Svullna körtlar på halsen?
Hej!
Känner att jag behöver skriva av mig lite. I slutet av februari kände jag som två svullna körtlar/knölar på vänster sida av halsen. Den ena sitter en liten bit under käkvingen, lite bak mot halsen och känns ungefär som en ärta. Den andra sitter lite längre ner, ungefär i höjd med där halsband brukar sitta, fast lite ovanför. Runt 1 cm i diameter.
Var på vårdcentralen i början av april för att kolla födelsemärken och passade då på att fråga om knölarna. Hon kände en liten stund och beskrev dem som rörliga, elastiska, lite smått gummiaktiga och mjuka. Inte jättemjuka utan mer som ett mellanting mellan mjuk och jättehård, typ. Hon sa att det var snälla lymfkörtlar och att det är knölar som är över typ 2 cm man ska vara uppmärksam på. Hon verkade trovärdig så kände mig lite lugnare när jag gick därifrån.
Men igår upptäckte jag något som fick oron att växa sig 10 gånger starkare igen... en knöl på höger sida av halsen... samma konsistens och storlek som på de andra, dock sitter denna något längre ner än den på vänster sida, alltså lite närmare nyckelbenet vilket gör mig väldigt orolig. Ömmade vid beröring och en liten stund efteråt. Jag har inte känt den innan vad jag vet, men den är lite svår att känna har jag märkt när jag x antal gånger har velat peta mer. Kan bara hitta den ibland...
Någon som har en tanke om vad det kan vara? Jag blir nervös över placeringen och att jag aldrig känt den innan. Tankarna lutar ju givetvis mot att det är något farligt och att man är hypokondriker gör ju inte saken bättre... lite jobbigt att det är helg och att man inte kan ringa vårdcentralen förrän på måndag. För undersöka knölen på höger sida borde jag kanske göra? Har svårt att bara ignorera det efter allt man läst på nätet.
Den "nya" knölen är såklart ett orosmoln, även om jag känner att det ömmar kring området ibland. Ömmar även på vänstra sidan. De två knölarna jag kände för 2 månader sedan har inte växt, men inte heller minskat. Har haft mycket besvär med halsen genom åren, x antal virusinfektioner, halsfluss, körtelfeber osv. Även visdomständerna i underkäken har orsakat rätt mycket besvär. Främst den vänstra, men den högra börjar också kännas nu. Hade inte varit så orolig om knölen satt längre upp... men har även en rejäl inflammation i höger armhåla just nu, som en stor bula som ömmar, antagligen på grund av en irriterad hårsäck. Kan det kanske ha något med det att göra...?
Utöver dessa körtlar/knölar så har jag inga andra symtom som är typiska vid till exempel lymfom - ingen feber, inga nattliga svettningar (inte mer än EN natt i mitten/slutet av februari då jag vaknade och var helt genomsvett. Vid en cancer borde väl det hända lite oftare än en natt, eller? Det har inte upprepat sig), inte gått ner i vikt, inte tröttare än vanligt och inget fel på orken osv. Men vad jag har förstått så behöver man inte ha några andra symtom än förstorade körtlar heller... vet inte om jag vågar lite på läkarens utlåtande längre.
Någon som kanske har varit med om samma eller liknande? Var det farligt/ofarligt?
Ber om ursäkt för långt inlägg men det är jobbigt att gå runt och vara orolig!