• Anonym (förvirrad)

Missfall i v.6

Jag var i v. 6 (5+5) när jag fick min första blödning, oroade mig inte så mycket då man kan få lite blödningar. Dagen efter (5+6) började jag blöda ännu mer och det var färskt blod och hade mens-smärtor i magen och en liten blodklump. Men blödde inte så mycket som en vanlig mens och hade inte så ont som jag brukar ha vid mensvärk. Ringde 1177, men de sa att de troligen var ett missfall och att jag skulle ringa bm på måndagen. Sagt och gjort och hon bad mig ringa gyn för att kolla upp det. Gyn i sin tur ville inte ta emot mig då det tyckte det lät som ett missfall och att kroppen skulle sköta detta själv. På onsdagen var jag på samtal hos min bm och enligt de jag berättade så konstaterade hon att jag fått missfall. (gjorde fortfarande ingen undersökning) På måndag, alltså 3 veckor efter missfallet ska jag tillbaka till bm och ta ett grav-test.

Jag har inte blött så mycket, utan de har mest varit mörkbrunt klegg. Har inte haft några smärtor på två veckor. 

Nu till saken, jag har gjort 1 grav-test i veckan här hemma efter missfallet. Varje test jag gjort har visat positivt, alltså ett starkt positivt. (det går inte att missa strecket med andra ord) Jag har också fortfarande ont i brösten, mer ont än jag hade innan missfallet. Jag vet att testen kan visa positivt en tid efter ett missfall men tycker att jag hade ju inte gått så långt så borde inte testet nu 3 veckor (på lördag) senare visa negativt eller svagare plus i alla fall?? Jag är måttligt förvirrad!

Finns det någon som råkat ut för samma sak? Eller någon som kan berätta för mig vad som sker?
    Är jag gravid fortfarande trots allt? Var det inget missfall? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-24 17:15
    Kanske ska tillägga att jag inte fått min mens heller och känner inte att den är på gång heller. (fick mens runt den 24-25:e varje månad innan jag blev gravid.) Men de kanske är förtidigt för mens om detta nu är ett missfall..?!

• Svar på tråden Missfall i v.6
  • Anonym (förvirrad)

Ingen som kan svara på detta eller ge mig någon teori om vad de är som pågår?

• Voluptuous Shalimar

Om du går till gyn och ber att de tar ett blodprov snarast, sedan ytterligare ett blodprov två dygn senare, så kan man se om hormonerna stegras eller avtar. Då vet du säkert om du fått missfall eller om du fortfarande är gravid. 

• Anonym (förvirrad)
    Voluptuous Shalimar skrev 2014-04-25 13:33:00 följande:
    Om du går till gyn och ber att de tar ett blodprov snarast, sedan ytterligare ett blodprov två dygn senare, så kan man se om hormonerna stegras eller avtar. Då vet du säkert om du fått missfall eller om du fortfarande är gravid. 
    Aha, okej. Det är så man ska göra alltså. Då ska jag ta tag i detta, tusen tack!! 
  • Voluptuous Shalimar
    Anonym (förvirrad) skrev 2014-04-25 13:35:19 följande:
    Aha, okej. Det är så man ska göra alltså. Då ska jag ta tag i detta, tusen tack!! 
    Kanske att du får tjata lite, men detta är i alla fall ett säkert sätt att få visshet!  

Håller tummarna för att du får det svar du vill ha på blodprovet!
  • Anonym (förvirrad)
    Voluptuous Shalimar skrev 2014-04-25 13:43:34 följande:
    Kanske att du får tjata lite, men detta är i alla fall ett säkert sätt att få visshet!  

Håller tummarna för att du får det svar du vill ha på blodprovet!
    Jag kommer ligga på ordentligt, nu har jag ju redan gått "ovetande" i 3 veckor och tänker inte gå ovetande längre. Nu vill jag veta vad det är som pågår. =)

Tusen tack, hoppas ju såklart på att bebisen klarat sig! =)
  • Voluptuous Shalimar
    Anonym (förvirrad) skrev 2014-04-25 13:48:08 följande:
    Jag kommer ligga på ordentligt, nu har jag ju redan gått "ovetande" i 3 veckor och tänker inte gå ovetande längre. Nu vill jag veta vad det är som pågår. =)

Tusen tack, hoppas ju såklart på att bebisen klarat sig! =)
    Då hoppas jag också!!  

Sjukvård i Sverige är under all kritik. Ett sånt här blodprov borde vara standard vid minsta blödning/oro för missfall. 
  • Anonym (förvirrad)
    Voluptuous Shalimar skrev 2014-04-25 13:55:38 följande:
    Då hoppas jag också!!  

Sjukvård i Sverige är under all kritik. Ett sånt här blodprov borde vara standard vid minsta blödning/oro för missfall. 
    Tack så mycket!! =)

Det tycker jag också, men gyn ville inte ens kolla minsta lilla sak på mig. De bad mig avvakta och göra ett nytt test 2-3 veckor senare. Nu har jag gjort de och de visar som sagt positivt. Dock tycker jag att min bm skulle tagit tag i detta när jag var där efter att jag kontaktat gyn och 4 dagar efter blödningarna startade. Men nä, hon gjorde inget hon heller... Hon bokade som sagt bara in mig för grav-test nu på måndag. 

Jag menar är det meningen att man ska gå i ovisshet och bara "tro" att det är ett missfall. För vissa kanske det är ganska uppenbart att det är ett missfall, men för vissa är de kanske inte de. Men oavsett finns ju alltid oron där, som du skrev. Vad jag förstått på denna sidan är de många som är osäkra på om de fått missfall eller inte pga gyn inte vill kolla upp de. Sjukt egentligen! 
  • Anonym (förvirrad)

Var hos bm idag och deras test visade positivt, så jag är gravid trots att gyn sa i telefon att jag fått missfall. Ett tydligt exempel på att gyn borde kollat detta när jag ringde för 3 veckor sedan. Nu har jag gått och trott i 3 veckor att jag fått missfall, men jag har varit gravid. Galet!

• Voluptuous Shalimar
    Anonym (förvirrad) skrev 2014-04-28 14:23:00 följande:
    Var hos bm idag och deras test visade positivt, så jag är gravid trots att gyn sa i telefon att jag fått missfall. Ett tydligt exempel på att gyn borde kollat detta när jag ringde för 3 veckor sedan. Nu har jag gått och trott i 3 veckor att jag fått missfall, men jag har varit gravid. Galet!
    Åh vad kul! Grattis!! Och då har du dessutom kommit en bit mot den magiska v 12...
Svar på tråden Missfall i v.6