• Nyfikeeen

finns det något annat än halsband mot fästingar (HUND)

Hej jag hittade en fästing på min hund häromdagen och tänkte att det börjar bli dags att fixa något mot fästingar..
    Han är 11 månader och har aldrig haft något fästingmedel innan..förra sommaren gick galant utan något medel och hittade ingen som helst fästing.
    Han badar gärna och jag vet att det inte är bra att ha halsband då, finns det några andra medel/metoder som är bra mot fästingar?

• Svar på tråden finns det något annat än halsband mot fästingar (HUND)
  • Aupendi

Det finns ju droppar, men det är nog inte heller ultimat vid bad.

Fråga på Apoteket eller hos veterinären.

• viseversa

Vissa har bärnstenshalsband mot fästningar. Om det funkar vet jag inte. Låter lite konstigt. Men har sett en hel del som använder detta.

• Dexter dot com

Det nya halsbandet Seresto går det bra att bada med och håller 8-10 månader. Det ger nästan 100% skydd mot fästingar och man slipper oroa sig för hemska sjukdomar som borrelia och anaplasma.

• Nyfikeeen
    Dexter dot com skrev 2014-04-24 10:55:55 följande:

Det nya halsbandet Seresto går det bra att bada med och håller 8-10 månader. Det ger nästan 100% skydd mot fästingar och man slipper oroa sig för hemska sjukdomar som borrelia och anaplasma.

Åh det där låter bra, måste testa! Finns det på apotek eller bara hos veterinär?
  • tundra

Mina hundar har bärnstenshalsband sen 6 år sedan och har haft ca 3-4 fästingar på den tiden.

Bor i fästingland så innan kunde jag plocka minst 30-40 på en sommar.

Mina hundar har blivit sjuka på Apotekets fästingmedel så det har aldrig varit ett alternativ.

• tundra

Faran med bärnsten är att det inte funkar när pälsen är blöt så i anslutning till bad gäller det att vara uppmärksam eller om hunden gått i mkt blött gräs.

• Aniiee
    tundra skrev 2014-04-24 13:03:17 följande:
    Mina hundar har bärnstenshalsband sen 6 år sedan och har haft ca 3-4 fästingar på den tiden.

Bor i fästingland så innan kunde jag plocka minst 30-40 på en sommar.

Mina hundar har blivit sjuka på Apotekets fästingmedel så det har aldrig varit ett alternativ.
    Och mina hundar har varken haft fästingmedel eller bärnstenshalsband och har bara fått ca 10 fästingar mellan sig på 8 år......

TUR, tror jag det kallas.....
    I am no bird; and no net ensnares me: I am a free human being with an independent will. Charlotte Brontë
Svar på tråden finns det något annat än halsband mot fästingar (HUND)