• traveler

Ser ni någon nytta med att vara stark?

När jag skriver stark nu så menar jag att man har stor muskelmassa och inget annat. Jag pratar alltså inte om god kondition eller att vara stark i själen. Utan jag pratar helt enkelt om stora muskler som man får av flera timmar på gymmet.

På medeltiden behövde riddarna vara starka för att kunna bära och slåss med sina lansar men det är ju knappast något man har nytta av idag. De flesta saker vi behöver göra som är tunga kan vi oftast ta hjälp av maskiner, domkraft eller annan teknik.

Det är också ganska få yrken som kräver att du skall vara superbiffig. Inte ens väktare kräver det även om det självklart är en merit.

En positiv grej är förstås att det anses ganska manligt att ha stora muskler och inte minst tjejerna tänder ju på det.

Så vad tycker ni? Någon reflektion?

• Svar på tråden Ser ni någon nytta med att vara stark?
  • Arcnice

Nja, man kan ju vara stark utan att ha väldigt stor muskelmassa. Jämför en body builder med en styrke-/tyngdlyftare så ser du att body buildern har större massa men har förmodligen inte samma maxstyrka. Man tränar ju helt enkelt olika för att uppnå de olika sakerna.

Men för att svara på andemeningen med din fråga. Ja det finns många nyttor med att vara stark. Det blir enklare att bära saker och flytta möbler mm. Dessutom minskar risken för skador på t.ex. leder om man har starka muskler.

Stor muskelmassa däremot är inte lika nödvändigt. Det är kostsamt för kroppen energimässigt att ha stor muskelmassa, och det är betydligt mycket mer att syresätta om man gör något som kräver kondition.

• Anton Chigurh
    Ser ni någon nytta med att vara stark ???

Ja. 
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • traveler
    Anton Chigurh skrev 2014-04-24 11:01:09 följande:
    Ser ni någon nytta med att vara stark ???

Ja. 

Kanske skulle döpa om det till ser ni någon större nytta
  • Dina08

Om man är allsidigt stark så är man troligen både smidigare och har bättre balans än en enbart konditionstränad person. Man bör också ha mindre risk för rygg-, nack-och axelproblem, samt benskörhet i högre ålder.

• Dina08

Bättre hållning..Ja, många fördelar, inte minst för kvinnor.

• k girl

Nu är jag i och för sig tjej, men svar: ja, absolut.
    Att vara småbarnsförälder innebär ganska stora påfrestningar på kroppen. Det handlar till exempel om att bära och lyfta mycket, även sådana rörelser som kan innebära skaderisk som att lyfta och göra bålrotationer samtidigt. Har man dessutom ett jobb som är stillasittande, som jag, är det bra för rygg, axlar och nacke att ha en stark kropp och vältränad bål.

Stor muskelmassa, då? Jo, stor muskelmassa kostar mer energi, energi som vi idag har svårt att göra oss av med i och med att vi rör oss mindre. 

• Nape

Jag ser i alla fall många nackdelar med att vara svag.

• traveler
    k girl skrev 2014-04-25 08:09:02 följande:
    Nu är jag i och för sig tjej, men svar: ja, absolut.
    Att vara småbarnsförälder innebär ganska stora påfrestningar på kroppen. Det handlar till exempel om att bära och lyfta mycket, även sådana rörelser som kan innebära skaderisk som att lyfta och göra bålrotationer samtidigt. Har man dessutom ett jobb som är stillasittande, som jag, är det bra för rygg, axlar och nacke att ha en stark kropp och vältränad bål.

Stor muskelmassa, då? Jo, stor muskelmassa kostar mer energi, energi som vi idag har svårt att göra oss av med i och med att vi rör oss mindre. 

Tack för svar, men tror du man hade mer nytta av det förr i tiden då man inte hade maskiner och annat till hjälp.
  • Robert 832

Det finns massor av fördelar. Har man styrka klarar man av sådant man annars inte kan vare sig det är i arbete eller privat. Om man helt bortser från arbete i sig så bidrar stora muskler till att motverka ledbesvär och stora muskler förbrukar också mer fett, även i vila, vilket för med sig att vältränade har lättare att hålla formen.

• k girl
    traveler skrev 2014-04-25 08:23:24 följande:

Tack för svar, men tror du man hade mer nytta av det förr i tiden då man inte hade maskiner och annat till hjälp.
    Det beror på vad det är du menar.
    Det ena ger ju det andra. Om du jobbar mycket fysiskt så blir du stark, men tittar du på bilder på t ex skogshuggare eller lantbrukare på fyrtiotalet är de flesta seniga, inte byggda som bodybuilders. En stor muskelmassa, alltså biffighet, kan heller inte ha varit så funktionellt, eftersom det kräver mer energi - obra när maten man äter är energifattig och inte finns i speciellt stor mängd. Fram till en bit in på 1900-talet hade vi fortfarande nödår då maten var knapp.

Nu krävs ju att vi bygger upp en styrka i kroppen just för att vi har maskiner som gör jobbet. Våra kroppar mår bäst av att jobba på något sätt. Plus att den mat vi äter idag är oerhört energirik - till skillnad från vad det var förr, jämför t ex sill och potatis och tunnbrödsbruta med en hamburgare och pommes. Socker var fortfarande en lyxvara i somliga delar av landet på 40-talet. Med våra matvanor idag är det alltså mer funktionellt med "hungriga muskler" än vad det var då.
  • Fridayyy

Ja...det är ju bra om man ska bära tunga saker som möbler och stockar och liknande. När jag och min man bar mycket på barnen märkte jag att jag orkade hålla dem längre eftersom jag gjorde det oftare och hade bättre teknik. Vardagsträning.

• Löpartjejen1

Muskelmassa är alltid bra, men överdriven träning kan också ha negativ inverkan på kroppen (överbelastning, söndriga leder). Bäst att försöka balansera så att man själv mår bra och tycker om det man ser i spegeln, oberoende om det är en massa muskler eller några "love-handles" :)

• SamSthlm

Styrka och muskler må anses vara "kosmetiskt" och baseras på fåfänga men sanningen är att hälsa är direkt kopplat till en frisk stark kropp. I synnerhet visar studier att äldre personer med mer muskelmassa lever längre.

• Pathfinder
    traveler skrev 2014-04-23 23:08:32 följande:

Ser ni någon nytta med att vara stark?

Nej... faktiskt inte. Glad

Inte för mig personligen i alla fall. Hade jag varit husbyggare eller dikesgrävare hade jag nog uppskattat muskler, men för en kontorsråtta som ringer efter hantverkare vid behov ser jag ingen som helst behov av styrka.
  • Gladskit

Ja det gör jag. Jag är helt med dem som skriver att även dagens stillasittande yrkesarbetande människor behöver stärka upp kroppen. Må det vara helt andra muskelgrupper än för 100 år sedan men styrkan behövs!
    Sen tycker jag det är lite ballt att orka lyfta x antal kilo. Att orka hålla saker när vi fixar och donar på huset, orka stå med raka armar och hålla en bräda medan mannen skruvar osv. Sånt som jag är bergis på att jag inte orkade innan jag började köra mer styrketräning.
    Jag tränar inte för att vara smal eller snygg, jag är hellre stark och snabb

Svar på tråden Ser ni någon nytta med att vara stark?