rengöring av perkulatorbryggare..
Nån som har nåt bra knep för att få ren perkulatorn? Det blir som en hård beläggning längst ner i den lilla gropen. Går inte att få bort...
Nån perkulatorexpert här ute??? *hoppas*
Nån som har nåt bra knep för att få ren perkulatorn? Det blir som en hård beläggning längst ner i den lilla gropen. Går inte att få bort...
Nån perkulatorexpert här ute??? *hoppas*
Maskindiskmedel o hett vatten. Låt stå en stund o skölj ur.
Visst finns det särskilt "avkalkningsmedel". Har för mej det iaf, annars instämmer jag med lola jmtl, maskindiskmedel + hett vatten. Lycka till =)
Rengöringsmedel för perkulator?
Finns i gröna påsar på ICA...portionsförpackade i tvåpack.
Bredvid där det finns rengöringsmedel för kaffebryggare.
Svinto och ett finger funkar bra också, i värsta fall gör man småbitar av den och plockar ihop det igen. Muttern i botten som håller ihop den samlas det mycket hemskt omkring, kryper gärna in under den.
Vi brukar ha lite maskindiskmedel i perkulatorn, på med vatten och köra den
ett par varv. Sedan kör vi ett par varv med bara vatten. Det blir skinande rent.
Min svärmor rengör sin perkolator genom att brygga vatten och ättika och sedan bara vatten ett par gånger. Känns skonsamt och billigt som första test.
Själv har jag bryggare istället för perkolator, och jag brukar använda ättika istället för komemrsiellt avkalkningsmedel. Ytor rengör jag med bakpulver och vatten när jag vill avlägsna kalk.
Tack för alla tipsen!!!