• Emmafemman

    VARFÖR gör ni gravtest innan beräknad mens?

    Sitter här och läser lite trådar.
    Blir så förundrad.... VARFÖR testar ni er före ni ens vet om er mens är sen??
    Känns ju ganska galet, eller?

    TVÅ ord ekar i MITT huvud när jag läser allt det där...."äggsjuka hönor"??!!

    Varför hetsar ni upp er? Det är väl bara att ta det som det kommer, ni blir väl varken mer eller mindre gravida om ni väntar tills ni vet om mensen är sen eller inte?
    Vilken psykologiskt behov stillar ett "för" tidigt graviditetstest?

    Kan iofs tänka mig att tillverkarna av graviditetstest jublar!

  • Svar på tråden VARFÖR gör ni gravtest innan beräknad mens?
  • Sweet Sofia

    Kanske för att man har oregelbunden eller har haft oskyddsd sex...

    Varför är det nåt du hetsar upp dig för?!

  • Emmafemman

    Jag hetsar inte upp mig särskilt mycket, jag blir mest brydd.
    Jag kan förstå att man kan testa om man haft oskyddat sex och inte planerar att bli gravid, men här låter det som att man har full koll på samlag i samband med ägglossning och ab ngn anledning bara måste testa sig innan man ens vet om mensen är sen eller inte.

    Har man oregelbunden mens vet man väl inte riktigt när man har ägglossning heller?
    Här plussar och testar man till höger och vänster innan beräknad mens. 

  • Carolinewallin

    Jag är väldigt nyfiken och otålig så jag kollade en hel vecka innan mens, de e väll upp till var och en när man vill kolla upp?:)

  • Vickan I

    Har du själv försökt att bli gravid och det har tagit tid och varit svårt? För många av oss som varit där är längtan så stor och väntan månad efter månad oerhört påfrestande. För mig var det lite psykologiskt att testa innan. Det förberedde mig på ngt sätt att det inte hade lyckats denna gång heller. Även när vi gick vidare till ivf så tjuvtestade jag tidigt varje försök. Finns ju en massa olika saker där man själv skakar på huvudet och undrar varför personer gör som de gör, men alla är olika. Du har säkert något också som andra tycker är konstigt/onödigt att du gör/inte gör.

  • Lindsey Egot the only one

    Det är ju ett slöseri med pengar men är man desperat vill man nog veta så fort som möjligt. Dessa företag tex testlagret tjänar flera miljoner på desperata kvinnors kamp att bli gravida. För 15 år sedan var det extremt ovanligt med ägglossningstester och användes enbart av de med problem. Idag använder folk det för att maxa chansen och för att kunna planera in barnet den månaden de vill att barnet ska komma.

  • josu

    Då är jag nog en "äggsjuk höna" Cool När jag började ana att det kanske fanns något därinne bubblade det i hela mig av längtan att få veta och till sist kunde jag inte hålla mig! Kanske är det dyrt, kanske onödigt, men jäkligt kul och i mitt liv har jag ibland råd med onödiga, dyra och roliga saker! Så där har du svaret på varför jag valde att kolla tidigt, för att det är roligt och för att jag inte kunde hålla mig. 

  • Anna84

    Jag testade innan mens för att jag tyckte det va nåt som inte riktigt stämde med min kropp....blev plötsligt åksjuk, konstant småillamående etc.
    Så uteslutningsmetoden och en känsla att jag var gravid gjorde att jag testade innan och varför inte? Jag slösade inga pengar på det iallafall eftersom jag fick ett starkt plus på BIM-3.
    Alla får göra som dom vill....förstår inte riktigt din ståndpunkt i det hela TS

  • Anna1012

    Det är ju faktiskt frivilligt att läsa trådarna här och om du tycker det är så upprörande så kan du ju helt enkelt strunta i och läsa. Det är ju trots allt inte din huvudvärk när någon annan väljer att göra graviditetstest Glad

  • Lexiie
    Anna1012 skrev 2014-04-23 09:39:30 följande:
    Det är ju faktiskt frivilligt att läsa trådarna här och om du tycker det är så upprörande så kan du ju helt enkelt strunta i och läsa. Det är ju trots allt inte din huvudvärk när någon annan väljer att göra graviditetstest Glad
  • Hoppfull84

    mitt svar är varför inte?
    som du säger själv TS så är man ju inte mer  eller mindre gravid oavsett när man testar. om man får ett plus 4 dagar innan beräknad mens så är det ju lika mycket ett plus som om man hade testaten vecka efter mensen eller hur.

    vad är det som stör dig så?

  • Emmafemman

    Jag har inte sagt att det stör mig. Jag förstår bara inte hysterin.
    Jag tror själv att ju mer man spänner sig och funderar och undrar och längtar och hoppas ju svårare blev det.
    Jag försökte själv bli med barn i 5 år utan att lyckas och när jag slutade fundera på det så tog det 3 månader för mig att bli gravid. Nu är jag i v 26. 
    Jag tror inte att det är bra att hänga upp sig på det bara...

  • AstaMärta

    Nu försöker inte jag bli gravid, men om jag gjorde det så skulle jag kunna tänka mig att testa inför mensen för att slippa bli besviken när den kom. Istället för att gå och hoppas på att den inte dyker upp så vet man att den gör det.

Svar på tråden VARFÖR gör ni gravtest innan beräknad mens?