• Bcarro

Bipolär! Hjälp mig att förstå mig själv

Jag är helt förstörd, fattar ingenting av denna sjukdom, jag känner mig så ensam! Ge mig tips och information om detta. Känner mig helt förkrossad! Har fått diagnosen bipolär typ 2 och har noll koll på detta. Är detta nått jag får leva med i resten av livet?? Dela med er av tips och råd till mig!

• Svar på tråden Bipolär! Hjälp mig att förstå mig själv
  • Fundersam02

Du vet förmodligen redan att sjukdomen kännetecknas av växlingar mellan depressioner och manier/hypomanier. Däremellan kan stämningsläget ibland vara normalt. Det finns olika varianter av bipolaritet och de funkar lite olika.

Gemensamt är att det oftast behövs en stämningsstabiliserande medicin, och det har säkert läkaren som satt diagnosen skrivit ut?

Sjukdomens symtom kan minskas med medicin, men den försvinner inte.

Det finns massor av information på nätet. T.ex. bipolarnas sida.

• Bcarro
    Fundersam02 skrev 2014-04-23 22:09:54 följande:
    Du vet förmodligen redan att sjukdomen kännetecknas av växlingar mellan depressioner och manier/hypomanier. Däremellan kan stämningsläget ibland vara normalt. Det finns olika varianter av bipolaritet och de funkar lite olika.

Gemensamt är att det oftast behövs en stämningsstabiliserande medicin, och det har säkert läkaren som satt diagnosen skrivit ut?

Sjukdomens symtom kan minskas med medicin, men den försvinner inte.

Det finns massor av information på nätet. T.ex. bipolarnas sida.

Jag fick diagnosen i höstas och har fått massa mediciner, men det är inte förens nu jag fattar att jag har problem och medicinerna hjälper mig inte :( fick lite av en chock igår när jag insåg att detta aldrig kommer försvinna... Fler med bipolär sjukdom som kan ge tips om hur vardagen ska funka och hur man får relation till sin man att funka! Tacksam för tips!
  • kaya01

Jag fick min diagnos i höstas. Bipolär. Det blev lite av en chock för mig också. Då hade jag varit helt manisk i ett par månader, då jag knappt sov någonting. Men jag fick en väldigt ren och fin lägenhet!Flört

Fick medicin, men tålde den inte. Är nu inne på min fjärde medicin, som hittills är den bästa och topparna och dalarna är inte så höga eller djupa längre.
    Men man kan nog få bereda sig på att det tar tid att prova sig fram till den medicin som passar bäst för en själv.
    Fram till dess kan det vara bra att man har någon att prata med och som kan konsten att lyssna.
    Om jag har förstått rätt så ¨växer¨det inte bort, men man kan lära sig att hantera det. Ett bra sätt är att skriva ner helt kort hur man mår dag för dag. Till slut kan man finna ett mönster och vet när deppet eller manin är på väg. Det blir lite lättare att hantera då om man är förberedd.
    Stress kan utlösa manodepression. Läs på Internet och lär dig så mycket du kan om din sjukdom.
    Att man har denna sjukdom gör inte att man är mindre värd, som en del verkar tycka, eller att man är konstig.
    det är en sjukdom, ingenting man valt. På samma sätt som vilken sjukdom som helst.

Jag önskar dig allt gott och ta vara godbitarna i livet.
    Kaya

• bipoläradhd

Jag har nyligen fått diagnosen ADHD och Bipolär 2. Jag får just nu Lamotrigin för att kapa dalarna. Eftersom jag inte har några direkta manier utan bara korta perioder av hypomani så får jag inget som ska kapa topparna. Jag kan inte påstå att Lamotriginet varken gjort till eller från. Det känns på ett sätt som om jag lika gärna kunde varit utan, men å andra sidan så är jag just nu inne i en mer hypoman fas så då är det också svårt att avgöra om medicinen hjälper. Jag vet inte ännu om jag kommer medicineras för ADHDn. 

Ensamhetskänslorna är nog de allra värsta. Känslan av att det inte finns någon som fullt ut kan förstå vad det är man känner och upplever. Men uppenbarligen så är vi inte ensamma. 

Jag har börjat blogga för att få ur mig allt... kanske kan det vara till stöd för någon annan också, mitt i den ensamma ensamheten? bipolar2adhd.wordpress.com 

• m35222
    bipoläradhd skrev 2014-06-10 07:27:00 följande:

Jag har nyligen fått diagnosen ADHD och Bipolär 2. Jag får just nu Lamotrigin för att kapa dalarna. Eftersom jag inte har några direkta manier utan bara korta perioder av hypomani så får jag inget som ska kapa topparna. Jag kan inte påstå att Lamotriginet varken gjort till eller från. Det känns på ett sätt som om jag lika gärna kunde varit utan, men å andra sidan så är jag just nu inne i en mer hypoman fas så då är det också svårt att avgöra om medicinen hjälper. Jag vet inte ännu om jag kommer medicineras för ADHDn. 

Ensamhetskänslorna är nog de allra värsta. Känslan av att det inte finns någon som fullt ut kan förstå vad det är man känner och upplever. Men uppenbarligen så är vi inte ensamma. 

Jag har börjat blogga för att få ur mig allt... kanske kan det vara till stöd för någon annan också, mitt i den ensamma ensamheten? bipolar2adhd.wordpress.com 

Lamictal kan trigga hypomanier så tänk på det!
  • bipoläradhd

Okej... tack för tipset. Det kände jag faktiskt inte till. Läkaren menar på att den bara kapar dalarna. Men it all makes sense. Jag har känt mig extremt spänd, irriterad och explosiv den sista tiden efter att jag gick upp i dos. 

Svar på tråden Bipolär! Hjälp mig att förstå mig själv