Anonym (surt) skrev 2014-04-25 16:01:56 följande:
Jag har ett liknande problem, men jag tillskriver det antingen tvättmaskinen eller själva materialet i kläderna, inte min egen svettlukt. Jag tycker inte att det luktar svett om mig, däremot luktar kläderna surt där de ofta har varit fuktiga av svett, och lukten kommer direkt antingen när jag blir fuktig eller varm, även om jag är helt nyduschad och kläderna nytvättade. Jag har prövat ättika i tvättmaskinen och allt möjligt, men har aldrig lyckats helt få bukt med problemet, men det kan bli bättre periodvis.
Om problemet sitter i själva tvättmaskinen, hjälper det att då och då köra en maskin på högsta möjliga temperatur, gärna med lite klorin (aldrig med kulörtvätten förstås, utan antingen med vita lakan eller tom maskin), för att få bort bakterier. Tydligen tvättar vi på för låga temperaturer, och med för miljövänliga tvättmedel, vilket på något sätt leder till ökad tillväxt av bakterier i tvättmaskinen (bakterier som skulle dö om vi tvättade på högre temperaturer t ex).
Efter en het klorintvätt får kläderna som jag tvättar lite mindre sur doft - men det går aldrig helt och hållet bort...
Jag använder nästan bara bomull och linne. Men jag har också några plagg i viskos som inte har samma lukt, så det kan också vara ett tips. Att shoppa mer kläder i viskos.
Precis så är det för mig. Har också misstänkt tvättmaskinen och tyvärr bor jag i ett bostadshus där jag delar tvättstuga med rätt många såklart, de flesta sjuuuukt slarviga (tvättstugan är inte direkt fräsch..) men jag har börjat köra "mina" maskiner på 90 grader innan jag ska tvätta men inte ofta jag hinner eller kommer ihåg det.
Luktar inte godis ur maskinerna precis