• Anonym (irriterad)

Grannarna förstör min sommar

Vi har en stor underbar altan som jag älskar. Den funkar nästan som ett extrarum på vår och sommar.
    Allt skulle vara bra om det inte vore för våra irriterande grannar!
    Vi har grannar på båda sidor, men störs inte av några andra på gatan än just dem som bor precis bredvid oss. De LÅTER hela tiden! Varje gång jag tänker sätta mig på altanen i lugn och ro och sola/läsa/äta så slutar det med att jag blir irriterad och går in.

Dels har det ett barn i tvåårsåldern som måste vara världens missnöjdaste unge. H*n gnäller/skriker så fort h*n inte får precis som han vill och däremellan skrikpratar h*n högt. Och som inte det räckte så pratar föräldrarna NONSTOP med henom! "SKA DU SITTA DÄR?" "VILL DU GUNGA?" JA, TIIIITTTTTA VILKEN FIN BLOMMA/FJÄRIL/SNIGEL/FLUGA!!" "NEJNEJ! INTE HÄLLA SAND DÄÄÄÄÄR!" osv. Alltid med hurtfrisk käck halvskrikande röst.

Föräldrarna är nästan ännu mera störande än barnet, som ju ändå är ett barn. De sitter även ute och pratar högt i telefon, tar med sig radion ut, sitter och plinkar på olika instrument eller bara är ute och LÅTER!

Visst, jag räknar INTE med att det ska vara knäpptyst i ett villaområde med små tomter som ligger tätt, och jag hör även de andra grannarna ibland. Men det är ibland, på ett normalt sätt. Inte hela j**la tiden, och inte i 110 decibel. Inte måste man väl lyssna på radio i trädgården?

Vad gör man?! De förstör verkligen min sommar, och jag tycker att de är sjukt hänsynslösa.

• Svar på tråden Grannarna förstör min sommar
  • Alltide

Jag kan känna likadant ibland, våra närmsta grannar har 3 barn och de är ute ofta. Men det är sällan de går mig så på nerverna, då tycker jag alla maskiner som ständigt ska låta runtomkring är värre. När den ene slutar börjar den andre. Förra sommaren lyssnade jag mycket på ljudbok och P3 Dokumentär i lurar, det är ett bra tips om du gillar det :) Annars är det nog svårt att göra något tyvärr.

• Anonym (oj)

Tycker ärligt talat att du borde flytta dit du inte har några grannar. På sommaren lever man ute i trädgården. Och att behöva tassa på äggskal därför att grannen inte står ut med att man pratar med ungarna eller pratar i telefonen - det går ju bara inte. Visst skall man ta hänsyn, men tror du får skaffa öronproppar.

• Anonym (irriterad)
    Anonym (oj) skrev 2014-04-22 11:47:34 följande:
    Tycker ärligt talat att du borde flytta dit du inte har några grannar. På sommaren lever man ute i trädgården. Och att behöva tassa på äggskal därför att grannen inte står ut med att man pratar med ungarna eller pratar i telefonen - det går ju bara inte. Visst skall man ta hänsyn, men tror du får skaffa öronproppar.
    Fast jag skrev ju att jag INTE räknar med att det ska vara knäpptyst. Normala ljud, som samtal, gräsklippare och lekande barn stör mig inte. Min familj är inte heller tyst hela tiden. Jag hör de andra grannarna i kvarteret också, men dessa låter liksom KONSTANT.
    Från morgon till kväll är de ute, och de är inte tysta mer än 5 sek åt gången. Inte fan måste man öva på instrument i timmar på altanen? Eller lyssna på radio utomhus??

• Anonym (oj)
    Anonym (irriterad) skrev 2014-04-22 11:55:46 följande:
    Fast jag skrev ju att jag INTE räknar med att det ska vara knäpptyst. Normala ljud, som samtal, gräsklippare och lekande barn stör mig inte. Min familj är inte heller tyst hela tiden. Jag hör de andra grannarna i kvarteret också, men dessa låter liksom KONSTANT.
    Från morgon till kväll är de ute, och de är inte tysta mer än 5 sek åt gången. Inte fan måste man öva på instrument i timmar på altanen? Eller lyssna på radio utomhus??

Njaej - svårt när man inte hör själv. Men kanske du ska ta och prata med grannarna om det här med hänsyn? Att alla inte vill höra vare sig radio eller långa telefonsamtal? Lägger man upp det på fel sätt blir det strul - men fundera lite hur du kanske kan prata med dom för att få dom att förstå.
  • Chester Copperpot

Flytta. Det är den enda lösningen. Vad ska du göra? Klaga på dom? Det blir ju inte bättre bara för att du klagar...

• Majsan70

Stoppa i öronproppar alternativt flytta om du vill att det skall vara tyst. ALLA låter olika och de här bor precis bredvid dig och har dessutom ett mycket litet barn. Vi både pratar i telefon ute och lyssnar på musik. Jag ser inget konstigt i det alls.

• Anonym (m)

klart man lyssnar på radio i trädgården? Menar du att du inte varit med om det förut?

för mig låter det som om du skulle må bättre av att bo i en fristående villa så du inte har grannarna lika nära som idag

• Fenje

Bor också i villaområde och störs också en del, ena grannen håller på att meka med bil , motorcykel hela dagar, utomhus så förståss. Inte nog med att det ska provgasas sådär var 10 min så står också radion på med Bruce Springsteen på högsta volym, han måste ha det så eftersom han lider av tinnitus.. 2 andra grannar håller på att renovera, den ena ett garage och den andra en altan, mycket sågande, slipande( förra året var det taken som gällde) Ibland håller jag på att bli knäpp och ja, mitt hus är till salu, det var tystare att bo i hyresrätt så det får det bli igen!

• hallontroll
    Anonym (irriterad) skrev 2014-04-22 11:42:16 följande:
    Vi har en stor underbar altan som jag älskar. Den funkar nästan som ett extrarum på vår och sommar. Allt skulle vara bra om det inte vore för våra irriterande grannar! Vi har grannar på båda sidor, men störs inte av några andra på gatan än just dem som bor precis bredvid oss. De LÅTER hela tiden! Varje gång jag tänker sätta mig på altanen i lugn och ro och sola/läsa/äta så slutar det med att jag blir irriterad och går in. Dels har det ett barn i tvåårsåldern som måste vara världens missnöjdaste unge. H*n gnäller/skriker så fort h*n inte får precis som han vill och däremellan skrikpratar h*n högt. Och som inte det räckte så pratar föräldrarna NONSTOP med henom! "SKA DU SITTA DÄR?" "VILL DU GUNGA?" JA, TIIIITTTTTA VILKEN FIN BLOMMA/FJÄRIL/SNIGEL/FLUGA!!" "NEJNEJ! INTE HÄLLA SAND DÄÄÄÄÄR!" osv. Alltid med hurtfrisk käck halvskrikande röst. Föräldrarna är nästan ännu mera störande än barnet, som ju ändå är ett barn. De sitter även ute och pratar högt i telefon, tar med sig radion ut, sitter och plinkar på olika instrument eller bara är ute och LÅTER! Visst, jag räknar INTE med att det ska vara knäpptyst i ett villaområde med små tomter som ligger tätt, och jag hör även de andra grannarna ibland. Men det är ibland, på ett normalt sätt. Inte hela j**la tiden, och inte i 110 decibel. Inte måste man väl lyssna på radio i trädgården? Vad gör man?! De förstör verkligen min sommar, och jag tycker att de är sjukt hänsynslösa.

Skaffa en trumpet och öva på altanen.
  • hallontroll

Du kan också lyssna på Pop that Pussy eller Big Booty Hoe eller nån annat trevlig sång. Jättehögt!

Svar på tråden Grannarna förstör min sommar