• Anonym (Bonusmamma)

Bonusdottern vill att jag ammar henne. Normalt?

Jag har en bonusdotter som är 7 år, världens raraste och snällaste tjej. Jag och hennes pappa har nu en gemensam liten på 6 månader. Nu på sistone så har bonusdottern sagt saker som att hon också vill åka i en vagn som våran bebis, att hon också vill ha såna där fina kläder och det mesta hon tjatat på är att hon vill att jag ammar henne (Jag ammar min bebis) och säger att andra tutten är hennes och att hon vill smaka och amma.

Haha, jag tycker det är ganska lustigt.. Lite obekvämt samtidigt.. Vad ska man säga? Hur kommer det sig att hon beter sig såhär?

• Svar på tråden Bonusdottern vill att jag ammar henne. Normalt?
  • Anonym (degenerering)

Tösen har degenerarat lite grand där. Och hon ser hur mycket uppmärksamhet babyn får och därmed vill hon också vara liten. Åka vagn kanske hon kan få göra lite - men att dia från ditt bröst verkar väldigt överkurs. Skulle jag inte tillåta om det var jag. Inte ens om det var min egen 7-åring. Men det är ju jag.

Du kan trycka på att hon faktiskt är en stor flicka. Hon får vara uppe senare än babyn (som kanske tas upp sent på kvällen för att äta när hon sover dock). Gör saker med henne som inte babyn får göra - och glöm inte att påvisa att "det däääär kan inte babyn göra) och beröm henne. Hon behöver massor av uppmärksamhet nu.

• Stårschan

Hon är väl lite avundsjuk och nyfiken. Säg bara nej - den mjölken är bara för bebisar, och att hon åt klart när hon var liten. Gör ingen stor sak av det, men markera att det inte kommer att hända.

• Anonym (min)

Nu var mitt äldsta barn inte 7 utan 3 år när lillasyster kom och hon ville också smaka. Bli bebis igen ville hon inte däremot men det är vanligt att de större barnen vill det när de ser hur omhuldad och omhändertagen bebisen blir. De vill också ta del av detta.

Det man kan göra är att låta dem vara delaktig i bebis, byta blöja osv och påtala hur bra det är för bebis att ha en så stor och duktig storasyster att se upp till. Om jag pumpat ur kunde barnet få smaka men inte direkt från bröstet, särskilt inte som det inte är mitt eget och så pass stort.

Du får säga att det är bebisens mat, 7åringen får ju köttbullar och allt möjligt annat gott som bebis inte får.

• Sophia85
    Stårschan skrev 2014-04-23 12:48:50 följande:
    Hon är väl lite avundsjuk och nyfiken. Säg bara nej - den mjölken är bara för bebisar, och att hon åt klart när hon var liten. Gör ingen stor sak av det, men markera att det inte kommer att hända.
  • Anonym (mhg)

Låt henne smaka då. Det är väl inget farligt.

• slutatsnusa
    Stårschan skrev 2014-04-23 12:48:50 följande:
Svar på tråden Bonusdottern vill att jag ammar henne. Normalt?