• Svampp

    Fällbar väggsäng

    Jag funderar över att bygga en fällbar vägghängd säng till dottern när hon blir stor nog att sova en bit upp, hon är knappt fyra nu så får nog vänta ett år eller nåt. Min tanke är en säng, 90x200, liggande mot väggen, så högt upp som det är möjligt (har 250 i tak, minus ca 95 cm, borde bli 155 över golvet ungefär, i nederkant på sängen när den är uppfälld, ca 130 cm över golvet i nerfällt läge) för att få plats med garderober, byråer och hyllor under. Rummet blir ungefär 2,4x2,0m så vill utnyttja allt. Frågan är bara hur man gör det så smidigt och platseffektivt som möjligt och dessutom enkelt för barnet att hantera (hon kommer då kanske vara 110-115 cm lång). Det får gärna vara billigt :P 

    Min tanke var att lägga ribbor efter väggen på kortsidorna. Lägga en skiva (MDF?) efter långsian mot väggen som är lika bred som madrassen plus några cm som man reglar upp ordentligt. Fäster gångjärn (nån som har tips på vilken sort om denna lösning verkar ok? Kommer behöva "självstängande" gångjärn så dottern kan få upp sängen) längst ut på skivan och i botten på resårbotten (behövs förstärkning och isf med vad?). Sedan tänker jag mig någon slags stav eller liknande som fästs strax över mitten på resårbotten för att dra ner och putta upp. Behövs någon slags låsningsmekanism? Sen tänkte jag ha något tyg som sitter fast invid väggen i resårbotten som kan spännas över smidigt innan sängen fälls upp för att slippa ta bort och dit alla sängkläder varje natt.

    Vad tror ni, finns bättre lösningar? Är det bättre med en träram med ribbotten och skummadrass för vikten och för att ha mer stabilt att fästa gångjärn osv i?

  • Svar på tråden Fällbar väggsäng
  • Stårschan

    Det låter onödigt krångligt att göra den fällbar. Vad är det som gör att du inte vill ha en vanlig fast loftsäng med möbler under? Du kan till exempel ta en Expedit-hylla från IKEA och använda som "ben" vid fotänden. Vad är det för funktion du vill komma åt genom att göra den fällbar?

  • Svampp

    Jag vill komma åt mer golvyta med ståhöjd för vuxna (tanken är att hon ska kunna ha sitt rum även när hon blir 10-15 år, och det blir väldigt litet, byggt i vardagsrummet). Har jag den fällbar kan man lättare komma åt garderoberna och byråerna som är under sängen, annars blir det ca 40 cm utanför skåpen som bara är ca 150-160 högt vilket blir knepigt om man är 170 (vilket jag är och hon troligen också kommer bli, växer hon tidigt som jag är hon över 150 redan som 9-10-åring), alternativt att det blir döyta bakom garderoberna vilket inte känns som ett alternativ. En gång på bara 90-100 cm med ståhöjd blir väldigt trångt tycker jag. Men har absolut tänkt den tanken och blir det väldigt krångligt med uppfälld säng gör jag så. Tycker dock den lösningen jag funderar på låter som ett tvådagars-projekt ungefär och det lägger jag gärna för en smidig lösning i många år.

  • Stårschan

    OK, då är jag med. Själv byggandet tror jag varken blir mer eller mindre krångligt, utan snarare det dagliga undanstuvandet av sängen.

    Säkerheten måste vara prio 1. Ingen vill ju råka få en nedfallande säng i huvudet när man tittar i garderoben. Hur hållfast är väggen och taket?

  • Fällbar säng

    Hej

    Hur gick det med din säng. Kan du ta en bild på din konstruktion? Jag har funderat på gångjärnens och kommer inte på någon lösning.

  • Svampp

    Det blev ingen fällbar säng till slut utan en loftsäng, med en stadig trapp. Funkar kanon tills vidare fast rummet bara är ca 1,7x2m, blev mycket bättre än jag trodde. Kommer väl funka tills hon blir runt 8 år, det är 1,40 fritt under sängen. Då får vi se om vi är ännu mer kreativa eller flyttar :) nu är hon 4,5 år.

Svar på tråden Fällbar väggsäng