Hjälp! Vill inte drömma om exet mer
Jag och exet gjorde slut för ca 5 år sedan och det var ett väldigt destruktivt förhållande. Har väl haft någon enstaka dröm om honom sedan dess men det var först när jag började träffa min nuvarande (ca. 1.5 år sedan) som jag började drömma "mardrömmar" om exet.
Drömmarna (som sker ca 1-4 ggr i veckan) ser alltid ut på tre olika sätt.
Alternativ 1 är att jag och exet är tillsammans igen när drömmen börjar.
Alternativ 2 är att jag börjar drömma om min nuvarande som successivt byts ut till exet i drömmen.
Alternativ 3 är att jag får för mig att ge exet en andra chans i drömmen, vilket jag alltid ångrar nästan direkt efteråt.
Oavsett hur drömmen ser ut har jag en sån j*vla ångest i drömmen och vill bara bli av med exet och få min underbara nuvarande sambo tillbaka. Vi är aldrig lyckliga i drömmarna utan tvärtom är jag lika olycklig i drömmarna som jag var när vi var tillsammans och det är en sån fruktansvärd lättnad när jag vaknar upp och ser att det är min nuvarande som ligger bredvid mig i sängen och inte exet.
Varför har jag dessa drömmar? Jag behöver liksom inga drömmar för att "inse" att jag och exet är dåliga för varandra för det vet jag mycket väl redan. Jag behöver inte heller några drömmar som talar om för mig att jag ska hålla mig till min nuvarande för det vet jag också att jag borde göra. Jag har aldrig haft en tanke på att lämna honom (och framförallt inte för exet, det vore som att byta oxfilé mot bark).
Btw så har jag inte pratat med exet sen vi gjorde slut, jag ser honom aldrig då vi bor långt bort ifrån varandra och vi har heller inga gemensamma vänner. Jag har alltså noll kontakt med honom.
Är tacksam för den hjälp jag kan få, det är hemskt att behöva återuppleva de känslor jag hade när vi var tillsammans IGEN och IGEN.