• Anneliee

    Farligt att sova på mage 8 mån?

    Hur orolig ska man vara när ens 8-mån bebis hela tiden vänder sig i sömnen och sover på mage? Är livrädd för plötslig spädbarnsdöd och kan liksom inte låta bli att känna oro. Kan ju inte ha koll på det där hela tiden heller om jag sover själv. Tacksam för svar!


    Hjälp, min bebis sover på mage
  • Svar på tråden Farligt att sova på mage 8 mån?
  • emmisss

    Absolut ingen fara, när barnet kan vända på sig så kan det sova på magen!
    Ta bort kudden eventuella gosedjur bara!

  • Qaroline

    Jag och båda mina syskon har sovit på mage sen födseln, vi skrek bara annars, inget fel på oss och vi dog inte.
    Barn kan dö i psd även om dom sover på rygg.
    När min bror va liten så va det totalt livsfarligt att sova på rygg, när min syster föddes va det totalt livsfarligt att sova på mage och när jag föddes va det livsfarligt att sova på rygg.
    Barn programmeras inte om, forskningen har bara svårt att bestämma sig.

    Men som tidigare talare sagt så håller jag med om att ta bort kudden, lite lättare att vrida på det lilla huvudet då :)

  • emmisss

    Fast det är lite dumt att gå emot vad rekomendationerna säger om barn som ligger på magen sedan födseln...

    Forskning blir bättre och säkrare, så vad som rekomenderades för länge sen och säga att man inte dog, är lite missvisande i dagens läge!

    Min mamma rökte under när jag låg imagen, och jag är frisk och normal idag! Det betyder ju inte att man ska röka när man är gravid idag?

  • isolande

    Men vid 8 månader kan man ju liksom inte bestämma längre hur barnet ska sova, de vänder ju och vrider sig hur som helst Obestämd. Eller hade du tänkt vända på barnet i sömnen om han somnat på mage menar du? Och riskera att väcka? Näe, det hade inte jag gjort iaf.... Efter 4 månader har jag slutat nojja helt med mina. Då har de kunnat hålla huvudet uppe länge när de legat på magen och inte känts så "ynkliga" längre.

  • La Lola

    När mina barn har kunnat vända sig själva har de fått sova som de vill.


    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Natulcien
    Qaroline skrev 2014-04-25 00:42:16 följande:
    Jag och båda mina syskon har sovit på mage sen födseln, vi skrek bara annars, inget fel på oss och vi dog inte.
    Barn kan dö i psd även om dom sover på rygg.
    När min bror va liten så va det totalt livsfarligt att sova på rygg, när min syster föddes va det totalt livsfarligt att sova på mage och när jag föddes va det livsfarligt att sova på rygg.
    Barn programmeras inte om, forskningen har bara svårt att bestämma sig.

    Men som tidigare talare sagt så håller jag med om att ta bort kudden, lite lättare att vrida på det lilla huvudet då :)
    Fast just när det gäller sömn på mage vs rygg så är ju forskningen väldigt samstämmig och entydig. Sedan ryggläge började rekommenderas så har fallen av PSD minskat. Så det är ju solklart den största risken.
    Jag är född på 70-talet och sov också på mage sen födseln, och lever uppenbarligen. Men jag är ju bara en person och absolut inget forskningsunderlag, lika lite som du och dina syskon.
    Vi överlevde även utan bilbarnstolar på 70-talet, men statistiken bevisar ju tydligt att färre barn dör i trafiken sen man började använda bilbarnstol.
  • Flickan och kråkan

    Det är inte riskfritt att sova på mage vid 8 månader. Risken för psd försvinner inte för att barnet kan vända sig själv. Däremot så minskar risken hela tiden med ålder. 80% av alla psd fall sker fram till och med 6 månader, därefter sjunker risken till att vara närmast 0 vid året. Äldre barn vänder sig själva och då kan man ju liksom inte göra så mycket åt saken. Men då har de som sagt vanligtvis passerat högriskperioden. Min trea sover hela nätterna på mage numera sedan i alla fall en månad. Han är 10 månader ganska precis. Kan ju inte hålla på att vända honom var och varannan minut nätterna igenom .

  • CatEyes

    Jag har också en 8 månaders som sover på mage..problemet är att han vägrar sova utan kudde!! Jag sover knappt på natten, är så orolig för just kudden. Har försökt att ta bort den försiktigt när han har somnat men då vaknar han!!

Svar på tråden Farligt att sova på mage 8 mån?