• Nina30

    Längtar efter en dotter. Någon som gjort pgd utomlands?

    Jag har en stor längtan efter en dotter. Då jag har två underbara pojkar på 2& 4 år sen innan funderar jag på pgd eller spermatvätt utomlands. Jag har hört att det är 90% chans att man får det kön man vill ha på babyn. Någon som har erfarenhet av det eller vet någon, samt vart man kan vända sig?

  • Svar på tråden Längtar efter en dotter. Någon som gjort pgd utomlands?
  • Mamori

    I USA tror jag att det går att hitta bra kliniker men det är ju väldigt dyrt tyvärr.

  • goggles
    Nina30 skrev 2014-04-22 23:33:53 följande:
    Jag har en stor längtan efter en dotter. Då jag har två underbara pojkar på 2& 4 år sen innan funderar jag på pgd eller spermatvätt utomlands. Jag har hört att det är 90% chans att man får det kön man vill ha på babyn. Någon som har erfarenhet av det eller vet någon, samt vart man kan vända sig?

    Tjeckien har "hyffsade" priser och ligger inte så långt bort. 


     


    Men det måste väl ändå vara 100% eller? De plockar väl ut rätt kön/spermie? 

  • Mamori
    goggles skrev 2014-04-23 01:30:13 följande:

    Tjeckien har "hyffsade" priser och ligger inte så långt bort. 


     


    Men det måste väl ändå vara 100% eller? De plockar väl ut rätt kön/spermie? 


    Inte med "sperm sorting"/spermatvätt, då centrifugeras spermierna och eftersom XX är lite tyngre så hamnar de i olika lager liksom. Sedan kan man spruta in dem och befruktningen kan ske naturligt. Man kan ju förstås ta ut ägg och låta dem bada i spermieblandningen men då måste man uppregleras och äggplockas så det är krångligare. Fördelen är väl att man kan könstesta embryona innan man sätter in ett. Då borde det vara ganska 100%. Sedan hur det påverkar embryona är ju en annan sak. Ett embryo består av några få celler och du behöver plocka bort en cell för att kunna könsbestämma. Tror att risken för problem ökar något om man gör så.
  • Sylta34

    Hej TS!
    Hur gick det? gjorde ni PGD?
    Jag har nämligen 4 söner och kan inte sluta drömma om en dotter. Börjar fundera på möjligheten att "välja" kön på barnet.
    Tycker att det är svårt att hitta bra information.
    Svara gärna om du orkar.

Svar på tråden Längtar efter en dotter. Någon som gjort pgd utomlands?