• Aniiee

Hjälp med jord. Vi har blivit med fröer....

Min kära flickvän kom hem från Coop idag med FRÖER! Hur hon kom på den idé vet..... jag nog egentligen, eftersom jag har drömt om att odla lite (ätbara) växter på balkongen i fyra år nu, men inte kommit till skott. Hur som haver....

Eftersom jag bara brukar hålla liv i örtkryddor så länge det går och flickvännens gröna tummar sitter någonstans på ryggen så har vi alltså noll koll på sånt här. Kan man använda blomjord? Orkidéjord? Det var det enda de hade på coop, men hon vågade så klart inte köpa något. Hur stora krukor behöver man? Kan vi sätta ut de på terassen nu? Måste vi ta in de på natten (är ju fortfarande kallt på natten).

Help us, please!

I am no bird; and no net ensnares me: I am a free human being with an independent will. Charlotte Brontë
  • Svar på tråden Hjälp med jord. Vi har blivit med fröer....
  • Aniiee
    idioti skrev 2014-04-25 18:05:48 följande:
    Brukar använda plantjord till allting :D
    Vad är plantjord?

(Ursäkta seg, fastnade....)
    I am no bird; and no net ensnares me: I am a free human being with an independent will. Charlotte Brontë
  • Sorbus

Vad är det för fröer? En del fröer ska förodlas/förkultiveras inomhus innan de sätts ut. Då är det bra att använda såjord och så dem i småkrukor först. Det finns diverse olika set med små drivhus med mindre krukor som detta www.weibulls.se/produkter/drivhus-plastkrukor/drivhus-hobby/685085.864342.1972161.1972162p
    när plantorna vuxit till sig lite får man plantera om dem i större krukor, och när det är dags att sätta ut dem får man vänja dem gradvis vid utelivet
    Andra frön är för direktsådd. Då sår man dem direkt där det är tänkt att de ska växa. använda gärna bra plantjord så växer de bättre. Vissa växter kräver mer näring/gödsel och vatten medan andra inte behöver så mycket.

Om man ska förkultivera eller direktså, och när det ska göras står på baksidan av påsen. Googlar ni växterna ni har så hittar ni mer skötselråd för varje sort

• Sorbus

Såjord och planteringsjord hittar ni på plantskolor, byggvaruhus typ Bauhaus och liknande. Dessutom brukar många andra affärer typ ICA och Coop också ha det så här års

• Aniiee
    Sorbus skrev 2014-04-25 19:12:11 följande:
    Vad är det för fröer? En del fröer ska förodlas/förkultiveras inomhus innan de sätts ut. Då är det bra att använda såjord och så dem i småkrukor först. Det finns diverse olika set med små drivhus med mindre krukor som detta www.weibulls.se/produkter/drivhus-plastkrukor...
    när plantorna vuxit till sig lite får man plantera om dem i större krukor, och när det är dags att sätta ut dem får man vänja dem gradvis vid utelivet
    Andra frön är för direktsådd. Då sår man dem direkt där det är tänkt att de ska växa. använda gärna bra plantjord så växer de bättre. Vissa växter kräver mer näring/gödsel och vatten medan andra inte behöver så mycket.

Om man ska förkultivera eller direktså, och när det ska göras står på baksidan av påsen. Googlar ni växterna ni har så hittar ni mer skötselråd för varje sort
    Tack för svar. Det var rädisor, basilika, chili (!?!), jordgubbar och tomater. Tur att vi har stor terass......

Kan man förodla även om det är för sent enl påsen? På chilin står det försådd jan-mars......
  • Aniiee
    Sorbus skrev 2014-04-25 19:14:52 följande:
    Såjord och planteringsjord hittar ni på plantskolor, byggvaruhus typ Bauhaus och liknande. Dessutom brukar många andra affärer typ ICA och Coop också ha det så här års
    Får skicka ut henne till de andra affärerna.... annars får vi åka till handelsträdgården på söndag....
  • Sorbus

Rädisor tål ungefär vad som helst och ska sås ute, och brukar kunna sås tidigt. De växer dessutom fort så de är tacksamma för alla newbies och alla som har dåligt tålamod. Fast sedan blir de lite för stora och träiga rätt snabbt också, så ett tips är att inte så allt på en gång.

Tomat, chili och basilika är känsligare och ska helst bo där det är varmt och skyddat, gärna i växthus, men en del sorter klarar sig bra ute bara de får ett skyddat och soligt läge. Det brukar också stå på fröpåsen om de behöver växthus eller friland (friland=ute). Ni kan alltid testa så chilin nu, men det finns en risk för att den inte hinner få frukter som mognar innan säsongen är över. Om ni har någonstans där den kan stå soligt och varmt långt in på hösten så är det bra. Sedan kan man alltid mogna både tomater och chili inne på fönsterbänken om de inte hinner mogna klart på plantan.

Jordgubbar har jag aldrig sått, bara köpt färdiga plantor. De kan säkert vara roliga att driva upp själv, men jag tror inte ni ska vänta er att få jordgubbar i år.

När man har sått är det viktigt att fröna inte torkar ut när de börjat gro, så håll fröna fuktigt under groningstiden (inte dränka dem, bara så att jorden är fuktig)

Sedan är det bara att prova sig fram. Det är kul med allt som växer och om det inte skulle bli så lyckat är det inte hela världen. Man kan alltid köpa färdiga småplantor om det skulle vara så.

• Aniiee
    Sorbus skrev 2014-04-25 19:34:15 följande:
    Rädisor tål ungefär vad som helst och ska sås ute, och brukar kunna sås tidigt. De växer dessutom fort så de är tacksamma för alla newbies och alla som har dåligt tålamod. Fast sedan blir de lite för stora och träiga rätt snabbt också, så ett tips är att inte så allt på en gång.

Tomat, chili och basilika är känsligare och ska helst bo där det är varmt och skyddat, gärna i växthus, men en del sorter klarar sig bra ute bara de får ett skyddat och soligt läge. Det brukar också stå på fröpåsen om de behöver växthus eller friland (friland=ute). Ni kan alltid testa så chilin nu, men det finns en risk för att den inte hinner få frukter som mognar innan säsongen är över. Om ni har någonstans där den kan stå soligt och varmt långt in på hösten så är det bra. Sedan kan man alltid mogna både tomater och chili inne på fönsterbänken om de inte hinner mogna klart på plantan.

Jordgubbar har jag aldrig sått, bara köpt färdiga plantor. De kan säkert vara roliga att driva upp själv, men jag tror inte ni ska vänta er att få jordgubbar i år.

När man har sått är det viktigt att fröna inte torkar ut när de börjat gro, så håll fröna fuktigt under groningstiden (inte dränka dem, bara så att jorden är fuktig)

Sedan är det bara att prova sig fram. Det är kul med allt som växer och om det inte skulle bli så lyckat är det inte hela världen. Man kan alltid köpa färdiga småplantor om det skulle vara så.
    Tack för alla tips! Vi får nog köpa något litet växthus, det vill nog chilin ha. Tomaterna står det friland på.

Jaja, vi får köra igång på söndag så får det bära eller brista bäst det vill =P De var ju inte så dyra, i alla fall...
  • EnAnonumius
    Aniiee skrev 2014-04-25 19:17:30 följande:
    Tack för svar. Det var rädisor, basilika, chili (!?!), jordgubbar och tomater. Tur att vi har stor terass......

Kan man förodla även om det är för sent enl påsen? På chilin står det försådd jan-mars......
    Jordgubbar (och trädgårdssmultron med för den delen), se upp med dem.. 
    De har en förmåga att växa vilt om de trivs. De kan växa och sätta sig fast på fasader ,som murgrönorna gör.
    Gillar mycket vatten och trivs från halvljust till ljust. Skall ha vanlig jord men utblandat med lite sand för att få luftigare kring rötterna.  Jordgubbar kan man odla i amplar (häng krukor) på balkongen.

Chili skall "ytsås" d.vs man skall bara "pudra ut" fröerna på ytan utan att täcka över dem.. De älskar varmt och soligt. Så så dem inomhus och ta ut dem när det blir varmare även på nätterna.

Bassilika skall också sås ytligt (som de flesta örter) men där kan du lägga på lite jord så där "pudrigt", genom att sprida med fingrarna.  som när man sprider lite salt över maten med fingrarna.  Öret gillar att vattnas mycket men skall ändå inte ha det blött så se till att vattnet kan rinna av ordentligt med. Fänkar att så i plantjord.

Rädisor och tomater är alltid överkurs för denna hobbyodlaren, som har som jobb (nu strax) att rensa bort lite smultronplantor (igen) som växer mellan mina stenplattor på altanen, de jäklarna skickar ut "löpare" från deras plats där de är planterade.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Aniiee
    EnAnonumius skrev 2014-04-25 19:47:55 följande:
    Jordgubbar (och trädgårdssmultron med för den delen), se upp med dem.. 
    De har en förmåga att växa vilt om de trivs. De kan växa och sätta sig fast på fasader ,som murgrönorna gör.
    Gillar mycket vatten och trivs från halvljust till ljust. Skall ha vanlig jord men utblandat med lite sand för att få luftigare kring rötterna.  Jordgubbar kan man odla i amplar (häng krukor) på balkongen.

Chili skall "ytsås" d.vs man skall bara "pudra ut" fröerna på ytan utan att täcka över dem.. De älskar varmt och soligt. Så så dem inomhus och ta ut dem när det blir varmare även på nätterna.

Bassilika skall också sås ytligt (som de flesta örter) men där kan du lägga på lite jord så där "pudrigt", genom att sprida med fingrarna.  som när man sprider lite salt över maten med fingrarna.  Öret gillar att vattnas mycket men skall ändå inte ha det blött så se till att vattnet kan rinna av ordentligt med. Fänkar att så i plantjord.

Rädisor och tomater är alltid överkurs för denna hobbyodlaren, som har som jobb (nu strax) att rensa bort lite smultronplantor (igen) som växer mellan mina stenplattor på altanen, de jäklarna skickar ut "löpare" från deras plats där de är planterade.

=) Tack för tipsen! Jag börjar känna mig lite fattig, med alt jag måste köpa...... Men det gör inget, det är ju roligt!
  • Sorbus
    Aniiee skrev 2014-04-25 19:46:34 följande:
    Tack för alla tips! Vi får nog köpa något litet växthus, det vill nog chilin ha. Tomaterna står det friland på.

Jaja, vi får köra igång på söndag så får det bära eller brista bäst det vill =P De var ju inte så dyra, i alla fall...
    lycka till! Jag borde också ta mig för att så lite. Jag har en hel drös med fröpåsar hemma som jag köpt för länge sedan, inklusive jord och minidrivhus. Men de har inte kommit någonvart fast det borde ha fixats för flera veckor sedan. Så jag kör också på att göra det lite sent och så ser vi vad som lyckas. Fast mestadels brukar jag köpa fröer som ska direktsås för det är en del extrajobb med allt som ska förodlas. Så jag orkar aldrig ta hand om allt om det blir för mycket småplantor inne som ska planteras om och avhärdas (vänjas vid uteklimat), så jag köper hellre ärdiga plantor till växthuset. Fast sedan hittar jag alltid några påsar med fröer som ser jätteroliga ut och så frångår jag min principer.

För utomhussådd är det ingen panik än. Vill man så tidigt ute så kan man täcka planteringen med fiberduk så får de det varmt och gosigt och kommer igång fort.

Om ni äter mycket sallad och vill köpa något till som är enkelt  så tipsar jag om ruccola och mixed babyleaf. Det senare är en blandning av olika sorters sallad, som man ska skörda när plantorna är små. Växer fort och är enkla att ta hand om. Och lyxigt att kunna skörda drivor av alldeles färsk sallad att ha till maten
Svar på tråden Hjälp med jord. Vi har blivit med fröer....