• Äldre 22 Apr 19:00
    1938 visningar
    8 svar
    8
    1938

    Förvirrad?

    Hej!
    Vi är snart bort bjudna på fest hos en vän till oss, vännen bor en bit bort vilket innebär en lång bilfärd för oss. Problemet är att vårt barn som kommer vara 4 månader vid detta tillfället inte får följa med. Vi anser att vi inte vill komma då för vårt barn helammas än. Och på grund av detta långa avstånd tycker vi inte att det är okej. När lämnade ni bort era barn första gången en hel kväll/natt? Dela gärna med er av era erfarenheter och tankar?


  • Svar på tråden Förvirrad?
  • Äldre 22 Apr 19:04
    #1
    Nikla skrev 2014-04-22 19:00:03 följande:
    Hej! Vi är snart bort bjudna på fest hos en vän till oss, vännen bor en bit bort vilket innebär en lång bilfärd för oss. Problemet är att vårt barn som kommer vara 4 månader vid detta tillfället inte får följa med. Vi anser att vi inte vill komma då för vårt barn helammas än. Och på grund av detta långa avstånd tycker vi inte att det är okej. När lämnade ni bort era barn första gången en hel kväll/natt? Dela gärna med er av era erfarenheter och tankar?
    Varför få inte barnet följa med? Är det en "barnfri" fest? För om så är fallet så brukar ju ammande barn vara undantagna. Jag har varit på många barnfria fester där det har varit med ett och annat ammande spädbarn. De stör ju ingen.
    Att lämna bort en så liten till barnvakt skulle jag inte ens komma på tanken att göra. Vår son var 19 månader första gången han hade barnvakt en kväll, och knappt 3 år första gången han hade barnvakt över en natt.

    Det långa avståndet tycker jag är det minsta problemet. Tar man det lugnt och stannar ofta så brukar det gå bra att åka ganska långt med en bebis. Vi åkte 40 mil med vår lille när han var 2 månader.
  • Äldre 22 Apr 19:13
    #2

    Ja dem vill ju ha en barnfri kväll för dem vill vi ska kunna "roa " oss. Dem ser inget problem med att lämna bort henne för en kväll/natt, vi är löjliga anser dem. Men jag kan inte släppa tankarna ifrån mitt barn när jag inte är där. Vännerna har inga egna barn så dem förstår inte riktigt hur det är heller. Sen har vi inte skaffat barn för vi ska lämna bort henne heller. Avståndet är inga problem för oss heller. Hade festen varit i lägenheten bredvid hade vi kanske gått men nu är det ganska långt dit.

  • Äldre 22 Apr 19:55
    #3

    Jag skulle aldrig komma på tanken att lämna mitt barn över natt vid 4 månader - helammad eller inte. Min äldsta var 16 månader första gången han hade barnvakt - ett par timmar då lillebror föddes. Mellansonen hade barnvakt första gången - en kväll - när han var närmare 2 år. Tredje barnet är 10 månader och barnvakt är inte aktuellt ännu. Jag hade åkt med barn eller avstått. Förutom det faktum att jag inte skulle komma på tanken att lämna bort en 4-månaders så har mina helammat och inte tagit flaska.

  • Äldre 22 Apr 20:13
    #4

    Gillar inte det heller så känns skönt att man inte är ensam om det. Vår lilla ängel har inte heller matats med flaska mer än att få lite lite vatten bara som smakprov. Förstår knappt att dem vill vi ska lämna bort henne.

  • Äldre 22 Apr 20:21
    #5
    Nikla skrev 2014-04-22 20:13:13 följande:
    Gillar inte det heller så känns skönt att man inte är ensam om det. Vår lilla ängel har inte heller matats med flaska mer än att få lite lite vatten bara som smakprov. Förstår knappt att dem vill vi ska lämna bort henne.
    De menar säkert inget illa, men har inte barn själva och kanske inte så mycket spädbarn i sin absoluta närhet för övrigt heller. Var ärlig med att ni inte vill vara ifrån ert barn när hon är så liten. Behövs liksom ingen vidare förklaring. Säg att ni gärna kommer med barn, men att det annars är bättre att spara besöket till senare. 
  • Äldre 22 Apr 20:30
    #6

    Ja vi ska säga vad vi tycker så får dem helt enkelt acceptera det. Och gör dem inte det så kommer dem en dag att förstå när dem själva blir föräldrar. Men sen känns det fel att

  • Äldre 22 Apr 20:35
    #7

    Ok råkade skicka innan jag blev färdig innan.

    Ja vi ska säga vad vi tycker så får dem helt enkelt acceptera det. Och gör dem inte det så kommer dem en dag att förstå när dem själva blir föräldrar. Men sen känns det fel att åka dit med en 4 månaders bebis när alla dem andra ska "festa". Sen gillar hon inte att vara borta när hon ska somna för kvällen, för hon vill då gärna vara hemma. Vi kämpar med detta just nu så man kan åka iväg till någon bekant längre iväg i framtiden. Hon är VÄLDIGT nyfiken av sig så hon har svårt att somna borta.

  • Äldre 22 Apr 21:06
    #8
    Nikla skrev 2014-04-22 19:13:00 följande:
    Ja dem vill ju ha en barnfri kväll för dem vill vi ska kunna "roa " oss. Dem ser inget problem med att lämna bort henne för en kväll/natt, vi är löjliga anser dem. Men jag kan inte släppa tankarna ifrån mitt barn när jag inte är där. Vännerna har inga egna barn så dem förstår inte riktigt hur det är heller. Sen har vi inte skaffat barn för vi ska lämna bort henne heller. Avståndet är inga problem för oss heller. Hade festen varit i lägenheten bredvid hade vi kanske gått men nu är det ganska långt dit.
    Ja, det är ju lätt att tycka en massa om man inte själv har barn. Förklara för dem att en sån liten, helt enkelt, är för liten att lämnas hos barnvakt. Antingen kommer ni dit med bebisen eller så kommer ni inte alls. Alternativt att en av er åker.
Svar på tråden Förvirrad?