• skriva

Tankens språk - för oss som påtagligt tänker i ord

Det skulle vara roligt att höra om hur ni tänker och drömmer. I ord, bilder, osv?

Jag har bott utomlands och märkte att jag ganska snart började tänka på ett mischmasch av svenska, engelska och franska. Det var i Frankrike jag bodde.

Innan dess hade jag som språkvetare givetvis varit medveten om att man använder språket när man tänker, men det blev väldigt påtagligt när jag var just i ett intensivt språkbad.

Jag talar även tyska, danska och lite italienska. För mig så ligger språken i en hierarkisk ordning. Talar svenska - tänker på svenska, talar engelska - tänker på engelska, talar franska - tänker på franska och svenska, talar tyska - tänker på tyska, svenska, franska (jobbigt) talar italienska - tänker på franska (förvirrande), talar danska - tänker på danska och svenska.

När vi hälsar på min sambos tyska familj så dröjer det inte länge förrän jag börjar drömma på tyska. Eftersom jag pratar väldigt mycket i sömnen (måste ju vara språknörd dygnet runt), har min sambo hört många roliga saker! Min tyska är inte perfekt, om man så säger, men ganska rolig!

Vissa nätter hinner jag med både svenska, engelska, tyska och franska. Då drömmer jag ofta att jag är nyhetsuppläsare! ha ha ha!

Såhär har min hjärna hållit på och lekt med språk sen jag var liten. När vi åkte till en stormarknad i Malmö och handlade mat så lyssnade jag på invandrarfamiljerna och härmade deras tal tyst för mig själv och låtsades att jag kunde prata som dem.

Har ni några roliga infallsvinklar i ämnet "språket och tanken"?

• Svar på tråden Tankens språk - för oss som påtagligt tänker i ord
  • Celindan

Va härligt med en som verkar vara MER galen/fascinerad av språk än jag!

Min enda erfarenhet i det du efterfrågar måste väl vara hösten 2002, när jag var aupair i USA. Man hade ju börjat tänka och drömma på engelska jämt. Men efter ca. 4 månader där, när jag sov över hos en kompis o vi skulle upp riktigt tidigt på morgonen, väckte Aimee mig då jag pratade i sömnen. Minns det inte själv. Hon sa "Linda, I think you're saying somethin' in Swedish because I don't have a clue what in the world you're sayin'!" Lite häftigt att det kan bli kortslutning på det sättet i det undermedvetna ibland.

Jag talar flytande svenska, engelska och tyska, med lite baskunskaper i franska o italienska. Är sambo med en svensk, bor i Sverige o är ju svensk själv så det mesta händer på svenska, ibland blir det en del engelska i tankarna men aldrig i drömmarna. Tyskan använder jag så sällan så den ligger o samlar damm på en hylla inne i mitt huvud

• skriva

Om du pratar tyska, har du tänkt på om tyskan tar genvägen över engelska när du sätter ihop meningar?

Jag tycker det är lite jobbigt när språken inte håller sig på plats i sina små fack i huvudet utan börjar läcka in...

• Celindan

Du menar, när man inte kommer på vissa ord när man tänker på ett visst språk, men man komemr på dessa ord på andra språk istället?! Det händer riktigt ofta, så man får bita sig i läppen så man inte pratar tyngelska eller svyska!

• Trinity78

Jag tänker ofta på engelska och även när jag småpratar för mig själv. Jag har ingen aning om varför, jag pratar inte engelska så ofta och när jag gör det så blir jag lite nervös och hittar inte riktigt orden. Väldigt underligt.

• skriva

Ja. Störigt.

Och är man lite full eller trött blir det värre.

jag är verkligen jättenoga med att hålla min svenska så ren som möjligt, och tycker det är trams när folk säger att svenskan har för få ord. Det gäller att kunna de ord som finns, och det kan inte ens de som jobbar med SAOB!

• Wagram

Min italienska tar ofta en omvag via franskan, vilket ar valdigt forvirrande. Jag anvander franska och engelska hela dagarna, och har markt att jag tanker pa det sprak jag senast talat, forutom om jag tanker pa nagot som jag specifikt kopplat till ett visst sprak ( tex tanker jag pa svenska om jag tanker pa min familj). Sedan min son foddes har jag borjat prata svenska dagligen, vilket jag inte gjorde tidigare (men laste och skrev svenska varje dag). Det tar ett tag att vanja sig, speciellt att vaxla fran franska nar jag talar med min man till svenska nar jag pratar med sonen.

• skriva

Wow! Kul att någon skrev! jag var lite rädd att tråden bara skulle dö.

Ja visst kan det krångla när man ska växla mellan språken. I min sambos familj blandar de tyska och svenska och det kan bli riktigt kämpigt emellanåt. De är ju vana så de tänker inte på det, men jag har lite svårt att reda ut begreppen ibland.

Tittar vi på tysk TV så kommenterar familjen programmet på tyska och ser vi på svensk TV så kommenterar de på svenska. Det var extra kul på den tiden Lyckohjulet gick på både svensk och tysk TV. Då satt min svärmor och skrek framför TV:n: D wie David! Mensch, sag doch D wie David! Och en stund senare på andra kanalen: Ta ett G, Ta ett G!

• frulan

Jag tänker och drömmer på svenska (kanske någon enstaka gång på engelska).

Drömmarnas värld för mig är ett helt företag.
    Jag drömmer (i färg) så jag tror mig själv (oftast) och jag känner lukter, smärta osv.
    Kan även styra mina drömmar

• Swenglish

En till sömntalare här! Jag drömmer på det språk som människorna som är med i drömmen talar. Talar dessutom utmärkt franska när jag drömmer, men i verkligehetn börjar den bli lite rostig...
    Något som aldrig upphör att förundra mig är att om man brukar tala tex svenska med en person och den plötsligt säger något på engelska så förstår jag absolut ingenting, för min hjärna är inställd på svenska och förtvivlat försöker trycka in engelskan i den svenska mallen =total förvirring!

• seafree

Jag drömmer ofta på spanska (oftast är jag förbannad och häver ur mig allt jag kan)!
    Jag tänker nog inte i nån "omväg" utan spanska är liksom bara spanska, likaså med engelska och tyska!

(när jag var liten så tyckte jag synd om alla människor i Dallas, som först var tvungna att tänka ut vad de skulle säga på svenska för att översätta det i huvudet till på engelska.... trodde att svenska var det mest universiella språket!)

• frulan

seafree

Haha, jag med
    Jag förstod att man pratade olika språk i olika länder men jag trodde att alla tänkte på svenska

• seafree

frulan: Skönt att man inte är ensam längre! NU vet jag att FL är kanon! *ler*

• Lilou

Oh vad jag kanner igen mig! Jag talar svenska med min dotter o min pappa...italienska med min sambo, danska med min styvpappa o drommer pa engelska...jag gick pa engelsk/amerikanskt highschool

Svar på tråden Tankens språk - för oss som påtagligt tänker i ord