• milkimi

Katta tigger...

I torsdags köpte jag och sambon en busig och snäll kattunge på 14 veckor. Problemet är att hon tigger varje gång man äter! När vi exempelvis äter middag tar hon sig upp på bordet och klänger vid tallrikarna, vi får därför alltid tar ner henne och sen gör hon samma jäkla sak tills vi ätit klart med en hel del slit och skills.... När vi äter kvällsfika i soffan så klänger hon lika mycket, om inte mer. När jag lagar mat i köket eller brer en macka så klättrar hon upp för mitt ben för att också få. Jamar och gnäller gör hon också under detta beteende.

Blir så himla trött på detta. Ser till att hon äter samtidigt som oss. Hon får äta ensam i köket, och vi sitter vid matbordet som är i vardagsrummet. Men det hjälper inte. Hon springer in till oss i alla fall. Hon kan knappast vara hungrig då hon äter samtidigt som oss (även ett par gånger mer än oss).

Tror jag kan skylla på de förra ägarna. Jag frågade dem om vi ska tänka på något särskilt när det kommer till mat. Och de skrattade bara så där finurligt och sa att hon minsann äter allt och har fått smaka väldigt många gånger. Därför känns det ju väldigt uppenbart att hon suttit vid/på bordet och fått mat av de andra när de ätit Skrikandes

Jag vet inte hur jag ska göra. Lyfter ner och lyfter ner från bordet men det hjälps inte alls. Jag är själv uppvuxen med både djur och katter, och katter har jag och familjen själva fött upp förut. Men vi har aldrig stött på detta problem då vi lärt dem från början, så nu känner jag mig bara som ett frågetecken kring det hela Rynkar på näsan

• Svar på tråden Katta tigger...
  • FireLady

Hon låter som inte en tremånaders katta utan mer som sex månaders katta. Men vilket som, fram till ett års ålder så får du räkna med att den faktiskt är en unge. Kanske en vuxen kastrerad katt skulle passa er bättre?

Instagram f_lady
  • nemo1

Är du trött på kattungen redan? Du kanske har förhastat dig med köpet? Kattungen är fullt normal och det är bara fortsätta ta ner den med ett enkelt nej, aldrig skälla. Har kattungen fri tillgång på mat? Vad får den för mat?

• milkimi

Nu förstår jag inte. Har aldrig sagt att jag är trött på henne. Som sagt, en gosig och busig katt som vi älskar! Tänker inte "byta ut" henne mot någon annan katt heller.

Har haft katter hela livet och vet såklart hur ungarna kan vara. Men detta kändes så extremt. Hon är inte sex månader, som sagt 14 veckor :) Skäller gör jag inte heller. Jag är snäll och väldigt mjuk i tonen mot katten.

• nemo1
    milkimi skrev 2014-04-23 21:40:34 följande:
    Glömde svara, men hon har fri tillgång till mat.
    Vad för foder?
  • Madmoiselle
    FireLady skrev 2014-04-23 07:35:55 följande:
    Hon låter som inte en tremånaders katta utan mer som sex månaders katta. Men vilket som, fram till ett års ålder så får du räkna med att den faktiskt är en unge. Kanske en vuxen kastrerad katt skulle passa er bättre?

Nu har ju TS den här katten redan. Vad menar du att hon ska göra med den?!
  • FireLady
    Madmoiselle skrev 2014-04-24 01:38:53 följande:
    Nu har ju TS den här katten redan. Vad menar du att hon ska göra med den?!

Hon har säkert inte haft den länge, en seriös uppfödare tar tillbaka. Kanske även byter mot en äldre som inte tjänar så bra till avel något mer. Om det är en vanlig bondis så får hon väl sälja den? Katten är ju liten än och lätt att sälja.
    Instagram f_lady
  • milkimi
    FireLady skrev 2014-04-24 07:21:11 följande:
    Hon har säkert inte haft den länge, en seriös uppfödare tar tillbaka. Kanske även byter mot en äldre som inte tjänar så bra till avel något mer. Om det är en vanlig bondis så får hon väl sälja den? Katten är ju liten än och lätt att sälja.

Tänker absolut inte sälja eller byta bort katten. Hon är så fin och go på alla vis :) Förresten har hon blivit bättre med tiggandet. Det börjar ta sig nu! Skulle vara väldigt trist att ge upp en katt efter bara 1 vecka dessutom. Är ju väldigt van katter i övrigt :)
  • milkimi
    nemo1 skrev 2014-04-23 22:07:00 följande:
    Vad för foder?

Ja just. Kan vara bra att veta :) Både blöt & torrfoder. Torrfodret står alltid framme men inte blötfodret eftersom det kan bli så torrt. Men vi kör på Whiskas eller Pussi. I övrigt får hon även lite katt-snacks.

Vatten dricker hon knappt dock :/ har ist provat med kattmjölk. Funkar lite bättre.
  • FireLady
    milkimi skrev 2014-04-24 09:10:10 följande:
    Ja just. Kan vara bra att veta :) Både blöt & torrfoder. Torrfodret står alltid framme men inte blötfodret eftersom det kan bli så torrt. Men vi kör på Whiskas eller Pussi. I övrigt får hon även lite katt-snacks.

Vatten dricker hon knappt dock :/ har ist provat med kattmjölk. Funkar lite bättre.

Blötfoder är mest vatten.
    Instagram f_lady
  • FireLady
    milkimi skrev 2014-04-24 09:06:32 följande:
    Tänker absolut inte sälja eller byta bort katten. Hon är så fin och go på alla vis :) Förresten har hon blivit bättre med tiggandet. Det börjar ta sig nu! Skulle vara väldigt trist att ge upp en katt efter bara 1 vecka dessutom. Är ju väldigt van katter i övrigt :)

Kring sexmånaders ålder blir hon en mardröm men kring nio månader blir hon lugnare. Så valium valium.. Hihi!
    Instagram f_lady
  • Madmoiselle
    milkimi skrev 2014-04-24 09:10:10 följande:
    Ja just. Kan vara bra att veta :) Både blöt & torrfoder. Torrfodret står alltid framme men inte blötfodret eftersom det kan bli så torrt. Men vi kör på Whiskas eller Pussi. I övrigt får hon även lite katt-snacks. Vatten dricker hon knappt dock :/ har ist provat med kattmjölk. Funkar lite bättre.

Det fodret du ger är bland det sämsta man kan ge en katt. Läs på innehållsförteckningen, det är mest spanmål och katter är köttätare. Prova att ge ett foder med hög kötthalt, tex Orijen, Acana, Applaws, Porta 21 eller dylikt. Dessa finns på djuraffären eller på nätet tex på www.zooplus.se/
  • Cookies
    FireLady skrev 2014-04-24 09:29:22 följande:

Blötfoder är mest vatten.
    Instagram f_lady
    Vilket är perfekt eftersom att katters normala bytesdjur också består till största del av vatten, precis som alla andra djur, och katter är ökendjur med dålig törstreflex.

Det är bara att fortsätta lyfta ner TS och försöka ha tålamod. Om hon hinner smaka/sno mat när hon är och tigger så belönar hon sitt eget beteende och det tar då längre tid. Om du känner att det är ett enormt problem och vill lägga lite tid på att få bort det snabbare kan du läsa lite om klickerträning. Funkar för katter också. Men det kräver lite tid, massa tålamod och engagemang.
  • nemo1

Ger du torrfodret Whiskas? Fruktansvärt dåligt foder med massor med spannmål och dessutom salt. Ett torrfoder ska aldrig inhandlas i mataffären utan i djuraffär. Spannmål är inte bra för katter och ger bara en bukfylla och katten måste äta massor.
    En katt är strikt köttätare och inte en kossa. Om katten dricker dåligt så ge mer blötmat. Blötmat är mycket bättre att ge än torrfoder. Köp en vattenfontän och ställ ut vattenskålar lite över allt då vatten är A och O för att en katt inte ska bli sjuk i urinvägar och blåsa. Kattmjölk behöver inte katter.

• milkimi
    nemo1 skrev 2014-04-24 10:38:42 följande:
    Ger du torrfodret Whiskas? Fruktansvärt dåligt foder med massor med spannmål och dessutom salt. Ett torrfoder ska aldrig inhandlas i mataffären utan i djuraffär. Spannmål är inte bra för katter och ger bara en bukfylla och katten måste äta massor.

En katt är strikt köttätare och inte en kossa. Om katten dricker dåligt så ge mer blötmat. Blötmat är mycket bättre att ge än torrfoder. Köp en vattenfontän och ställ ut vattenskålar lite över allt då vatten är A och O för att en katt inte ska bli sjuk i urinvägar och blåsa. Kattmjölk behöver inte katter.

Nej, torrfodret är från Applaws. Jag vet att hon är en katt...
  • milkimi
    Madmoiselle skrev 2014-04-24 10:08:43 följande:
    Det fodret du ger är bland det sämsta man kan ge en katt. Läs på innehållsförteckningen, det är mest spanmål och katter är köttätare. Prova att ge ett foder med hög kötthalt, tex Orijen, Acana, Applaws, Porta 21 eller dylikt. Dessa finns på djuraffären eller på nätet tex på www.zooplus.se/

Japp, Applaws får hon redan :) men får byta ut blötmaten. Tack för tipset! :)
  • nemo1
    milkimi skrev 2014-04-24 11:31:05 följande:

Japp, Applaws får hon redan :) men får byta ut blötmaten. Tack för tipset! :)
    Bra blötmat köper man med fördel i mataffären då många av de stora blötmatsorterna som, tex Royal Canin blandar ut sin mat med bla spannmål. Mjau och Bozita är två av de bästa sorterna. 
  • milkimi
    nemo1 skrev 2014-04-24 11:34:33 följande:
    Bra blötmat köper man med fördel i mataffären då många av de stora blötmatsorterna som, tex Royal Canin blandar ut sin mat med bla spannmål. Mjau och Bozita är två av de bästa sorterna. 
    A okej. Får kolla in det.
  • Madmoiselle
    FireLady skrev 2014-04-24 07:21:11 följande:

Du anser helt klart att djur inte är värda ett skit. Tur att inte alla tycker som dig.
Svar på tråden Katta tigger...