• Saule

    Erfarenhet av Alla Sinnen?

    Hej!
    vi har en sent på året född 7-åring (går i ettan) som enligt lärarna är så pass svag och sen i sin utveckling att de är ''mycket oroliga'' hurvida han ska klara 3:ans nationella prov. Han har gjort ITPA test med mycket ojämn resultat där en del av punkterna är under det ''normala'', tränar läsning extra hos specialpedagog och han läser ganska så flytande, men han har svårt med matte också och har mycket dålig närminne.
    För ett par månader sedan snubblade jag in på Alla Sinnens hemsida (allasinnen.se) och blev hoppfull för min sons räkning. Det handlar om primitiva (spädbarns) reflexer, som, om de inte integreras i tid, ''stör'' inlärning, motorik mm mm. Med hjälp av enkla övningar kan man hjälpa även barn med Autism, ADHD och dyslexi.
    Vi har varit på Alla Sinnen i mitten av mars och sedan dess gjort övningar enligt sammanställda programmet, varje dag 15-20 min. Jag ser att min son har ändrat sig till det positiva: har blivit mera aktiv, pratar snabbare, ifrågasätter och argumenterar mer. När det gäller skolan, är det lite för tidigt att säga, om det är någon ändring där med.

    Finns ni där ute, som har erfarenhet av Alla Sinnen eller reflexerna? Som har gått dit och blivit hjälpta (eller inte)? Jag vore väldigt tacksam om ni kunde dela med era erfarenheter, för jag är orolig för min pojkes skolgång.
    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Erfarenhet av Alla Sinnen?
  • UnikFamilj

    Jag har inte egen erfarenhet av Alla Sinnen, men av sensomotorisk träning (enligt INPP-metoden, en annan "skola" än de går efter på Alla Sinnen men likartad tanke) då vi tränar med alla våra tre barn. Det har gjort sån enorm skillnad för barnen här, att jag själv har valt att vidareutbilda mig på området och nu kan styra över barnens träning själv.

    Är det något särskilt som du undrar..?

  • Saule

    Hej UnikFamilj, Tack för svaret. Alla Sinnen jobbar med sensomotorisk träning, så jag tror att det är liknande träning som vi gör. Det som jag undrar är: 1. Vilka tillstånd / "besvär" har era barn? 2. Hur länge har ni hållit på med träningen? 3. Efter hur lång tid började ni märka de positiva effekterna och vilka var de? Nu har vi hållit på i 3 månader och de positiva effekterna märks, men ganska långsamt. När det gäller skolan, så är det kanske för tidigt att säga även om läraren har sagt att han koncentrerar sig längre stunder och vandrar inte lika mycket runt i klassen. Tack snälla att du svarade.

  • UnikFamilj

    Vår äldsta dotter har diagnoserna autism, ADHD, DCD, selektiv mutism och språkstörning. Hon kommer också genomgå en fördjupad neurologisk utredning framöver. Sonen har autism och DCD, men en helt annan problematik egentligen som fokuseras just i det sensomotoriska. Hade vi velat, hade han nog kunnat få en handfull diagnoser till, men vi vill bara veta grundorsaken. Han kommer utredas vidare nu under sommaren. Minsta dottern har ännu "bara" autism.

    Vi började jobba när sonen var 3,5 år gammal, och där märkte vi skillnaden väldigt snabbt. Inom kanske en månad eller sex veckor. Sen har det gått sakta men säkert åt rätt håll hela tiden, ibland snabbare och ibland långsammare. Stora tjejen gick det lite trögt för i början. När vi efter några år till slut hittade rätt hjälp (vi jobbade med begränsat stöd i början), och jag själv började utbilda mig, så gick det snabbare. Stora tjejen har fått oerhört mycket bättre balans, ganska mycket bättre koordination, mycket bättre fokus, och hennes matematik och läsning funkar oerhört mycket bättre idag. Tidigare var hon nog nästan på väg mot en dyslexidiagnos. Sonen har fått jättemycket (!) bättre balans, mycket bättre motorik, hans ögonproblem som var helt groteska under LÅNG tid har blivit enormt mycket bättre. De är båda lugnare, mindre ångestfyllda, somnar lättare och sover bättre. Vi har hållit på med träningen i totalt 2,5 år nu (med stöd av olika handledare, dock i begränsad omfattning). Men sedan i september med riktigt stöd, och nu utifrån mitt eget bättre utbildade huvud.. =)

    Det är väl en delvis beskrivning. Jag bloggar om det här och en massa annat på www.unikfamilj.se, även om det varit lite stiltje senaste månaderna pga hemmasituationen och just är på väg att komma igång igen... 

Svar på tråden Erfarenhet av Alla Sinnen?