• Humlan88

Hur får jag henne att sluta skälla på allt som rör sig?

Har en skitmysig ompla-hund på 6 år. Grejen är att hon gärna vill skälla på allt som rör sig utanför dörren. Hur ska jag få henne att sluta? Och sluta skälla på folk som kommer å hälsar på? Tips?

• Svar på tråden Hur får jag henne att sluta skälla på allt som rör sig?
  • Aniiee
    worc skrev 2014-04-23 22:53:28 följande:
    Det är nog lite försent om hunden är 6 år.
    Skitsnack! Jag har fått tyst på både 10-åringar och 15-åringar. En 6-åring går också att lära.

TS: Plocka upp Kontaktkontraktet, läs på om skvallerträning och ge tusan i antiskall-halsband (som jag VET kommer att föreslås i den här tråden.)
    I am no bird; and no net ensnares me: I am a free human being with an independent will. Charlotte Brontë
  • sofiesan

Man ska aldrig ge upp!
    Säg åt henne att gå och lägga sig såfort de plingar på dörren och va bestämd att hon inte får hälsa och ens komma fram förens hon är helt lugn.
    Att hon skäller överlag skulle jag pröva med att göra som man gör med valpar skäller hon på spök ljud utanför gå till dörren och titta ut och säg högt att -Nej de va ingen(typ) och att dunsen använder de utan att gå till dörren om hon nu lugnar sig vill sägað???
    Annars är a och o att vara bestämd och inte tjata utan säga ifrån 1 högst två gånger på skarpen !
    Lycka till! Å hundar är aldrig för gamla för å lära sig sitta

• Lindsey Egot the only one

Det finns även halsband med en liten dosa som sprejar citrusdoft när de skäller. Då brukar de sluta skälla och efter ett till två halsband så brukar de vara botade.

• Aniiee
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-04-23 23:33:22 följande:
    Det finns även halsband med en liten dosa som sprejar citrusdoft när de skäller. Då brukar de sluta skälla och efter ett till två halsband så brukar de vara botade.
    STOPP! FEL! Antiskallhalsband botar INTE hundar från att skälla! Det botar de från att inte vara rädda att få citron på nosen.... En hund ska INTE behöva gå och vara rädd att få obehagliga vätskor i nosen och ibland till och med i ögonen!
    I am no bird; and no net ensnares me: I am a free human being with an independent will. Charlotte Brontë
  • sofiesan
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-04-23 23:33:22 följande:
    Det finns en väldigt stor risk att dom lär sig låta på annat sätt för att undvika spruten tyvärr...
    Bättre att lära hunden hur man beter sig och de kan krävas mycket av både dig och hunden!
    Aniiee skrev 2014-04-23 23:37:19 följande:
    STOPP! FEL! Antiskallhalsband botar INTE hundar från att skälla! Det botar de från att inte vara rädda att få citron på nosen.... En hund ska INTE behöva gå och vara rädd att få obehagliga vätskor i nosen och ibland till och med i ögonen!
    Håller med men tror inte dom blir rädda utan överraskade och de är ju inget kul att få nåt sprutat i ansiktet och därför lär sig konsekvensen av att skälla men tycker inte heller det äår rätt sätt att lära för dom lär sig som sagt andra vägar!

Min kompis hundar började Skrik/yla istället...ännu värre kan jag säga:)
    sofiesan skrev 2014-04-24 00:07:54 följande:
    Det finns en väldigt stor risk att dom lär sig låta på annat sätt för att undvika spruten tyvärr...
    Bättre att lära hunden hur man beter sig och de kan krävas mycket av både dig och hunden!
    Aniiee skrev 2014-04-23 23:37:19 följande:STOPP! FEL! Antiskallhalsband botar INTE hundar från att skälla! Det botar de från att inte vara rädda att få citron på nosen.... En hund ska INTE behöva gå och vara rädd att få obehagliga vätskor i nosen och ibland till och med i ögonen!
    Håller med men tror inte dom blir rädda utan överraskade och de är ju inget kul att få nåt sprutat i ansiktet och därför lär sig konsekvensen av att skälla men tycker inte heller det äår rätt sätt att lära för dom lär sig som sagt andra vägar!

Min kompis hundar började Skrik/yla istället...ännu värre kan jag säga:)
    Jag har sett en enveten hund sluta skälla med just det halsbandet. Men givetvis har de bara använt det i hemmet och hunden har fått skälla ute.
  • iaseia

Usch för antiskäll halsband, både de med doft, ljud och vibration.

Att utsätta hunden för något obehag då den ändå är osäker gör bara hunden ännu mer osäker. Sen kan halsbanden gå i gång ändå, hur schysst är det mot hunden?
     Och hundar lär sig när dom har på sig halsbanden och inte....

Nej kontakt och trygghet tycker jag är det bästa. har också ett skällmonster och det går frammåt men det tar tid och det får det göra för att han ska känna sig trygg. Att träna på att låta honom ligga på sin plats då du knackar i något, eller själv går ut och knackar, ignorera när han skäller och gå tillbaka och lägg honom på plats...
    och belöna då han är tyst, ibörjan kanske du får avleda med godis, alltså knacka och ge godis och knacka så han är upptagen med godiset när det knackar, svårt att avgöra då man inte sett huden live...

iaseia skrev 2014-04-24 00:27:40 följande:

Usch för antiskäll halsband, både de med doft, ljud och vibration.

Att utsätta hunden för något obehag då den ändå är osäker gör bara hunden ännu mer osäker. Sen kan halsbanden gå i gång ändå, hur schysst är det mot hunden?
     Och hundar lär sig när dom har på sig halsbanden och inte....

Nej kontakt och trygghet tycker jag är det bästa. har också ett skällmonster och det går frammåt men det tar tid och det får det göra för att han ska känna sig trygg. Att träna på att låta honom ligga på sin plats då du knackar i något, eller själv går ut och knackar, ignorera när han skäller och gå tillbaka och lägg honom på plats...
    och belöna då han är tyst, ibörjan kanske du får avleda med godis, alltså knacka och ge godis och knacka så han är upptagen med godiset när det knackar, svårt att avgöra då man inte sett huden live...

Vissa hundar slutar aldrig skälla hur mycket träning de än får eller oberoende om de är trygga eller inte. Vissa har det i sin natur och bara måste skälla på allt och alla. Bor man i lgh och måste arbeta så är det störande om för grannar om man har en hund som skäller så fort den hör någonting. Vet tom att hunden som fick citrushalsband skällde på nätterna när folk gick i trapphuset. När veterinären rekommenderade halsbandet så gjorde det under. Och efter ett tag behövde de inget halsband inne för hunden skällde inte inne mer.
  • Humlan88

Tack för alla svar, hur gör jag när hon skäller på bilar och sån som kör upp på gården?

Svar på tråden Hur får jag henne att sluta skälla på allt som rör sig?