• anyXX

Hur mkt motion för sheltie?

En dum fråga kanske, men kan det bli för långa motionsrundan för en sheltie? Vår tik är 8 månader och följer ofta med mig när jag springer. Hon springer oftast lös i skogen och är då lite före eller efter mig. Rundor på 7-8 km är inga problem. Men när vi springer där hon måste ha koppel verkar det lite jobbigare för henne då hon måste springa mer "jämnt" med mig. Är det ok att pusha henne lite eller hur ska man tänka?

flicka 2008 & pojke 2010
  • Svar på tråden Hur mkt motion för sheltie?
  • Aniiee

Nä, det kan det inte bli - när hon växt klart. Hon kanske är för liten än.

Min sheltie har glatt hängt med på draghundtävlingar och sprungit bredvid.

I am no bird; and no net ensnares me: I am a free human being with an independent will. Charlotte Brontë
  • anyXX

Hur vet jag om hon är för liten? :/ hon är stor för sin ras om det spelar ngn roll och utan koppel hade hon säkert lätt kunnat springa en mil....

flicka 2008 & pojke 2010
  • Aniiee
    anyXX skrev 2014-04-22 15:40:24 följande:
    Hur vet jag om hon är för liten? :/ hon är stor för sin ras om det spelar ngn roll och utan koppel hade hon säkert lätt kunnat springa en mil....
    HAr hon haft sitt första löp?
    I am no bird; and no net ensnares me: I am a free human being with an independent will. Charlotte Brontë
  • Dexter dot com

En 8 månaders hund är inte färdigväxt i ligament, muskler, leder mm så avvakta tills hon är äldre med monoton jogging i koppel. Att springa på asfalt eller grus längre sträckor är aldrig att rekommendera utan låt henne då springa i dikeskanten. Sackar hunden pga  kanske för att hon är uttråkad skulle jag personligen välja någon annan motionsform, löpning i koppel är ju inte speciellt skoj för en hund.

• anyXX

Tack för era svar! Nej hon har inte löpt än. Jag ska vänta med att springa den typen av rundor eller springa utan henne! För det mesta springer vi i skogen och då springer hon utan koppel och jag kopplar henne när vi möter någon. Det borde inte vara några problem för henne eller vad tror ni? Då verkar hon aldrig trött eller uttråkad. Kanske ska begränsa även dessa rundor till max 7 km, låter det vettigt?

flicka 2008 & pojke 2010
  • Dexter dot com
    anyXX skrev 2014-04-22 16:45:53 följande:
    Tack för era svar! Nej hon har inte löpt än. Jag ska vänta med att springa den typen av rundor eller springa utan henne! För det mesta springer vi i skogen och då springer hon utan koppel och jag kopplar henne när vi möter någon. Det borde inte vara några problem för henne eller vad tror ni? Då verkar hon aldrig trött eller uttråkad. Kanske ska begränsa även dessa rundor till max 7 km, låter det vettigt?
    Att springa i skogen på mjuk mark lös låter mycket bättre än kopplad efter väg så länge du värmer upp och stretchar henne efteråt.
Svar på tråden Hur mkt motion för sheltie?