• lisa73

Salmonella

Svärmor har fått salmonella på en resa till Indien v 8. Hon hade fortf salmonella vid prov för 4 veckor sen. Nu vill de bjuda på kalas på söndag eftersom hon fyller år. Är orolig för barnen och att de ska bli smittade, 2 och 4 år. Togs nytt prov i veckan men får svar först nästa vecka. Erfarenheter?

• Svar på tråden Salmonella
  • Challe

Salmonella smittar inte sååå lätt, har din svärmor koll på hygienen efter toalett och innan matlagning så behöver du inte oroa dig. Om ni sjäva även tänker på att tvätta händerna innan ni äter så är det nog ingen större fara. Min rumskompis hade salmonella och hon lyckades inte smitta mig, trots gemensamt badrum och matlagning. Vi körde med god handhygien och mycket handsprit under de veckorna innan hon blev frisk. 

• Themis

Jag hade aldrig i livet ätit mat lagad av någon med ev. salmonella, i så fall hade svärfar fått laga maten eller de får köpa den.

Det finns en anledning till att man blir avstängd från jobbet vid salmonella om man jobbar med livsmedel eller läkemedel, och de som jobbar med det vet utmärkt väl hur man tvättar sig!

Om bara de fåglar sjöng som sjunger bäst, hade skogen varit väldigt tyst.
  • Natulcien

Salmonella kan smitta. Och små barn är ju ofta mer mottagliga. Jag hade nog avvaktat tills smittan är borta.

• Challe

Herregud vad ni överdriver, det är väl klart att folk som jobbar med mat inte ska jobba när de är sjuka, men tycker verkligen inte att det är någon större fara att gå till svärmor, är maten dessutom uppvärmd, eller att det är köpt tårta är det ju ingen fara

• Sessan03

Nej, jag hade inte gått. Usch, tänk vad jobbigt om barnen blir sjuka. Sannolikheten är säkert minimal men varför riskera?
    Nej, skulle sagt att vi kommer när proverna är bra! Tror inte att nån skulle ta illa upp av det.

Svar på tråden Salmonella