• Anonym (Bara jag)

Bara jag som är rädd för att ta cellprov

Jag är 28år och har aldrig tagit cellprov. De tidigare gångerna har det stått i kallelsen att om man inte haft samlag kan man bortse från denna kontroll. Det har jag också gjort då jag inte haft samlag med någon kille. Nu har jag dock haft det och denna kallelse stod de inget om det ändå...

Jag satt nu på internet och avbokade min tid i sista sekund. Jag fattar inte varför jag har så svårt att gå dit, någon annan som inte har varit på cellprovs kontroll och som är i min ålder eller äldre?

• Svar på tråden Bara jag som är rädd för att ta cellprov
  • Anonym (risbastu)

Om det är något du borde vara rädd för för så är det att gå tio år till utan cellprovskontroll, för om man går på sin kontroll regelbundet så upptäcks cellförändringar i tid och vården kan bota dig. Det tar många år innan det blir cancer av det men varför gå och vänta på det?
    --

Varje år får omkring 450 svenska kvinnor livmoderhalscancer. Sedan gynekologisk cellprovtagning infördes i Sverige i mitten av 1960-talet har antalet kvinnor som får livmoderhalscancer halverats. Många kvinnor, ungefär 30 000, får besked om att de har cellförändringar. Av dessa 30 000 behöver ungefär en fjärdedel genomgå någon form av behandling.

Livmoderhalscancer är mycket ovanligt före 25 års ålder. Vanligast är sjukdomen hos kvinnor mellan 30 och 40 år och hos kvinnor över 70 år. Det beror troligen på att dessa äldre kvinnor inte regelbundet har genomgått cellprov. Sju av tio kvinnor blir idag friska från livmoderhalscancer.

www.1177.se/Skane/Tema/Cancer/Cancerformer-och-fakta/Cancerformer/Livmoderhalscancer/

--
    Min svärmor är en sån märklig människa, hon hade problem med blåsan men kan inte snacka som en människa så när hon gick till doktorn med "besvär"  så började de utreda hennes tarm i ett halvår först innan de kom på att den andra biten det var problem med och si där hade vi en blåscancer ja!

Så jävla fin i kanten får man faktiskt inte vara på ren svenska, då får man skylla sig själv. Och barnbarnen får gråta tio år i förtid över ens gränslösa dumhet...
  • Anonym (anna)

Cellprovet går fort och är smärtfritt (i varje fall för mig). Man säger hej, går in i rummet, tar av sig byxorna och trosorna, lägger sig i stolen med särade ben, känner hur de för en in grej och tio sekunder senare får man klä på sig. Det är så värt det!

• Anonym (S)

Ja, gå och gör det!!!!

Fort, smidigt och ofarligt.

Väl värt det!

Sluta dra ut på det.

Ta hand om dig!

• Tortoise

Absolut måste man göra det. Det är såklart inte det roligaste som finns att göra men det finns så mycket värre. Fort går det oxå, de topsar bara lite typ och så är det över.

• Evelina021

Jag är rädd! Är dock bara 21 så har inte blivit kallad än men vill verkligen inte göra ett sånt prov. Har iof klarat av att föda barn men har problem med gynundersökningar :(

• NaCl

Har du varit till gynekolog någon gång? I annat fall så berättar du det så dom vet. Du kan ringa dit om du vill och berätta att det känns jobbigt så är dom förvarnade.

• Mawliiin

Jag var osäker på att göra såna saker frivilligt, tills jag blev gravid .. Har aldrig legat med underlivet uppfläkt så många gånger som nu, börjar bli van, så skall göra cellprov till hösten när bebisen haf kommit ut :)

• Anonym (Zoo)

Gå och ta cellprovet!!! Det är ju ett privilegium att vi har möjligheten att ta ett sådant prov och jag kan bli tokig på att man avbokar sin tid för att man tex inte hinner gå till gyn just precis den tiden. Att vara rädd är en annan sak - det är ju inte det mysigaste man gör men det är ett väldigt kort obehag i jämförelse. Jag har haft cellförändringar och är till och med opererad för det och jag missar ALDRIG en tid för cellprov! Lycka till!

• Påven Johanna
    Evelina021 skrev 2014-04-23 02:30:03 följande:
    Jag är rädd! Är dock bara 21 så har inte blivit kallad än men vill verkligen inte göra ett sånt prov. Har iof klarat av att föda barn men har problem med gynundersökningar :(
    De stryker med en spatel och en borste på livmodertappen lite. Det är ett ögonblicks verk som kan betyda oerhört mycket för din framtid. 
  • Lorelei83

Ta cellprovet! Det är en billig livförsäkring.

Jag har gått på alla cellprov. Ett tips är att ha klänning eller kjol på dig och leggings, som du tar av så kan du snabbt skyla dig istället för att gå genom hela rummet till omklädningsdelen utan byxor. 

Min faster dog av livmoderhalscancer. Själv har jag bekostat privat vaccinering på totalt 3300 kr med Gardasil för att skydda mig ännu mer. Sjukt att det ska kosta så mycket.

Ta cellprovet!

Svar på tråden Bara jag som är rädd för att ta cellprov