• Anonym (Byta bank)

Byte av bank, för- och nackdelar?

Jag funderar på att byta bank men har inte riktigt bestämt mig än. Under ca 25 års tid så hade jag SEB som bank och hade även haft kvar dem om de inte strulat så mycket då jag skulle köpa min lägenhet för 7 år sedan. Jag var i kontakt med dem och var även där på ett inbokat besök. De skulle sedan återkomma till mig med lånelöfte men ingenting hände.......Om inte min bankman var sjuk så vabbade hon. Och ingen annan verkade kunna ta över hennes arbetsuppgifter. Jag vände mig då till Nordea och fick ett lånelöfte beviljat på 24 timmar.

I dagsläget så har jag Nordea som min huvudbank (lön, bolån), SEB (IPS) samt Skandiabanken (aktiedepå). Jag tycker det börjar bli krångligt att hålla på och logga in på tre olika banker och skulle därför vilja samla allt hos en och samma bank. Vet dock inte vilken av dem jag ska välja. I dagsläget har jag 2,68% på mitt 3-månaders rörliga bolån, lånebelopp ca 1 200´(orkar inte kolla exakt belopp just nu). Läste nu i en annan tråd här på FL att SEB har ränterabatt för medlemmar i TCO förbund, räntesats 2,15% (i dagsläget enligt SEB). Hm...ingenting jag känt till och ingenting jag fått någon info om heller men det vill man kanske hålla hemligt?

Skandiabanken har också olika ränterabatter beroende på om man är helkund, sparar regelbundet etc. Dock framgår inte exakt hur mycket rabatt man kan få men jag ska ringa dem och förhandla lite.

Jag tycker alla dessa tre banker har sina för- och nackdelar. Nordeas internetbank tycker jag är lite småjunkig men nu när SEB gjort om sin så är den inte så mycket bättre. Jag gillade SEB:s gamla hemsida bättre och det var också en av anledningarna till att jag funderade på att byta tillbaka. Skandiabanken har jag endast aktiedepå i och den är jag mer än nöjd med. De tre bankerna har ju olika inloggningssätt också, SEB - bara bankdosa, Nordea - bankdosa + visakort samt Skandia bankid + mobil.

Vad tycker ni andra som har bolån/bankaffärer i dessa tre? För- och nackdelar?

• Svar på tråden Byte av bank, för- och nackdelar?
  • Anonym (Byta bank)

Ingen som vill dela med sig av sina erfarenheter? Positiva såväl som negativa.

• Defeateris

Nordea har ju numera också möjlighet att logga in med mobilt bankID - något jag uppskattar i alla fall. Dock saknar de något som jag uppskattar från SEB - möjligheten att scanna in räkningarna med kameran i telefonen - gud vad smidigt det är.

Samtidigt känns det ju som om det är småsaker egentligen - jag hade nog prioriterat banken där du får bäst sammanlagda villkor. Alltså dels ränta in på sparkonton, dels räntan på bolånet och dels eventuella kostnader för exempelvis bankkort och så vidare.

Så, sätt dig ner, ring till de olika bankerna och  ta reda på vilka villkor du kan få. Spalta upp det och hitta vad som ger dig bästa utfall..

• Anonym (Byta bank)
    Defeateris skrev 2014-04-28 11:55:47 följande:
    Nordea har ju numera också möjlighet att logga in med mobilt bankID - något jag uppskattar i alla fall. Dock saknar de något som jag uppskattar från SEB - möjligheten att scanna in räkningarna med kameran i telefonen - gud vad smidigt det är.

Samtidigt känns det ju som om det är småsaker egentligen - jag hade nog prioriterat banken där du får bäst sammanlagda villkor. Alltså dels ränta in på sparkonton, dels räntan på bolånet och dels eventuella kostnader för exempelvis bankkort och så vidare.

Så, sätt dig ner, ring till de olika bankerna och  ta reda på vilka villkor du kan få. Spalta upp det och hitta vad som ger dig bästa utfall..
    Tack för dina synpunkter! Jag har så gott som alla mina räkningar på e-faktura så jag har inte utnyttjat tjänsten att kunna scanna in fakturor. Men jag förstår att det måste vara oerhört smidigt och spara mycket tid

I dagsläget lutar det åt att det blir Skandiabanken. Ringde dem i fredags och boräntan skulle hamna på 2,23% under förutsättning att jag flyttade min lön samt IPS dit. Något högre än SEB:s boränta men i o m att Skandiabanken endast tar 8 kr i courtage vid mindre aktieaffärer, jämfört med SEB:s 69 kr, så känns det ändå bra.

Jag ska definitivt lyda ditt råd och lägga upp en tabell i excel och skriva in de olika bankernas villkor och därefter bestämma mig. Solig
  • Anonym (Ester)

Nordea har jag valt bort helt på grund av att de är så otroligt dålig på sin kundorientering och kundservice. De har få kontor med "riktiga människor" och VÄLDIGT få kontor där man överhuvudtaget hanterar kontanter. Närmsta sådant kontor där vi bor ligger flera mil bort. Och betänk då att en stor andel äldre människor har Nordea och måste ta sig till och från detta kontor för att få hjälp med sina ärenden. Antar att det är dem Nordea lever på....

Hur som helst, vi har valt Handelsbanken. De har ett kontor i grannkommunen med bra tillgänglighet, de gav oss bra villkor och de hanterar kontanter. Vi kan gå dit med våra barn och sätta in "rör" med enkronor som de samlat ihop. Bara en sån sak!

Swedbank övervägde vi också men de känns också mycket "storbank". Har ingen personlig erfarenhet dock. Hade det inte varit för den pedagogiska aspekten med att kunna gå till sin bank och sätta in sparade pengar, samt att vi har fått en bra personlig bankman som vi känner förtroende för, så hade jag kunnat välja Skandiabanken, Länsförsäkringar bank eller någon annan sådan "internetbank" för vi har inga särskilda behov egentligen. Vi har huslån och sparande i några olika former, inga företag eller knepiga kapitalplaceringar eller så.

Svar på tråden Byte av bank, för- och nackdelar?