• Anonym (ignorerad)

Ignorerad av Arbetsförmedlingen

Vad gör man när man i över 5 veckor försökt få tag på sin handläggare? Jag kan bortse från förra veckan då det var påsk. Men de andra veckorna då?
    Jag har även försökt få tag på hennes chef men inte lyckats, däremot har jag lämnat meddelande och mailat. Jag pratade med växeln och det enda dom kan göra är att koppla mig till antingen min handläggare eller hennes chef. Ingen av dom svarar! Varken i telefon eller mail. Jag har även varit på Arbetsförmedlingen och väntat på dom, men ingen har dykt upp trots att andra ringt efter dom.

Jag har absolut inte varit den bästa arbetssökande då jag ifrågasätter mycket. Men jag måste ju få fråga om jag anser att dom frångår från vad som faktiskt står i reglerna. Även om jag inte förstår vad dom menar så måste jag få fråga.

Detta är inte okej på något sätt. Men just nu vet jag inte vart jag ska vända mig.
    Tips? Råd?

• Svar på tråden Ignorerad av Arbetsförmedlingen
  • Fjärilslarv

måste du prata med just din handläggare? Gå till direktservicen istället (dit du kommer in på arbetsförmedlingen) och prata med dem där.

• Fjärilslarv

Att de inte kommer när du är inne på arbetsförmedlingen och ber dem som står i DirektService att ringa dem är inget konstigt, de har jättemycket att göra och direktservice är bara en liten liten del av deras arbete.

• Anonym (zeta)

Annars får du väl ringa växeln och fråga vad du ska göra om du inte får kontakt med någon på din Arbetsförmedling och ev. ställa dina frågor till dem istället. Tycker att AFs växel ofta har vettiga personer som ger goda råd.

Tråkigt att du har så svårt att få tag på dem, jag har inte haft så mycket problem med dem. Hade en handläggare förut som påstod att hon aldrig fick några e-post av mig som jag skickade, jag fick aldrig några felmeddelanden om att de inte skulle gått iväg och kunde e-posta andra utan att det här problemet skedde. Vad som är sanningen här lär jag aldrig få veta, men nu har jag en ny handläggare som får alla mina e-post!

• Anonym (ignorerad)
    Fjärilslarv skrev 2014-04-22 12:35:08 följande:
    måste du prata med just din handläggare? Gå till direktservicen istället (dit du kommer in på arbetsförmedlingen) och prata med dem där.

Det är tyvärr så att jag (enligt direktservice) enbart kan prata med min handläggare om just detta.
    Dom i Direktservice har alltid varit trevliga och artiga, även dom har många gånger tyckt att det varit för jä*ligt av min handläggare att göra så här.

Jag förstår fullt ut att dom har mycket att göra, därav att jag mailat i första hand för att ge henne en chans med tanke på hur många hon har. Men att behöva vänta i fem veckor (!) på ett svar känns lite nonchalant.

• Anonym (ignorerad)
    Anonym (zeta) skrev 2014-04-22 12:39:14 följande:
    Annars får du väl ringa växeln och fråga vad du ska göra om du inte får kontakt med någon på din Arbetsförmedling och ev. ställa dina frågor till dem istället. Tycker att AFs växel ofta har vettiga personer som ger goda råd.

Tråkigt att du har så svårt att få tag på dem, jag har inte haft så mycket problem med dem. Hade en handläggare förut som påstod att hon aldrig fick några e-post av mig som jag skickade, jag fick aldrig några felmeddelanden om att de inte skulle gått iväg och kunde e-posta andra utan att det här problemet skedde. Vad som är sanningen här lär jag aldrig få veta, men nu har jag en ny handläggare som får alla mina e-post!
    Växeln hänvisar mig till min handläggare eller chefen över henne. Jag får inte tag på någon av dom :-/
    Direktservice, växeln och de som finns på plats har alltid varit trevliga och hjälpsamma. Har jag haft några småbekymmer som dom kunnat hjälpa mig med så har dom gjort det.
    Men just detta "problemet" jag har nu kan jag enbart ta med min handläggare. Jag har tidigare inte haft problem med min handläggare, men så fick jag en ny och denna ignorerar mig mest hela tiden. Upprättar handlingsplan utan att prata med mig, anvisar mig till vad hon vill, svarar inte i telefon eller på mail.
  • Anonym (zeta)
    Anonym (ignorerad) skrev 2014-04-22 14:52:11 följande:
    Växeln hänvisar mig till min handläggare eller chefen över henne. Jag får inte tag på någon av dom :-/
    Direktservice, växeln och de som finns på plats har alltid varit trevliga och hjälpsamma. Har jag haft några småbekymmer som dom kunnat hjälpa mig med så har dom gjort det.
    Men just detta "problemet" jag har nu kan jag enbart ta med min handläggare. Jag har tidigare inte haft problem med min handläggare, men så fick jag en ny och denna ignorerar mig mest hela tiden. Upprättar handlingsplan utan att prata med mig, anvisar mig till vad hon vill, svarar inte i telefon eller på mail.
    Jag förstår. Men om du berättar exakt det du skriver här, att hur du än gör går det inte att få kontakt så borde de väl se till att det upprättas någon kontakt.

Alternativt gå till din AF igen och vägra gå därifrån utan att åtminstone fått prata några korta ord med handläggaren och kräva en mötestid eller en telefontid.
  • Anonym (ignorerad)
    Anonym (zeta) skrev 2014-04-22 14:56:40 följande:
    Jag förstår. Men om du berättar exakt det du skriver här, att hur du än gör går det inte att få kontakt så borde de väl se till att det upprättas någon kontakt.

Alternativt gå till din AF igen och vägra gå därifrån utan att åtminstone fått prata några korta ord med handläggaren och kräva en mötestid eller en telefontid.
    Dom vet exakt vad allt handlar om, enda in i minsta detalj. Och det är därför dom inte kan hjälpa mig mer än att ringa henne, lämna meddelande till henne osv. När jag blev arg över detta första gången fick jag numret till chefen och då började jakten på henne, vilket var ännu svårare.

Jag har provat det där med att vägra gå förrän hon pratat med mig på något sätt. Det slutade med att jag satt på Arbetsförmedlingen från kl 10 (när dom öppnar) fram till 16 (när dom stängde). Sedan satt jag utanför till kl 17. Jag kände mig som en stalker som satt och väntade på mitt byte eller något.

Helt otroligt vilka åtgärder man måste vidta för att få tag på sin handläggare
  • Anonym (zeta)
    Anonym (ignorerad) skrev 2014-04-22 15:03:49 följande:
    Dom vet exakt vad allt handlar om, enda in i minsta detalj. Och det är därför dom inte kan hjälpa mig mer än att ringa henne, lämna meddelande till henne osv. När jag blev arg över detta första gången fick jag numret till chefen och då började jakten på henne, vilket var ännu svårare.

Jag har provat det där med att vägra gå förrän hon pratat med mig på något sätt. Det slutade med att jag satt på Arbetsförmedlingen från kl 10 (när dom öppnar) fram till 16 (när dom stängde). Sedan satt jag utanför till kl 17. Jag kände mig som en stalker som satt och väntade på mitt byte eller något.

Helt otroligt vilka åtgärder man måste vidta för att få tag på sin handläggare
    Låter helt fruktansvärt segt. Jag har inga vidare råd i så fall :-/ Otroligt märklig situation.
  • Anonym (ignorerad)
    Anonym (zeta) skrev 2014-04-22 15:05:51 följande:
    Låter helt fruktansvärt segt. Jag har inga vidare råd i så fall :-/ Otroligt märklig situation.

Det är väldigt segt Och märkligt är nog det minsta man kan kalla detta!
    Jag har pratat med min gamla handläggare och även hon forskar i detta nu. Eventuellt kan hon hjälpa mig så att jag kan byta handläggare för detta är inte hållbart i längden. Jag kollade nyss och ett mail jag skickade den 5 mars har jag fortfarande inte fått svar på, snart 7 veckor sedan.

• Anonym (AFjajaja)
    Anonym (ignorerad) skrev 2014-04-22 15:32:16 följande:

Det är väldigt segt Och märkligt är nog det minsta man kan kalla detta!
    Jag har pratat med min gamla handläggare och även hon forskar i detta nu. Eventuellt kan hon hjälpa mig så att jag kan byta handläggare för detta är inte hållbart i längden. Jag kollade nyss och ett mail jag skickade den 5 mars har jag fortfarande inte fått svar på, snart 7 veckor sedan.

Om du ringer 0771 416 416 så kan de ge dig information om hur du kan lämna in klagomål om hur de sköter kontakten med dig. Kan ju vara bra att de får en impuls någonstans ifrån, 
  • Anonym (ignorerad)

Jag har fått ett svar!!! Chefen på Arbetsförmedlingen har nu mailat mig och hänvisat mitt mail (och meddelanden) till behörig chef så nu är det bara att vänta.
    Hon skrev även att det är beklagligt att detta hänt och att det helt klart inte ska vara på detta sättet!

Så nu kanske det äntligen kommer att hända något

• Anonym (AFjajaja)

Kul att det löst sig!Skrattande

• Anonym (ignorerad)
    Anonym (AFjajaja) skrev 2014-04-23 10:24:59 följande:
    Kul att det löst sig!Skrattande
    Nja det har inte löst sig ännu men jag har iallafall kommit ett steg längre. Och jag är fullkomligt nöjd med det
  • DeLo

Jag gick dit, satte ned foten och var pissigt förbannad från sekund 1. Fick tid till möte dagen därpå. 

• UniqueSnowflake

Kan ni snälla förklara för mig vad man har för anledning att vara förbannad på AF?

Menar, de skaffar ju inte jobb åt en, det får man ju göra själv. Så...???

• DeLo
    UniqueSnowflake skrev 2014-04-24 21:44:10 följande:

Kan ni snälla förklara för mig vad man har för anledning att vara förbannad på AF?

Jag var direkt aldrig förbannad på AF först men när jag om o om o om bad om deras hjälp så tröttnade jag till slut. Jag i sig är ändå annars en lugn människa som inte brusar upp mig för det minsta lilla utan det måste faktiskt gå ett tag innan dess. Om man inte fick hjälp när man var vänlig så fick man ju ta till med lite toner.. det hjälpte. Det ska däremot inte behöva gå så långt att man måste gå in med lite ilska för att få hjälp. 
  • Anonym (ignorerad)
    UniqueSnowflake skrev 2014-04-24 21:44:10 följande:

När man efter 7 veckor inte fått svar från sin handläggare så blir man arg. Och det kunde även sektionschefen förstå, så ska det inte gå till. Speciellt inte när jag är så galet nära ett jobb. Jag vill inte falla på mållinjen bara för att min handläggare fått för sig att inte svara mig. Jag ser Af som ett stöd, hjälp och peppning mot ett jobb. Så jag har väll aldrig varit arg på själva Arbetsförmedlingen, utan min handläggare.
    Och vet du vad? Jag har inte varit arbetslös så länge och har redan hittat ett nytt jobb. Helt själv!

Svar på tråden Ignorerad av Arbetsförmedlingen