• Anonym (stinky)

svettproblem, luktar apa!

Jag svettas inte onormalt mycket, men min svett blir liksom ingrodd i armhålorna på kläder efter ett tag och det går inte att få bort. Sedan räcker det med att bara bli lite vanligt varm i tröjan så börjar det stinka från armhålorna på tröjan...får slängas till slut..Använder en tröja max två dagar i rad, hänger upp de när jag kommer hem för att de ska få vädra.

Är det någon mer än jag som har det här problemet? Känns som ett enormt slöseri med tröjor, pengar och energi.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-24 22:52
    Det vore nog mer korrekt att skriva att det luktar kattpiss
  • Svar på tråden svettproblem, luktar apa!
  • Lena

Köp inte kläder i syntet och tvätta bomullskläder i 60 grader.

• Lena

Diskmedel och citronsyra och gnugga tar bort armhålefläckar

• Scoops

Något med kosten kanske? Äter du mycket lök eller röker du?
    Annars skulle jag prova mig fram med olika antipersperanter :) Finns så många sorter och det som fungerar på min tvillingsyster funkar inte på mig osv.

• Olympia

Det räcker inte att vädra en tröja för att få bort svettlukten. Den måste tvättas.

• Anonym (stinky)
    Scoops skrev 2014-04-24 22:55:40 följande:
    Annars skulle jag prova mig fram med olika antipersperanter :) Finns så många sorter och det som fungerar på min tvillingsyster funkar inte på mig osv.

Äter väl rätt "normalt" tar dock en del mediciner. Röker gör jag inte och dricker sällan alkohol.

Olympia skrev 2014-04-24 23:04:37 följande:
    Det räcker inte att vädra en tröja för att få bort svettlukten. Den måste tvättas.

Ja det vet jag, menar bara att jag hänger den på "vädring" på en galge när jag kommer hem, slänger den inte på golvet eller rakt ner i en stängd tvättkorg. Använder som sagt tröjor max två dagar i rad

• Anonym (stinky)
    Scoops skrev 2014-04-24 22:55:40 följande:
    Tycker det är jättesvårt med deos, har testat massa olika både med och utan parfym Har dock inte testat Absolut torr eller vad den heter
  • Anonym (Ättika!)

Ättika i tvättmaskinen tar bort den dåliga lukten!
    Har aldrig gått fel för mig, har alltid funkat till 100% på alla äckliga
    lukter inkl: svett, fukt(typ gammalt förråd), kattpiss, hundpiss, spya osv

För svettandet kan jag säga att jag hittat en deo som funkat asbra för både mig och mitt ex
    (dvs alltså på både kvinno och manssvett).

Dove go fresh spraydeo, en rejäl dos efter att ha tvättat armhålorna.
    Har jag inte just den deon så luktar min svett också kattpiss :/

• nuharjagbytt

Får du bort svettlukten underarmarna när du tvättar dig? Om den inte försvinner ordentligt kan jag rekommendera hårdtvål. Min duschkräm tar inte om jag luktar svett utan använder då hårdtvål.

• Anonym (stinky)
    Anonym (Ättika!) skrev 2014-04-24 23:26:34 följande:
    Ättika i tvättmaskinen tar bort den dåliga lukten!
    Har aldrig gått fel för mig, har alltid funkat till 100% på alla äckliga
    lukter inkl: svett, fukt(typ gammalt förråd), kattpiss, hundpiss, spya osv

För svettandet kan jag säga att jag hittat en deo som funkat asbra för både mig och mitt ex
    (dvs alltså på både kvinno och manssvett).

Dove go fresh spraydeo, en rejäl dos efter att ha tvättat armhålorna.
    Har jag inte just den deon så luktar min svett också kattpiss :/
    Hur mycket ättika? Direkt i maskinen? Lär prova den deon !
  • Anonym (surt)

Jag har ett liknande problem, men jag tillskriver det antingen tvättmaskinen eller själva materialet i kläderna, inte min egen svettlukt. Jag tycker inte att det luktar svett om mig, däremot luktar kläderna surt där de ofta har varit fuktiga av svett, och lukten kommer direkt antingen när jag blir fuktig eller varm, även om jag är helt nyduschad och kläderna nytvättade. Jag har prövat ättika i tvättmaskinen och allt möjligt, men har aldrig lyckats helt få bukt med problemet, men det kan bli bättre periodvis.

Om problemet sitter i själva tvättmaskinen, hjälper det att då och då köra en maskin på högsta möjliga temperatur, gärna med lite klorin (aldrig med kulörtvätten förstås, utan antingen med vita lakan eller tom maskin), för att få bort bakterier. Tydligen tvättar vi på för låga temperaturer, och med för miljövänliga tvättmedel, vilket på något sätt leder till ökad tillväxt av bakterier i tvättmaskinen (bakterier som skulle dö om vi tvättade på högre temperaturer t ex).

Efter en het klorintvätt får kläderna som jag tvättar lite mindre sur doft - men det går aldrig helt och hållet bort...

Jag använder nästan bara bomull och linne. Men jag har också några plagg i viskos som inte har samma lukt, så det kan också vara ett tips. Att shoppa mer kläder i viskos.

• Anonym (stinky)
    Anonym (surt) skrev 2014-04-25 16:01:56 följande:
    Jag har ett liknande problem, men jag tillskriver det antingen tvättmaskinen eller själva materialet i kläderna, inte min egen svettlukt. Jag tycker inte att det luktar svett om mig, däremot luktar kläderna surt där de ofta har varit fuktiga av svett, och lukten kommer direkt antingen när jag blir fuktig eller varm, även om jag är helt nyduschad och kläderna nytvättade. Jag har prövat ättika i tvättmaskinen och allt möjligt, men har aldrig lyckats helt få bukt med problemet, men det kan bli bättre periodvis.

Om problemet sitter i själva tvättmaskinen, hjälper det att då och då köra en maskin på högsta möjliga temperatur, gärna med lite klorin (aldrig med kulörtvätten förstås, utan antingen med vita lakan eller tom maskin), för att få bort bakterier. Tydligen tvättar vi på för låga temperaturer, och med för miljövänliga tvättmedel, vilket på något sätt leder till ökad tillväxt av bakterier i tvättmaskinen (bakterier som skulle dö om vi tvättade på högre temperaturer t ex).

Efter en het klorintvätt får kläderna som jag tvättar lite mindre sur doft - men det går aldrig helt och hållet bort...

Jag använder nästan bara bomull och linne. Men jag har också några plagg i viskos som inte har samma lukt, så det kan också vara ett tips. Att shoppa mer kläder i viskos.

Precis så är det för mig. Har också misstänkt tvättmaskinen och tyvärr bor jag i ett bostadshus där jag delar tvättstuga med rätt många såklart, de flesta sjuuuukt slarviga (tvättstugan är inte direkt fräsch..) men jag har börjat köra "mina" maskiner på 90 grader innan jag ska tvätta men inte ofta jag hinner eller kommer ihåg det.

Luktar inte godis ur maskinerna precis

• Lena

Handdukar, lakan och många underkläder kan köras i 90. Kör det först helt enkelt och sen 60. Lägst temperatur sist.

• Anonym (surt)
    Anonym (stinky) skrev 2014-04-25 21:30:43 följande:

Precis så är det för mig. Har också misstänkt tvättmaskinen och tyvärr bor jag i ett bostadshus där jag delar tvättstuga med rätt många såklart, de flesta sjuuuukt slarviga (tvättstugan är inte direkt fräsch..) men jag har börjat köra "mina" maskiner på 90 grader innan jag ska tvätta men inte ofta jag hinner eller kommer ihåg det.

Luktar inte godis ur maskinerna precis smile4.gif

Kanske prata med hyresvärden och påtala problemet? Om det finns en vaktmästare skulle han kunna komma och sköta om maskinerna.
  • Anonym (stinky)
    Anonym (surt) skrev 2014-04-26 20:30:47 följande:
    Kanske prata med hyresvärden och påtala problemet? Om det finns en vaktmästare skulle han kunna komma och sköta om maskinerna.
    Har gjort det men det verkar inte ha hänt något.
  • Anonym (stinky)
    Lizzy 488 skrev 2014-04-27 13:49:26 följande:
    Deodorant ? 
    Det använder jag ja
Svar på tråden svettproblem, luktar apa!