• Cantik

    Nära föräldraskap, ett hot mot jämställdheten föräldrar mellan?

    Kom just över en artikel där en ganska ny tidning kallad "nära föräldrar" av och för nära föräldrar recenseras. Ellen Albertsdóttir som skrivit artikeln skriver bland annat:

    "Idealet om ett nära föräldraskap gör vårdandet av ett barn till ett heltidsjobb, vilket det inte ens var på hemmafruns tid. Framför allt lämnar det lite utrymme till annat som kan vara viktigt i livet. För ja, det finns annat."
    www.sydsvenskan.se/kultur--nojen/den-nya-tidningen-nara-barn-ar-helt-borta/

    Vad tänker ni kring detta?


    Avskyr CIO-metoder
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-23 21:19
    Tidningen heter "nära barn" och inte som jag skrev tidigare "nära föräldrar"..Ber om ursäkt för mitt fel där.
  • Svar på tråden Nära föräldraskap, ett hot mot jämställdheten föräldrar mellan?
  • Natulcien

    Nu känner jag inte till tidingen nu nämner, så det kan ju hända att den är ute och cyklar. Det vet jag ingenting om.
    Men att ett nära föräldraskap - i sig - skulle vara ett hot mot jämställdheten förstår jag inte hur man kan tro? Då har man kanske ingen vidare koll på vad det handlar om?
    Ett nära föräldraskap handlar ju bara om att värna om en trygg anknytning till barnet, t.ex. genom att svara snabbt på bebisens signaler, tillfredsställa dess behov, bära mycket, sova nära, inte lämna bort barnet för tidigt etc. Och det kan ju både mamma och pappa göra såklart.

  • ViVäntarLois

    Nej, jag ogillar skribentens förutfattade meningar om hur "nära föräldrar är/gör/tycker/tänker". Att kvinnor är hemma mer är inte heller något som gäller just nära föräldrar, det verkar ju gälla oavsett föräldrastil. 

    Kanske lite som en parentes tycker jag också att det är ganska "fräckt" att gå så hårt åt en tidning efter endast ett nummer. Att det skrivs av kvinnor, för kvinnor och om kvinnor är väl också något som gäller i princip alla föräldratidningar? Jag menar inte att det gör det mindre problematiskt, men fortfarande känns det konstigt att då plocka ut nära föräldraskap som boven i dramat. 


Svar på tråden Nära föräldraskap, ett hot mot jämställdheten föräldrar mellan?