Tankens språk - för oss som påtagligt tänker i ord
Det skulle vara roligt att höra om hur ni tänker och drömmer. I ord, bilder, osv?
Jag har bott utomlands och märkte att jag ganska snart började tänka på ett mischmasch av svenska, engelska och franska. Det var i Frankrike jag bodde.
Innan dess hade jag som språkvetare givetvis varit medveten om att man använder språket när man tänker, men det blev väldigt påtagligt när jag var just i ett intensivt språkbad.
Jag talar även tyska, danska och lite italienska. För mig så ligger språken i en hierarkisk ordning. Talar svenska - tänker på svenska, talar engelska - tänker på engelska, talar franska - tänker på franska och svenska, talar tyska - tänker på tyska, svenska, franska (jobbigt) talar italienska - tänker på franska (förvirrande), talar danska - tänker på danska och svenska.
När vi hälsar på min sambos tyska familj så dröjer det inte länge förrän jag börjar drömma på tyska. Eftersom jag pratar väldigt mycket i sömnen (måste ju vara språknörd dygnet runt), har min sambo hört många roliga saker! Min tyska är inte perfekt, om man så säger, men ganska rolig!
Vissa nätter hinner jag med både svenska, engelska, tyska och franska. Då drömmer jag ofta att jag är nyhetsuppläsare! ha ha ha!
Såhär har min hjärna hållit på och lekt med språk sen jag var liten. När vi åkte till en stormarknad i Malmö och handlade mat så lyssnade jag på invandrarfamiljerna och härmade deras tal tyst för mig själv och låtsades att jag kunde prata som dem.
Har ni några roliga infallsvinklar i ämnet "språket och tanken"?