• Äldre 23 Apr 14:14
    1658 visningar
    1 svar
    1
    1658

    Ska vi låta bli att skaffa katt?

    Hej! Jag och min kille ska precis flytta ihop och vi är båda kattälskare, vi har båda levt med katt flera år och vill helst inte vara utan. Vi är båda lite känsliga mot en del katter under pollensäsongen. Min mamma har två raggisar som vi inte reagerar alls på och vi vill gärna skaffa en eller två sibiriska katter nu när vi flyttar. Nu börjar det närma sig för att skaffa barn och min mamma tycker absolut inte att vi ska skaffa katt utifall att vårt barn skulle vara allergiskt. Det har visat sig att min karls brorsdotter är väldigt allergisk och får blåsor och svullnar när hon kommer i kontakt med katthår, där är mamman ganska allergisk och pappan inget.. Pågrund av detta så blir jag så fundersam, vad ska vi göra? Vi vill gärna ha katt redan nu när vi flyttar och har gjort iordning allt och barnet skulle inte komma fören tidigast om 2 år. Hur ska vi tänka och vad ska vi göra? Tacksam för tankar och svar !

  • Svar på tråden Ska vi låta bli att skaffa katt?
  • Äldre 28 Apr 20:05
    #1

    Hej! Immunförsvaret är komplicerat och det är många faktorer som har betydelse om barn utvecklar allergi. Om båda föräldrar har samma typ av allergi är risken ca 75 % att barnet utvecklar allergi. Men även om ingen av föräldrarna är allergisk så är risken att utveckla allergi ca 25%.
    Katter har samma typ av allergen oavsett vilken ras de är. Hundar har olika typer av allergen beroende på vilken ras de tillhör.
    Kattallergi kan visa sig så tidigt som vid 1 års ålder medan allergi mot andra pälsdjur visar sig senare. Det beror på att kattens allergen är så starkt.
    De råd som ges är om barnet har känslig hud eller astma så bör man inte skaffa katt eftersom risken är stor att utveckla kattallergi. Likaså om föräldrarna har kattallergi.
    Vänliga hälsningar Anitha

Svar på tråden Ska vi låta bli att skaffa katt?