Dosera Klorex?
Jag har fått tag i något halvkilo natriumklorat (Klorex) som jag tänkte använda till att få mina plattor i trädgården rena från ogräs. Frågan är hur mycket det ska spädas för att bli lagom effektivt och drygt?
Jag har fått tag i något halvkilo natriumklorat (Klorex) som jag tänkte använda till att få mina plattor i trädgården rena från ogräs. Frågan är hur mycket det ska spädas för att bli lagom effektivt och drygt?
Det kan väl inte vara lagligt att hälla klor i trädgården?
Du förgiftar marken, om du ändå väljer att göra det bör du iaf informera grannarna (du förgiftar deras mark också) så att de inte odlar något ätbart i närheten
Det är inte lagligt längre och du borde inte använda det alls. Finns alternativ. Tvätta plattorna med högttryckstvätt,rensa för hand,hälla på ogräsättika bl.a.
Man tog bort Klorex för att folk sprängde händerna av sig med det. Inte för att det var ett dåligt ogräsmedel.
Klor är inte samma sak som natriumklorat.
Natriumklorat bryts så småningom ned till salt och vatten.
Ens om vi hade dränering till grannarna, vilket vi inte har, så blir ingenting giftigt. Växter tycker inte om natriumklorat, men de blir inte giftiga.
Så... Någon som VET något och inte bara har dåligt insatta klagomål?
Kolla med miljökontoret i din kommun, dom borde vara väl insatta i hur du får och bör använda preparatet
Aaah. Om man letar utanför den svenska marknaden (googlar sodium chlorate) så verkar det som om man ska späda 1:4 med vatten. Man har tydligen inte lika stora problem med spränggalna ungdomar i hela världen.
På 80 talet hällde jag ut betydligt högre doser runt kommunens utomhusbassäng. Inget farligt för hälsan var det jag fick veta so 16 åring
När natriumkloraten kommer från en pappersmassefabrik kommer det tyvärr sällan med en anvisning för ogräsdosering. Allt gick bra, ogräset försvann - men eftersom effekten bara håller något år så fick jag hitta på andra medel denna sommar. Min anhörig har slutat på fabriken så det blir inget mer.
Om man ändå ska diskutera alternativa användningsområden...
1. Blanda 60/40 med socker.
2. Borra ett dussin djupa hål i berget.
3. Häll i ca 0,5 dl av blandningen i ett av hålen. Låt ett par rejält långa svetstrådar gå ned i hålet. Packa noggrant med sand ovanpå.
4. Lägg på sprängmattor och tänd med svetsen på behörigt avstånd.
5. Baxa undan stenen och upprepa från steg 3 tills avsedd mängd försvunnit.
6. Bygg ett rejält garage på platsen.