• Anonym (uppsats)

Någon student eller lärare som kan hjälpa mig med C-uppsats?

Jag skriver en C-uppsats och valde ett problem som är aktuellt och viktigt ur ett samhällsperspektiv. I problemdiskussionen relaterade jag till tidigare forskning men diskuterade även (det praktiska) problemet. Nu ifrågasätter handledaren mitt val av ämne. Hon vill veta varför detta är akademiskt intressant att undersöka. Hon menar att man i problemdiskussionen bara diskuterar tidigare forskning men inte det praktiska problemet. Ska man inte utgå från ett praktiskt problem?
    Sen kan jag inte heller motivera mitt val av ämne på det sättet som hon vill att jag gör det. Jag försökte med att detta är en viktig fråga för de flesta svenskar, att det är intressant osv. men hon menade att man bara ska motivera valet ur ett akademiskt perspektiv. Jag läste dock en del gamla uppsatser där man motiverar valet med att problemet är viktigt, alltså det praktiska problemet, inte bara ur ett akademiskt perspektivt.
    Någon som skrivit uppsats eller jobbar som universitetslärare som kan hjälpa mig?

• Svar på tråden Någon student eller lärare som kan hjälpa mig med C-uppsats?
  • Anonym (f.d. student)

När jag skrev Masteruppsats fanns väldigt lite tidigare forskning kring det specifika jag skrev om (en ny teknik som framtagits som kunde mäta det jag skrev om). Jag motiverade valet utifrån att det jag skrev om drabbade många människor och just att ingen forskning fanns så det var intressant att göra en undersökande (exploratory) studie. Det gjorde jag i inledningen.

Jag vet inte vad du menar med problemdiskussionen. Menar du diskussionsdelen i uppsatsen som kommer efter resultat? Där har jag förstått det som att man ska diskutera sina resultat i relation till tidigare forskning och eventuella problem med metoden. I den delen ska man inte gå in på varför man valt ämnet, det har man redan gjort i inledningen.

• Anonym (uppsats)

Jag menar i inledningen, i första kapitlet. Problemdiskussionen kommer direkt efter problembakgrunden...
    Jag försökte med en liknande förklaring, att det var relevant för många och att det saknas forskning men hon godkände inte detta. Undrar varför, tydligen funkar det på andras uppsatser...

• Fjärilslarv

jag tror att din handledare menar HUR, alltså på vilket sätt är det här viktigt för många invånare osv?
    Varför är det här så viktigt?
    Var du för argument till att det är så viktigt?
    osv.

• Anonym (uppsats)
    Fjärilslarv skrev 2014-04-22 18:36:41 följande:
    jag tror att din handledare menar HUR, alltså på vilket sätt är det här viktigt för många invånare osv?
    Varför är det här så viktigt?
    Var du för argument till att det är så viktigt?
    osv.
    Jo, jag hade förklarat i texten och försökte även sen när vi pratade men hon menade att jag inte ska motivera varför jag väljer ett specifikt praktiskt problem utan på vilket sätt är detta akademiskt intressant.
    Hon håller alltså med att det är intressant för invånarna men vill veta på vilket sätt det är intressant för forskningen,
  • Fjärilslarv
    Anonym (uppsats) skrev 2014-04-22 18:40:52 följande:
    Jo, jag hade förklarat i texten och försökte även sen när vi pratade men hon menade att jag inte ska motivera varför jag väljer ett specifikt praktiskt problem utan på vilket sätt är detta akademiskt intressant.
    Hon håller alltså med att det är intressant för invånarna men vill veta på vilket sätt det är intressant för forskningen,
    hmmm det var en krånglig handledare ;)
    akademiskt intressant...det har jag nog inte hört talas om och vi skriver vår c-uppsats nu också. 
    hmm....*tänker* kan det vara så att han/hon menar hur resultaten av studien skulle kunna generera eventuella nya teorier, eller ifrågasätta redan befintliga teorier? 
    vad är det du skriver om?
  • Anonym (uppsats)
    Fjärilslarv skrev 2014-04-22 18:51:28 följande:
    hmmm det var en krånglig handledare ;)
    akademiskt intressant...det har jag nog inte hört talas om och vi skriver vår c-uppsats nu också. 
    hmm....*tänker* kan det vara så att han/hon menar hur resultaten av studien skulle kunna generera eventuella nya teorier, eller ifrågasätta redan befintliga teorier? 
    vad är det du skriver om?
    Precis så hade hon skrivit: varför skulle detta vara akademiskt intressant? Rynkar på näsan
    Ang. teorierna ska jag bara jobba med befintliga teorier, inte generera nya, jag har dock inte kommit så långt men vi pratade om det och hon nämnde att i en sådan typ av studentuppsats förväntar man sig inte att man ska generera nya teorier.
    Det handlar om investeringar/pensionssparande.
  • Anonym (f.d. student)

Tittade nu i min masteruppsats, där skriver jag att xx inte är väl förstått men refererar till andra studier. Kan det vara det hon menar, att du ska referera till studier som visar att det finns ett intresse för det du skriver om?
    Jag spekulerar bara. Våra ämnen är ganska långt ifrån varandra så det kan vara helt olika förväntningar.

• Anonym (studenten)

Svårt att svara vad problemet är utan något exempel på hur du skriver men min tanke är följande:

Uppsatsen igenom ska vara fri från egna personliga åsikter d.v.s saklig. Kan det var så att du i din problemdiskussion lyfter fram problembeskrivningen i allt för stor utsträckning utifrån vad du anser gör frågan/ämnet viktigt. Hur ofta använder du formuleringen jag?Precis som din lärare säger ska du knyta an problembeskrivningen till tidigare forskning (som i och för sig kan befästa din åsikt) men vad du personligen anser är viktigt och problematiskt gällande ämnet är inte intressant.

Jag anser att detta ämne är viktigt att belysa....

Tidigare forskning har påvisat... (källa). Konsekvenserna av detta är stora för vissa samhällsgrupper genom att...(källa). Detta innebär i förlängningen stora samhällsekonomiska kostnader...(källa). Utifrån detta bör det anser vara av vikt att undersöka (valt ämne) vidare.

Hoppas du förstod mina exempel.

• Anonym (uppsats)
    Anonym (f.d. student) skrev 2014-04-22 20:40:54 följande:
    Tittade nu i min masteruppsats, där skriver jag att xx inte är väl förstått men refererar till andra studier. Kan det vara det hon menar, att du ska referera till studier som visar att det finns ett intresse för det du skriver om?
    Jag spekulerar bara. Våra ämnen är ganska långt ifrån varandra så det kan vara helt olika förväntningar.
    Tror inte att det är det för att jag refererar till tidigare studier inom området men det räcker tydligen inte. Rynkar på näsan
  • Anonym (uppsats)
    Anonym (studenten) skrev 2014-04-22 21:04:40 följande:
    Svårt att svara vad problemet är utan något exempel på hur du skriver men min tanke är följande:

Uppsatsen igenom ska vara fri från egna personliga åsikter d.v.s saklig. Kan det var så att du i din problemdiskussion lyfter fram problembeskrivningen i allt för stor utsträckning utifrån vad du anser gör frågan/ämnet viktigt. Hur ofta använder du formuleringen jag?Precis som din lärare säger ska du knyta an problembeskrivningen till tidigare forskning (som i och för sig kan befästa din åsikt) men vad du personligen anser är viktigt och problematiskt gällande ämnet är inte intressant.

Jag anser att detta ämne är viktigt att belysa....

Tidigare forskning har påvisat... (källa). Konsekvenserna av detta är stora för vissa samhällsgrupper genom att...(källa). Detta innebär i förlängningen stora samhällsekonomiska kostnader...(källa). Utifrån detta bör det anser vara av vikt att undersöka (valt ämne) vidare.

Hoppas du förstod mina exempel.
    Nej, jag säger inte "jag" eller något liknande och jag har hänvisat till tidigare studier inom området. Däremot finns det inte mycket studier inom det specifika problemet därför kan jag inte använda detta som ett argument för att det finns ett intresse. Jag skrev att i tidigare undersökningar har de inte uppmärksammat vissa aspekter (och skrev vilka) och att jag därför vill göra en ny undersökning och ta hänsyn till dessa aspekter. Det var ok att skriva så men enligt henne räckte det inte att förklara varför jag valt just detta praktiska problem (som hon kallar det) utan på vilket sätt detta problem är akademiskt relevant...
  • Anonym (f.d. student)
    Anonym (uppsats) skrev 2014-04-22 21:19:12 följande:
    Tror inte att det är det för att jag refererar till tidigare studier inom området men det räcker tydligen inte. Rynkar på näsan
    Svar # 8 är helt rätt ute, och uttrycker det betydligt bättre än jag kan göra. Skriver du på det sättet och det blir fel enligt handledaren är det otroligt märkligt. Då måste du helt enkelt fråga denna hur du ska göra.
  • Isprinsessan och Grodprinsen
    Anonym (uppsats) skrev 2014-04-22 21:24:54 följande:
    Nej, jag säger inte "jag" eller något liknande och jag har hänvisat till tidigare studier inom området. Däremot finns det inte mycket studier inom det specifika problemet därför kan jag inte använda detta som ett argument för att det finns ett intresse. Jag skrev att i tidigare undersökningar har de inte uppmärksammat vissa aspekter (och skrev vilka) och att jag därför vill göra en ny undersökning och ta hänsyn till dessa aspekter. Det var ok att skriva så men enligt henne räckte det inte att förklara varför jag valt just detta praktiska problem (som hon kallar det) utan på vilket sätt detta problem är akademiskt relevant...
    Fast det är väl det outforskade som intressant?

Du har vad jag kan gissa ett grundproblem som är känt och som kan beläggas med forskning? T.ex. Att barn i socialt utsatta områden har sämre skolresultat. Om det däremot inte finns studier som påvisar varför socioekonomiska förutsättning påverkar skolresultaten (och därmed även andra livsförutsättningar som arbete och vidare studier) är detta något som är extremt intressant att lyfta fram. Hur ska man annars kunna göra en samhällsplanering som banar vägen för allas jämlikhet och valfrihet (som bland annat är lagstiftad).

• skaparlust
    Anonym (uppsats) skrev 2014-04-22 21:24:54 följande:
    Kan du inte berätta lite mer om vilket "praktiskt problem" det är, och hur din problemformulering ser ut, så kanske vi kan hjälpa dig att göra det akademiskt relevant?

Som jag förstår det du har skrivit är din handledare ute efter att du måste skapa en akademisk vinkel på det praktiska problemet, d v s inte undersöka t ex "hur man investerar eller pensionssparar" utan kanske granska någon aspekt av det ur ett kritiskt perspektiv t ex. Kan du bara motivera varför du vill undersöka det du vill undersöka, och formulera ett syfte och några frågeställningar som är möjliga att besvara, och det hamnar inom området för dina studier, borde du få stöd av din handledare.
  • Anonym (uppsats)
    skaparlust skrev 2014-04-23 18:10:40 följande:
    Kan du inte berätta lite mer om vilket "praktiskt problem" det är, och hur din problemformulering ser ut, så kanske vi kan hjälpa dig att göra det akademiskt relevant?

Som jag förstår det du har skrivit är din handledare ute efter att du måste skapa en akademisk vinkel på det praktiska problemet, d v s inte undersöka t ex "hur man investerar eller pensionssparar" utan kanske granska någon aspekt av det ur ett kritiskt perspektiv t ex. Kan du bara motivera varför du vill undersöka det du vill undersöka, och formulera ett syfte och några frågeställningar som är möjliga att besvara, och det hamnar inom området för dina studier, borde du få stöd av din handledare.
    Kan jag kontakta dig via PM?
  • Anonym (uppsats)
    Isprinsessan och Grodprinsen skrev 2014-04-23 17:47:58 följande:
    Fast det är väl det outforskade som intressant?

Du har vad jag kan gissa ett grundproblem som är känt och som kan beläggas med forskning? T.ex. Att barn i socialt utsatta områden har sämre skolresultat. Om det däremot inte finns studier som påvisar varför socioekonomiska förutsättning påverkar skolresultaten (och därmed även andra livsförutsättningar som arbete och vidare studier) är detta något som är extremt intressant att lyfta fram. Hur ska man annars kunna göra en samhällsplanering som banar vägen för allas jämlikhet och valfrihet (som bland annat är lagstiftad).

Ja, alltså det är utforskat, det finns en liknande studie som är mycket omfattande men (enligt) mig saknar ett par viktiga aspekter samt att det är gammalt och jag vill göra en mer aktuell undersökning och undersöka lite flera saker än dem undersökt. Ungefär så har jag motiverat...
  • skaparlust
    Anonym (uppsats) skrev 2014-04-23 18:22:51 följande:
    Kan jag kontakta dig via PM?
    Oj, jag skulle vilja säga "ja", men jag kan (antagligen) inte ditt område och har egentligen inte tid att handleda på distans, men jag sympatiserar med både dig och ditt problem, och din handledare. Det är hen som ska hjälpa dig, och om det inte fungerar kanske du kan vända dig till någon annan lärare du har haft under utbildningen och känner förtroende för, för att få en utomstående blick på det.
  • CLS

Påpeka det forskningstomrum som uppenbarligen finns, och använd det som motivering till varför du ska göra undersökningen - är inte det akademiskt intressant vet jag inte vad din handledare kan tänkas eftersöka... :P

• Englia

TS, skriver D-uppsats nu, hade samma jobb som du med problemformuleringen. Låt säga att du skriver om feta barn, du gör en bakgrund med fakta om dessa barn, och när du kommer till problemformuleringen ska du försöka knyta ihop allt, och påvisa en "kunskapslucka", den kunskapsluckan är det du sedan vill skriva om. Man måste försöka få fram vad problemet är. Säg att tidigare forskning visar att barn med fetma börjar röka tidigare, men det finns inget skrivet om det har betydelse vilken socialklass de kommer från. Då är det kanske det som är kunskapsluckan och det din kommande forskning ska handla om.....

Svar på tråden Någon student eller lärare som kan hjälpa mig med C-uppsats?