Pappan vill ha gemensam vårdnad mamman vägrar..
Hej!
Det är så här, min sambo sen snart 3 år har 3 barn sen tidigare, åldrar 4,5 och 8. Han har gemensam vårdnad om 1 av barnen det är 4åringen dom andra har hon ensam vårdnad. Han vill ha gemensam vårdnad men hon vägrar.
Mamman till barnen har trakasserat min sambo och MIG med massa sms och telefon samtal i ca 2,5 år, hon har skickat långa kärleksförklaringar till min sambo både på sms och på mejl även bilder på sig själv typ där hon är naken.. Detta har anmälts till polis ca 25 ggr utan att något händer..
Vi har haft regelbundet umgänge så gott det går, ett tag ca 1 år så hade vi endast det barnet som är gemensam vårdnad om, för att hon vägra låta dom andra två vara hos oss. Sen bestämde sig min sambo sig för att gå via familjerätten och kräva avtal på varannan helg med alla 3 barn.. Det tog väldigt lång tid och ca 1,5 år har vi väntat på detta avtal och det har fortfarande inte skrivits eftersom min sambo och barnens mamma inte kommer överens så har han sagt till familjerätten att han godkänner de tider hon bestämmer och att hon får gå upp och skriva avtal som han sen bara behöver skriva på utan att dom behöver träffas. ( då dom varit på samarbetssamtal och det inte fungerat)
Varje helg vi ska ha barnen får min sambo ringa och tjata på mamman om att vi vill hämta barnen och krusa henne för att vi ska kunna hämta barnen, ska det verkligen vara så?
Hon missköter barnen på många sätt, naglarna klipper hon typ aldrig och dom är väldigt ovårdade, hennes "pojkvän" som hon haft från och till i typ 4 år har hon för ca 1 år sedan anmält till polisen för misshandel osv det har hänt i barnens närvaro, då blev min sambo kontaktad av socialen pga oroligheter för barnen. Dom gör slut varannan månad typ och när det är slut och vi har barnen berättar dom att han är dum och när dom är tillsammans är han låtsatspappa, hur kan detta vara tryggt? Enligt barnen när mamma blir arg drar hon dom i både öronen och håret även deras mormor gör detta..
Familjerätten samt socialen är väl medvetna om allt detta men det händer i princip sätt ingenting. Socialen gjorde en utredning där dom kom fram till att barnen mådde dåligt för att dom saknar sin pappa??? För det var ett uppbehåll på ca 8 mån i kontakten under tiden som min sambo försökte ordna ett skriftligt avtal så att kontakten mellan han och sina barn ska fungera och så att hon inte bara kan sätta sig på tvären när hon vill.
Som sagt det har fortfarande inte skrivits avtal, vad kan man göra?
Hur kan min sambo få gemensam vårdnad för dom andra 2 barnen?
Jag hoppas verkligen på något som kan hjälpa oss och dessa 3 barn som ständigt hamnar i kläm!!! Någon som vet hur/vad man ska göra i denna situation?