logga ut från FL
    Tack, lista är ett bra förslag! Glad

(hehe ja, det kan kanske vara en bra idé)
  • Anonym (M)
    Anonym (nea) skrev 2014-04-22 09:31:28 följande:
    Tack för svaret!Men ja, det är ju såklart sant. Har svårt att välja bort saker då jag är lite av en perfektionist när det gäller sånt. Bryr mig inte speciellt mycket om betyg men vill känna att jag åtminstone gjort så gott jag kan. 

Dock menade jag inte bara denna vecka utan jag har känt såhär ganska länge. Skjuter upp saker eftersom jag inte klarar av att ta tag i det, och det resulterar såklart i ännu mer stress.  

Det bottnar nog i att du är perfektionist. En av de viktigaste sakerna jag lärde mig på universitetet var just att prioritera och även när polletten ramlade ner att jag inte behöver göra ett kanonjobb på precis allting. Huvudsaken är att du får din examen och känner dig trygg i att du fått med dig den kunskap du behöver för att vara nybörjare inom det jobb du får. Utbildningen på första arbetsplatsen är lika viktig om inte viktigare.

Fortsätt på samma bana sen, välj ut vad som måste göras, vad som vore bra att göra, vad som kan vänta och vad som kan hoppas över. Att må bra och ha en fungerande situation hemma kommer göra det hundra gånger lättare för dig.
Svar på tråden handlingsförlamad av stressen