• Anonym (MJ80)

Vågar jag börja med 5htp och L-theanin på eget bevåg?

Har kämpat mot en depression med tvångstankar och ångest i över ett år. Det har hela tiden lättat men väldigt sakta. Psykologen tycker att jag ska ta Fluoxetin antidepressiva. Jag vågar inte pga ev biverkningar (vet att inte alla får dem) och jag vill bli frisk, inte dämpa symptom.
    Har nu blivit rekommenderad 5htp och L-theanin av en bekant med ångest/depp.
    Nån som vet nåt om dessa preparat? Mia Lundin som skrivit boken "Kaos i kvinnohjärnan" rekommenderar också dessa. Men nu lider jag ju av ångest och vågar knappt ta en panodil. Nån som kan peppa mig med goda anledningar/motiveringar att prova dessa?

• Svar på tråden Vågar jag börja med 5htp och L-theanin på eget bevåg?
  • Anonym (testa)

hej ts, det var ledsamt att höra at du mår så dåligt! 

Jag har i massor av år lidit av extrem trötthet pga dåliga binjurar som bla ger dålig sömn och har tagit 5-htp för att sova bättre framförallt. Det har funkat bra, inga biverkningar. Då kan tilläggas att jag ätit mig igenom Fass avdelning för sk lyckopiller och haft sjuhelvetes biverkningar av precis allta 

Så det är ju uppenbarligen inte själva serotoninet man mår kasst av, utan att lyckopillren ändrar om i kroppens processer. 

så  jag är ganska övertygad om att Mia Lundin är på rätt spår. 

testa, (tag dem på kvällen, du blir lite trött) och sluta efter en månad om du mår dåligt, precis som med annn medicin. 

hoppas att du snart mår bättre!

hälsningar L

Svar på tråden Vågar jag börja med 5htp och L-theanin på eget bevåg?