• Eluna

Måste säga hamster

Blev lite beklämt när jag kikade in här och hittade så många trådar där hamstrar utpekades som tråkiga husdjur som inte gör något annat än att äta, springa i hjulet och att sova. Om man inte tycker om dem så varför skaffar man en från första början då. det är min lilla fundering om det hela.
    Dessutom skrev någon att de är för små att kela med men det kan jag inte heller hålla med på. Haft två stycken guldhamstrar som gick utmärkt att hålla på med utan att de rymde. Hade dem till och med lös på gräsmattan ute och de höll sig bara runt mina fötter hela tiden utan att sticka iväg. Så skäms på alla er  där ute med fördomar om hamster. Men visst de kanske kräver mer tålamod innan man kommer överens med dem. Fast ser man dem bara som tråkiga borde man kanske aldrig ha skaffat en från början. Jag står inför att jag ska skaffa min tredje :)

• Svar på tråden Måste säga hamster
  • sär skriven

Kan man ha Hamster i sängen?

Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • Eluna

Nej i sängen kanske man inte kan ha dem :/ fast vem vet men det är inget jag gjorde med mina i alla fall. Även om jag tror att det hade kunnat fungera men de har ju en liten vana att hamstra också så det går väl inte ihop med allt smaskigt bomaterial som kan finnas i täcken och kuddar heller.

• sär skriven
    Eluna skrev 2014-04-24 11:15:47 följande:
    Nej i sängen kanske man inte kan ha dem :/ fast vem vet men det är inget jag gjorde med mina i alla fall. Även om jag tror att det hade kunnat fungera men de har ju en liten vana att hamstra också så det går väl inte ihop med allt smaskigt bomaterial som kan finnas i täcken och kuddar heller.
    Jag läste om en som tejpade Hamster. Hur tejpar man Hamster och vad tycker Hamster om att bli tejpad? 
    Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • Eluna

Har aldrig hört talas om det :/ det låter ju bara sjukt att göra på det viset. Jag tror faktiskt inte att några djur uppskattar människor heller som är för påflugna. Utan alla har ju sina sätt att säga ifrån på.

• Litet My

Vi har en och jag tycker personligen att han är skitråkig i just det att han inte kan springa lös såsom ett marsvin/kanin/iller kan göra då försvinner han. Dessutom bet han sönder bnla vår soffa, kläder osv när han var mindre för att inte tala om att han var väldigt aggressiv.

Dock är det sonens och de älskar varandra så och idag är han faktiskt väldigt snäll och slutat bita på sånt han inte skall bita på. Tog 2 månader ungefär med påtvingat sällskap av mig innan barnen vågade klappa honom.

• EmSaH

Det är ju ett ganska tråkigt djur, men vi tycker om vår lilla hamster ändå sover mest hela dagarna. Det är ju ett lätt djur att ha. Rengöra buren en gång i veckan, byta toalettsanden varje dag, se till så det finns mat och vatten. Jag visste inte innan att hamstrar kunde va "rumsrena" men vår hamster kissar bara i sin toalett

• Eluna

Jo de är egentligen defenitivt inga lämpliga husdjur för barn just på grund av att de kräver ett stort tålamod.
    Miin hona som jag hade i början bet mig också en del innan hon blev tam, just vid nagelbandet där det gjorde som ondast varje gång. Så hon fick smeknamnet Itsky Bitsky ett bra tag :/
    Sedan när hon väl blev tam så kunde man utan problem hålla på med henne, jag och mamam satt på govlet med fötterna mot varandra och Snuttan som hon eg hette fick springa mellan oss för motionens skull.
    Hanen Stanley, han var redan handtam när jag fick honom visserligen men där var det aldrig några problem när jag skulle byta i buren ens.

• Eluna

Lustigt men det du säger är sant. Jag upptäckte att Snuttan kissade i burens ena hörn, ställde dit en gammal kritask med spån som hon gladeligen använde. Sedan fortsatte Stanley på samma spår med.

• Eluna

Och att hamstarna sover på dagen är inte ett dugg udda. Har man gjort hemläxan vet man ju att de är nattaktiva.

• EmSaH
    Eluna skrev 2014-04-24 11:44:16 följande:

Och att hamstarna sover på dagen är inte ett dugg udda. Har man gjort hemläxan vet man ju att de är nattaktiva.

Nej, att de sover på dagarna är ju inget konstigt då de är nattdjur.
  • Eluna

Precis för många verkar störa sig på det men det är ju inte så konstigt om de blir på dåligt humör om någon försöker väcka dem..tänk er själva hur glada ni skulle bli om ngn väckte er mitt i natten

• Ogräset

Har haft; 4 guldhamstrar, 2 dvärghamstrar, 8 gerbiler (+en kull ungar) och 6 tamråttor... Och bara en rackare har bitits! Han bet dock bara främlingar. Så såg honom som min personliga råttvakt. ^^

Svar på tråden Måste säga hamster