• Anonym (Ledsen och rädd)

Vanquin och gravid. Vilken ångest!

Upptäckte springmask på barnen igår
    Vad jag hatar detta!! Hade hoppats så på att slippa detta under graviditeten men är i vecka 36 nu.

Hade först tänkt att behandla alla utom mig själv så länge jag inte märker någonting men fick inse att det vore så onödigt att vildstäda i två veckor och medicinera de andra om jag sen skulle smitta om alla.....så jag tog tabletterna
    Det står i FASS' att det är ok som gravid men det känns så fel!!! Det är ju inte bara en tablett heller. Får den hjärnskador eller nåt annat hemskt nu tro?
    Hoppas hen kommer innan det är dags för nästa dos...

• Svar på tråden Vanquin och gravid. Vilken ångest!
  • The Fugly

Om det kunde orsaka hjärnskador eller något annat skulle den inte få användas av gravida, vilket den får. Oroa dig inte!

• Anonym (Ledsen och rädd)

jag vet inte men det är ju alltid jävligt otäckt att trycka i sig medicin som gravid och det känns helt enkelt fel.
    Tittade på Janusinfo och där låter dom inte lika tvärsäkra på riskerna heller...

• PerG

Vanquin tas inte upp i kroppen utan verkar bara lokalt i tarmsystemet. Det är faktiskt bara ett färgämne som råkar ha maskdödande effekt...

• listo

Jag tycker nog att du läser Janusinfo med lite väl ängsliga ögon. Det står ju att ämnet verkar ofarligt, men att man för säkerhets skull kan iaktta försiktighet (vilket inte är samma sak som "undvik!") under första delen av graviditeten. 

Och du är i vecka 36.

• Anonym (TS)

Tack...

Får försöka tänka annat.

• Anonym (TS)
    PerG skrev 2014-04-26 09:56:11 följande:
    Vanquin tas inte upp i kroppen utan verkar bara lokalt i tarmsystemet. Det är faktiskt bara ett färgämne som råkar ha maskdödande effekt...
    Och det kan inte vara farligt för barnet med färgämnen heller? Ifall det nu skulle tas upp ändå på något vis..?
  • Limaliie

Lita nu på de som kan dvs fass och janusinfo.

Herregud, många behöver ta mediciner under sina graviditeter. Jag tar 3 st just nu. Ibland måste man.

• Anonym (hehe)
    Anonym (TS) skrev 2014-04-26 13:25:39 följande:
    Och det kan inte vara farligt för barnet med färgämnen heller? Ifall det nu skulle tas upp ändå på något vis..?
    Ts det är många saker man äter som kan innehålla färgämnen och tror verkligen inte det är någon fara.

Jag blev smittad med springmask vid min tredje graviditet i vecka 34 tror jag och tog vanquin plus tokstädade och det gick bra . Ville bara bli av med det så snabbt som möjligt och tog även en andra behandling om inte tom en tredje faktiskt.Tyckte det var så äckligt hehe
  • Anonym (TS)

Fy. Har städat och tvättat sen halv sju nu. Jobbigt att ha tvättmaskinen en våning ned som höggravid och totalt omöjligt att komma åt allt damm precis överallt men jag har gjort så gott jag kan och kommer klorin och spritskura toaletter varje kväll, byta handdukar varje dag och tvätta rumpor varje morgon och nya underkläder. Måtte skiten försvinna nu då!!

Svar på tråden Vanquin och gravid. Vilken ångest!