• Anonym (hjälp)

Jag ska börja på dagvård

Ska precis börja på dagvård och måste vara där från 08 - 18 på kvällen. Tycker det är sjukt länge och dessutom varje dag. Jag är myndig och i början var det frivilligt men när jag sa att jag skulle åka utomlands sa de helt plötsligt att de kanske inte vågade släppa iväg mig en vecka. Mitt bmi ligger runt 16,5 och inte farligt lågt, dock är vissa värden ganska dåliga men jag anser inte direkt att det är i livsfara. Har näringsdrycker jag måste dricka, helst 3 om dagen och 3 mål mat utöver det. Jag som får ångest av att äta över 350 kalorier, hur tror de att jag ska klara 2400? Dessutom är jag lite orolig vad som händer om jag inte äter upp maten på dagvården, jag har hört att man då får dricka en näringsdryck men eftersom att jag är rädd för kalorierna så kommer jag inte kunna dricka det heller. Vad händer då? Om jag helt enkelt vägrar?
    Behöver verkligen stöd från någon som varit med om liknande och som vet hur detta går till!
  • Svar på tråden Jag ska börja på dagvård
  • Grappa

De kommer säkert ge dig all info du behöver så fort du börjar.
    Dricker du inte upp eller äter inte upp händer inget just då, men risken är ju att de tar in dig för tvångsvård och då kan du inte välja själv längre.
    Du behöver nog inte oroa dig för de där kalorierna nu, de förväntar sig inte att du ska gå från 300 till 2400 på en gång, målet är att du ska upp dit så småningom.

Ta chansen att bli frisk nu på frivillig väg, det är troligen sista chansen och tvångsvård är alltid sämre för din egen stolthet.

Lycka till

• Anonym (hjälp)
    Grappa skrev 2014-04-23 20:47:59 följande:
    De kommer säkert ge dig all info du behöver så fort du börjar.
    Dricker du inte upp eller äter inte upp händer inget just då, men risken är ju att de tar in dig för tvångsvård och då kan du inte välja själv längre.
    Du behöver nog inte oroa dig för de där kalorierna nu, de förväntar sig inte att du ska gå från 300 till 2400 på en gång, målet är att du ska upp dit så småningom.

Ta chansen att bli frisk nu på frivillig väg, det är troligen sista chansen och tvångsvård är alltid sämre för din egen stolthet.

Lycka till
    Tack för svar! Ja det är tänkt att jag ska börja med lunch på avdelningen och sen utöka mer och mer. Men att man ska ha 20 min att äta upp och att toaletterna ska vara låsta efter måltid, det känns skrämmande. Jag är inte van vid den typen av miljö. Jag får ge det ett försök.
  • Grappa
    Anonym (hjälp) skrev 2014-04-23 20:52:18 följande:
    Tack för svar! Ja det är tänkt att jag ska börja med lunch på avdelningen och sen utöka mer och mer. Men att man ska ha 20 min att äta upp och att toaletterna ska vara låsta efter måltid, det känns skrämmande. Jag är inte van vid den typen av miljö. Jag får ge det ett försök.
    Ja, ge det ett försök. Det verkar alltid mer skrämmande innan man testar nåt man är orolig för, så just den biten är nog inte så farlig som den låter.

Uppdatera gärna så ska vi heja på dig från vårt håll!
  • Bluebird88

Förstår att det känns skrämmande och som ett stort steg för dig, men oftast gör vi oss massa läskiga bilder i huvudet innan och sen när man kommer dit är dit inte alls lika farligt som man föreställt sig. Säg till de som jobbar där eller någon patient som har varit där länge, de förstår alldeles säkert hur det känns.

Vad gäller det för resa? Om det inte är typ ett bröllop eller så tycker jag att du ska skjuta upp det tills du kommit in i rutinerna ordentligt och litar någorlunda på dig själv när det gäller näring osv., känns som att det finns stor risk för ett återfall annars.

Som någon annan skrev, ta chansen nu när du har den. Det uppenbarar sig alltid en väg att gå även om man inte tror det från början eller har någon som helst aning om hur det kommer att se ut, det är i alla fall min erfarenhet!

Stort lycka till TS, jag hejar på dig!

• Anonym (xx)

Dagvård är som tidigare sagts i tråden din chans att själv kämpa för att bli frisk med hjälp av bra vård. Klarar du inte av dagvården och läkaren bedömer att dina värden är för dåliga eller att du är en fara för dig själv så riskerar du tvångsvård. Det spelar ingen roll om du är myndig eller inte, är du för dålig och du vägrar vård blir det tvångsvård. Du kan inte behålla delar av ätstörningen och bli av med andra, du måste våga äta och göra som behandlarna säger för att bli bättre.

Äter man inte upp maten på dagbehandlingen så triggar man de andra patienterna som är där. Det var min stora motivation i början när jag fick behandling, jag ville verkligen inte vara den som förstörde för de andra. Fortsätter man att inte äta maten gissar jag att det börjar talas om att du inte får gå kvar.
    Underviktiga patienter fick mat + näringsdryck ibland. Ja, toaletterna är låsta och i vårt fall fick vi alla sitta tillsammans i samlingsrummet och vila efter varje måltid.

Förstår om de inte vill släppa iväg dig på resa om du inte klarar av att äta nästan nåt alls. Hur har du tänkt, vad tänker du göra för att äta och inte bli sämre under resan?

Det går att bli frisk, glöm aldrig det!

Svar på tråden Jag ska börja på dagvård